۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کرونا ویروس باعث ایجاد تحول در صنعت خودروسازی می شود
تاثیر کرونا ویروس بر صنعت خودرو

کرونا ویروس باعث ایجاد تحول در صنعت خودروسازی می شود

شرکت های خودرو سازی که تحت تاثیر کرونا ویروس قرار گرفته و از نظر مالی آسیب دیده اند به دنبال راه حل هایی جهت بازگشت به کار هستند.

بازار، فاطمه محمدی پور: سایت خبری «ورد اکونومیک فروم» اخیرا گزارشی با عنوان« تاثیر کرونا ویروس بر صنعت خودرو سازی در جهان» با قلم «پنگ او» منتشر نموده است. نویسنده گزارش معتقد است شیوع کرونا ویروس  باعث می شود تحولی بزرگ در صنعت خودرو سازی ایجاد شود.

ترجمه متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

کرونا که برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شیوع پیدا کرد، جدا از گرفتار کردن ده‌ها هزار نفر و کشتن بالغ بر دو هزار نفر تاکنون،  بسیاری از واحدهای تولیدی در این کشور را نیز به تعطیلی کشانده است.

یکی از مهمترین صنایعی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت، صنعت خودرو سازی می باشد. چندین کارخانه  بزرگ تولید قطعات خودرو در شهر ووهان چین مستقر می باشد و این شهر میزبان شرکت‌های بزرگ خودروسازی از آمریکا، اروپا و ژاپن و بسیاری نقاط دیگر جهان است. گفتنی است که در سال ۲۰۱۸ حدود ۷/ ۱ میلیون دستگاه خودرو به ارزش ۵۷ میلیارد دلار در این شهر تولید شد. از آنجایی که ووهان مرکز شیوع ویروس کرونا در چین به‌شمار می‌رود، پس از تعطیل شدن کارخانه‌های خودروسازی با آغاز تعطیلات سال نوی چینی، این کارخانه‌ها هنوز نتوانسته‌اند به چرخه تولید بازگردند.

باید گفت با توجه به وابستگی غالب صنایع به چین، خودروسازان در سراسر جهان به علت شیوع کرونا تامین قطعات آن‌ها سخت شده و برخی از کارخانه ها کاملا تولید را متوقف کرده اند.

برای نمونه بوش بزرگترین عرضه کننده قطعات خودرو در آلمان است که زنجیره تامین تولیدش به چین گره خورده که ۲۳ تولیدی در ۶۰ منطقه از چین دارد و بیشترین نیروی کار بوش خارج از آلمان در چین حضور دارد. هیوندای و کیا اخیراً چندین خط مونتاژ در کره را متوقف کرده و نیسان نیز تولید اتومبیل خود را در ژاپن متوقف کرده است.

شرکت تویوتا کارخانه‌های خود در چین را تعطیل کرده است، گروه خودروسازی جگوار-لندروور، بزرگ‌ترین خودروساز بریتانیایی به صف خودروسازان متعددی پیوست که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و توقف زنجیره تامین قطعات خودرو از چین قرار گرفته اند. خط تولید خودروهای شرکت رنو  در شهر بوسان کره جنوبی به علت شیوع گسترده ویروس کرونا در چین متوقف شده است. شرکت خودروسازی تویوتاموتورز ژاپن نیز کارخانه های خود را در چین تعطیل کرده است. کارخانه تسلا نیز تعطیل شده است.

مردم چین به دلیل واهمه ابتلا به ویروس کرونا که تاکنون بیش از دو هزار  قربانی داشته است، در نمایشگاه‌های خودرو حاضر نمی‌شوند و ظرف دو هفته نخست فوریه، فروش خودرو در چین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، سقوط ۹۲ درصدی را تجربه کرد. طبق اطلاعات اتحادیه خودروهای سواری چین، فروش روزانه این خودروها از اول تا شانزدهم فوریه تا 4909 خودرو کاهش یافته است در حالی که این رقم در سال گذشته طی همین دوره 59930 خودرو بوده است.

این تأثیرات در سراسر جهان احساس می شود ، زیرا کمبودها بر تولید تأثیر می گذارند. اخیراً اتحادیه تولید کنندگان خودرو در چین کاهش 10 درصدی فروش را برای نیمه اول سال و 5 درصد کاهش برای سال کامل پیش بینی کرده است.

با شیوع ویروس کرونا خودروسازان وادار شده‌اند معرفی مدل‌های جدید خود را به زمان دیگری موکول کنند. برای مثال نمایشگاه خودرو پکن، بزرگ‌ترین مراسم نمایش خودروی جهان که قرار بود از ۲۱ تا ۳۰ آوریل مطابق با هر سال برگزار شود به دلیل شیوع کرونا به زمان نامشخصی موکول شد. در ۱۲ فوریه نیز، نمایشگاه خودروی بارسلونا برای نخستین بار در طول حیات ۳۳ ساله خود برگزار نشد.

با توجه به اینکه بسیاری از کارگران در خانه در قرنطینه هستند و خطوط تولید تأثیر آن تحت تأثیر قرار می گیرد ، بسیاری از کارخانه ها در تلاشند تا مجدداً ظرفیت خود را بازیابی کنند. از این رو بسیاری از شرکت های اتومبیل به دنبال راه حل هایی برای بازگشت به کار هستند و اقدام  به ایجاد سرویس آنلاینی  برای خریداران محصولات خود کرده اند تا این افراد پس از انتخاب خودروی موردنظر به‌صورت آنلاین بتوانند سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرند. مشتریان می توانند به وب سایت این شرکت ها مراجعه نموده و خودرو مورد علاقه خود را انتخاب و خریداری کنند.

در نهایت باید گفت شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن طولانی شدن تعطیلات سال نوی چینی، به شدت به فروش خودرو در بزرگترین بازار خودروی جهان آسیب زده است.

از آنجا که با کنترل شیوع ویروس کرونا تجارت از سر گرفته می شوند ، ممکن است  شاهد افزایش رشد در بازار خودرو  باشیم، اما بازگشت به سطح عادی طول می کشد. با این وجود ، شیوع کرونا ویروس مطمئناً تسریع در ادغام و تحول در صنعت را افزایش می دهد.

کد خبر: ۶٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha