۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
ویروس جهش یافته کرونا در بریتانیا مرگبارتر است
نگرانی در مورد کارایی واکسن ها روی ویروس های جهش یافته ادامه دارد؛

ویروس جهش یافته کرونا در بریتانیا مرگبارتر است

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است ویروس جهش یافته جدیدی در این کشور شناسایی شد که مرگبارتر از ویروس های قبلی است ولی همچنان واکسن ها روی ویروس جهش یافته بریتانیایی تاثیر گذار است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، نگرانی دنیا در مورد میزان عرضه  واکسن کرونا و کارایی ان در مقابل ویروس های جهش یافته همچنان ادامه دارد و این نگرانی ها در روزهای اخیر که گونه های جهش یافته جدیدی شناسایی شده است، بیشتر شد. 

مت هانکوک وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرده است ویروس جهش یافته کرونا که در افریقای جنوبی شناسایی شده است می تواند کارایی واکسن را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. وی با اشاره به این مساله که تا کنون ۴۱ مورد مبتلا به این ویروس در لندن شناسایی شده است، گفت: «مطالعات آزمایشگاهی دانشگاه آکسفورد نشان داده است که  این ویروس باعث کاهش ۵۰ درصدی کارایی واکسن آکسفورد- آسترازنکا  می شود. واکسنی که برای واکسینه کردن مردم بریتانیا اهمیت زیادی دارد و در دنیا به عنوان اولین و اصلی ترین واکسن برای مقابله با کرونا معرفی شده است.»

مت هانکوک تاکید کرد مطالعات ما نشان می دهد که سرعت انتقال ویروس افریقای جنوبی یا برزیل بیش از ویروس شناسایی شده در بریتانیا نیست ولی مساله نگران کننده تغییر شکل ظاهری ویروس جهش یافته در دو کشور برزیل  و افریقای جنوبی است که می تواند شناخت این ویروس توسط واکسن را سخت کند و باعث از بین رفتن کارایی واکسن شود.

او ادامه داد: «هنوز برای تشخیص کارایی واکسن در مقابل این انواع جدید ویروس زود است و حتی نمی دانیم افراد واکسینه شده در صورت مواجهه با این ویروس چه تجربه ای خواهند داشت ولی بدون شک افزایش آنتی بادی ها در بدن افراد واکسینه شده در برابر کرونا می تواند کمک بزرگی برای مقابله با ویروس های جدید باشد.»

ویروس جدید شناخته شده در بریتانیا مرگبارتر است
با توجه به افزایش شمار ویروس های جهش یافته و افزایش سطح مطالعات روی انواع ویروس ها در دنیا، هر روز خبرهای تازه ای در مورد واکسن ها ارایه می شود. برخی در مورد افزایش سرعت انتقال ویروس های جهش یافته صحبت می کنند و برخی نگران تاثیر واکسن روی این ویروس ها هستند. برخی از شرکتها از قبیل فایزر اعلام کرده اند که واکسن تولیدی آنها روی ویروس جهش یافته بریتانیایی کارآمد است ولی مطالعه روی جهش های ایجاد شده در افریقای جنوبی و برزیل انجام نشده است.

 بوریس جانسون نخست وزیر کشور بریتانیا در کنفرانس خبری روز گذشته خود گفت:«ویروس جهش یافته دیگری در بریتانیا کشف شده است که متفاوت از ویروس جهش یافته قبلی است ولی بررسی های اولیه نشان می دهد این ویروس جهش یافته جدید مرگبارتر از ویروس های قبلی است و این مساله باعث نگرانی ما شده است. افزایش شمار مرگ و میر و ابتلای مردم در بریتانیا در روزهای اخیر هم به این ویروس جهش یافته جدید مرتبط است و به همین دلیل طرح قرنطینه و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در هفته های آتی ادامه خواهد داشت. ضروری است که با سرعت بیشتری افراد را در برابر کرونا واکسینه کنیم تا از افزایش نرخ ابتلا جلوگیری کنیم.»

اما مساله امیدوار کننده این است که واکسن های موجود روی ویروس بریتانیایی اثر گذار است و هرچه بتوانیم شمار افراد واکسینه شده را افزایش دهیم، احتمال ابتلا و مرگ افراد در اثر ویروس جهش یافته بریتانیایی کاهش پیدا می کند.هم اکنون بالغ بر ۵ میلیون نفر در انگلیس واکسن کرونا واکسن کرونا را دریافت کرده اند و افراد واکسینه شده ، واکسن های فایزر و آسترازنکا را دریافت کرده اند.

واکسن از حالت سخت بیماری جلوگیری می کند
دکتر کریس ویتی، اپیدمیولوژیست در مصاحبه ای با ایونینگ استاندارد در مورد این گونه جدید ویروس شناسایی شده در بریتانیا و گونه های جهش یافته دیگر گفت: «اینکه برخی از این ویروس های جهش یافته مرگ بار تر هستند مساله بسیار نگران کننده ای است و مساله مهم تر بررسی کارایی واکسن های موجود روی این گونه ها است. ولی یافته ای که تا امروز به آن دست پیدا کرده ایم این است که حتی اگر واکسن های موجود نتواند از ابتلای به ویروس های جهش یافته جلوگیری کند ولی می تواند مانع از ابتلای سخت به ویروس شود و مانع از بستری شدن افراد در اثر ابتلا می شود. این خبر بسیار خوبی است زیرا نگرانی در مورد بستری شدن بیماران و مرگ را بعد از واکسینه شدن از بین می برد.»

وی ادامه داد: «در شرایط فعلی می توان از این وضعیت تازه به عنوان یک خبر خوب برای  دنیای واکسن نام برد. ما می دانیم که افراد واکسینه شده حتی اگر به ویروس مبتلا شوند نه با آسیبهای شدید ریوی روبرو می شوند و نه نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند . این خبر بسیار خوب است و باید در این روزهای سخت به این خبر خوب هم توجه داشته باشیم.»

کد خبر: ۶۹٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha