۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
 پرونده تحقیق و تفحص مجلس از بازار سرمایه باز است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

پرونده تحقیق و تفحص مجلس از بازار سرمایه باز است

علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: کار تحقیق و تفحص دنبال می شود و نتیجه آن در نهایت معرفی عوامل اخلال در بازار سرمایه به قوه قضائیه است.

به گزارش بازار، حقانی نسب با اشاره به لزوم تحقیق و تفحص از بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه با انتخاب ها و عملکردیهایش شرایط خیلی خاصی دارد. حتی انتخاب رئیسش هم با انتخاب نماینده مجلس و انتخاب وزیر کاملا متفاوت است. چون بازار سرمایه طرف سومی به نام سرمایه گذاران دارد که الان با سهام عدالت حدود ۶۰ میلیون نفر است.

وی افزود: این سهامداران و سرمایه گذاران روزانه و حتی ماهانه عملکرد تاثیر تصمیمات سازمان بورس و مدیران را بر منافع خودشان ارزیابی و بررسی می کنند. اصطلاحا می گوییم بازار سرمایه در راستای حفاظت از حقوق سرمایه گذاران با ایجاد بازاری عادلانه، منصفانه، شفاف و نقد شونده دارد فعالیت می کند و کار را مدیریت و نظارت می کند.

ریاست هیئت مدیره شرکت سبدگردان هدف تاکید کرد: اعتقادم بر این است که بازار سرمایه نه تنها باید مورد رصد و پاسخگویی نمایندگان مجلس باشد بلکه با توجه به شرایط موجود و مختصاتی که بازار سرمایه ما دارد باید حتی نظرسنجی هایی در طول مدت های مختلف در افکار عمومی بازار سرمایه و سرمایه گذاران و فعالان این حوزه انجام شود که آیا تصمیماتی که اتخاذ می شود تاثیر مطلوبی داشته و یا در راستای حمایت یا دفاع از حقوق سهامداران بوده و یا نبوده است؟

وی متذکر شد: وقتی می بینید که هیچ کدام از این دو موضوع اتفاق نمی افتد یعنی مدیران بازار سرمایه دارند در زمین دولت و مجلس بازی می کنند عوض اینکه در زمین سهامداران و در دفاع از حقوق آن ها باشند. احساس ما این است که شاید مدیران سازمان بورس به نوعی نظر نمایندگان مجلس را هم به نوعی تامین کردند که هیچ صدایی از مجلس هم در نمی آید.

کارشناس ارشد اقتصادی بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: متاسفانه کارهای نظارتی مجلس بر اساس فوریت نیست. بالای ۵۰ میلیون سرمایه گذار رفته رفته دارد آب می شود و هم بانک مرکزی نرخ بهره را بالا برده است و هم واکنشی از سوی مجلس نمی بینیم.

در ادامه محسن علیزاده با اشاره به اینکه حفظ و صیانت از سرمایه های مردم از وظایف مجلس است، گفت: در همین راستا تقریبا سه ماه قبل درخواست تحقیق و تفحص از سازمان بورس را در راستای حفظ و حراست و صیانت از سرمایه های مردم و اینکه نگرانی هایی در مردم وجود داشت که چرا این اتفاقات در بازار سرمایه افتاده توسط ۴۰، ۵۰ نفر از همکارانمان در مجلس شورای اسلامی دنبال شد و در کمیته اقتصادی هم این تحقیق و تفحص تصویب شد.

وی یکی از دلایل ریزش بورس را اظهار نظر برخی مسئولین مطرح کرد و توضیح داد: جلسات هفتگی را با عوامل بازار سرمایه و فعالین بازار سرمایه در مجلس و در کمیسیون اقتصادی برگزار می کنیم. نتیجه این گفتگو ها این شد که امروز بیش از هر چیزی بازار سرمایه ما نیاز به آرامش دارد. اتفاقی که در بازار ما افتاده نشئنت گرفته از اظهار نظرهای ضد و نقیض مسئولین غیر مسئولی است که در بازارسرمایه مطرح شده و یا هرکسی که اصلا هیچ ارتباطی با بازار سرمایه ندارد می آید اظهار نظری می کند و باعث ریزش شاخص می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما به خاطر اینکه از این اتفاق در بازار سرمایه جلوگیری گنیم و جلوی این ریزش ها را بگیریم این موضوع را رسانه ای نکردیم اما کار تحقیق و تفحص دارد دنبال می شود و نه اینکه انجام نشده است.

وی در مورد طولانی شدن این پروسه اظهار کرد: دستور جلسات بسیار مهمی در مجلس داشته ایم و حول و حوش ۲۰۰ و اندی صورت جلسه داریم که اولویت دار هستند و در ارائه دستور صحن هستند و این هم در نوبت است.

علیزاده اظهار کرد: نتیجه این تحقیق و تفحص در نهایت این می شود که یکسری از عوامل اینجا باعث اخلال در بازار سرمایه شده اند و ما باید آن ها را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عوامل و متخلفان ریزش بازار بورس حتی در صورت برکناری هم باید پاسخگو باشند، گفت: تحقیق و تفحص در حال انجام است. اما موضوعی که شاید کمتر کسی از ان باخبر باشد اعمال ماده ۲۳۴ است. در آیین نامه داخلی مجلس، ماده ۲۳۴ این اجازه را داده است که تمام کسانی که نقض قانون کردند و یا عدم رعایت شئونات قانونی و یا ترک فعل کردند را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کنیم. این اتفاق هم افتاده است و ما این ماده را هم داریم دنبال می کنیم.

کد خبر: ۶۹٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha