۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
تخلف و اهمال پشت قفسه های دلفریب برخی از فروشگاه های زنجیره ای
گزارش بازار از البرز؛

تخلف و اهمال پشت قفسه های دلفریب برخی از فروشگاه های زنجیره ای

کرج- پشت ویترین و قفسه های چشم نواز فروشگاه های زنجیره ای تخلفاتی از جانب برخی فروشگاه داران و در پس آن شرکت های تولیدی و بسته بندی انجام می شود که نبود نظارت کافی در این حوزه مثل همیشه مردم و مصرف کنندگان را متضرر و بازنده می کند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: فروشگاه های زنجیره ای یکی از مهمترین ترین انتخاب های مردم برای خرید مایحتاج عمومی هستند چرا که تهیه همه اقلام مورد نیاز از یک مجموعه و صرفه جویی در وقت و همچنین حق انتخاب بیشتر برای مشتری از ویژگی هایی است که این فروشگاه ها دارند.

 از طرفی به دلیل تعدد مشتری و در نتیجه فروش بالا، اطمینان بیشتری از تاریخ انقضای کالا از فروشگاه های زنجیره ای را به مردم می دهد. اما در این بین برخی از فروشگاه های زنجیره ای با سواستفاده از این فرصت، دست به گرانفروشی و در واقع عوام فریبی می کنند.

فروشگاه های زنجیره ای قیمت مصوب روی کالا را اعمال نمی کنند
یکی از شهروندان کرجی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خریدهای خود را به صورت ماهیانه از فروشگاه های زنجیره ای انجام می دهد، گفت: به دلیل تعدد و جلوی دید بودن کالا در فروشگاه های زنجیره ای، هر چیزی را که در طول ماه مورد نیاز است می بینم و با یک بار وقت گذاشتن و خرید کردن از این فروشگاه ها می توانم تهیه کنم.

«سحر مستوفی» افزود: اما مدتهاست برخی فروشگاه های زنجیره ای کرج، قیمت مصوب روی کالا را اعمال نمی کنند و خیلی واضح عوام فریبی می کنند.

مستوفی گفت: با زدن برچسب  دو قیمت «واقعی و تخفیف خورده» روی قفسه ها مردم را فریب دهند که کالاها تخفیف خورده و پایین تر از قیمت واقعی است. در حالی که قیمت وبقعی روی برخی از اجناس حتی پایین تر از قیمت تخفیفی فروشگاه است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل شلوغ بودن فروشگاه ها و همچنین عجله مردم برای خرید و بیرون رفتن از فروشگاه کمتر کسی به این مسئله توجه می کند و داخل فروشگاه قیمت روی تک تک کالاها را نمی بیند. برخی افراد در کل متوجه این قضیه نمی شوند و برخی هم در منزل متوجه می شوند اما دیگر حوصله و وقت برای برگشت یا پیگیری این قضیه را ندارند.

قیمت فروش ثابت برای یک کالا با تاریخ تولید و قیمت های درج شده متفاوت است
یکی دیگر از شهروندان کرجی نیز با گلایه از عدم اعمال قیمت واقعی کالاها در برخی فروشگاه های زنجیره ای به خبرنگار بازار گفت: چندی قبل تعدادی آب میوه از یک برند و یک نوع میوه از یکی از فروشگاه زنجیره ای به قیمت  ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کردم. اما در خانه متوجه شدم تاریخ تولید یکی از آنها چند ماه زودتر از بقیه با قیمت ۷ هزار و ۸۰۰ تومان، دومی با تاریخی متفاوت و قیمت ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان و سومی هم با مبلغ ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان بوده اما فروشگاه همه را به یک نرخ فاکتور کرده بود.

حسین زارع با بیان اینکه گاهی تاریخ مصرف روی برخی کالاها نیز در این فروشگاه ها دست کاری می شود، افزود: آردی را که ۳ ماه از تاریخ تولید آن گذشته بود به فروشگاه مرجوع کردم. البته آنها از این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند، در حالیکه این یکی از مواردی است که باید خیلی مورد توجه قرار گیرد. در برخی مواد غذایی باعث مسمومیت و خطر خواهد شد.

زارع گفت: به ویژه حبوبات بسته بندی شده در فروشگاه های زنجیره ای با وجود اینکه وزن بسته ها از یک کیلو کمتر است اما حدود دو برابر قیمت اصلی آن در بازار است و ظاهرا نظارتی روی این مورد نیست.

فروشگاه های زنجیره ای در صورت درج قیمت واقعی، کالا را از ما خریداری نمی کنند
مدیر یک شرکت بسته بندی حبوبات در پاسخ به این پرسش که قیمت حبوبات بسته بندی شده را چه کسی تعیین می کند، گفت: قبلا سازمان صنعت، معدن و تجارت قیمت گذاری می کرد، اما در حال حاضر هیچ نهادی در این مورد نظارت ندارد.

مدیر یک شرکت بسته بندی گفت اگر من قیمت واقعی را روی بسته بندی بزنم فروشگاه زنجیره ای اجناس را از من خریداری نمی کند و ناچار هستم قیمت بالایی را که فروشگاه زنجیره ای مدنظر دارد روی بسته ها بزنم

وی همچنین در پاسخ به چرایی دو برابر بودن قیمت های فروش گفت: وقتی فروشگاه های زنجیره ای از من ۳۵ درصد خریداری می کند من نمی توانم کمتر از این قیمت گذاری کنم، چرا که اگر من قیمت واقعی را روی بسته بندی بزنم فروشگاه زنجیره ای اجناس را از من خریداری نمی کند و ناچار هستم قیمت بالایی را که فروشگاه زنجیره ای مدنظر دارد روی بسته ها بزنم.

مراجع قیمت گذاری با تک نرخی کردن کالاها می توانند جلوی تخلفات را بگیرند
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: فروشگاه های زنجیره ای با ظاهر شیک و زیبای خود سالهاست مردم را برای خرید به خود جلب کرده اند و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود.

«مرتضی نادری» افزود: اما سواستفاده های زیادی توسط  برخی از این فروشگاه ها انجام می شود که در کنار ظاهر لوکس و فریبنده آنها به چشم مردم نمی آید.

نادری با تاکید بر اینکه هر فروشنده ای قطعا سود خود را از محصولات به دست می آورد، گفت: پس اینکه این فروشگاه ها ۳۵ تا ۴۰ درصد تخفیف می دهند، در حالیکه باید سود خود را هم داشته باشند، کاری غیرممکن و غیرواقعی است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان و مراجع قیمت گذاری باید بر این مسئله رسیدگی و قیمت ها را واقعی بکنند، گفت: در صورت تک نرخی و واقعی شدن اجناس است که می توان از تخلفات جلوگیری کرد.

نادری افزود: در بسیاری موارد کالاهای تاریخ گذشته در فروشگاه ها ارائه می شود که افراد پیر و سالمند شاید توجه کمتری به این قضیه داشته و سلامتشان به خطر بیفتد.

تشکیل ۱۸۲ فقره پرونده تخلف فروشگاه های زنجیره ای در شعب تعزیرات حکومتی البرز
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حسب ضرورت اعمال نظارت بر فرآیند کاری و عملکرد فروشگاه های زنجیره ای استان، این مهم در دستور کار مراجع و اداره کل تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات بازار قرار گرفته، گفت: در این راستا به طور کلی در ۱۰ ماهه سالجاری ۱۸۲ فقره پرونده تخلف با عناوین مختلف در شعب تعزیرات حکومتی استان البرز مطرح شده است.

«حجت الله هراتی» اظهار کرد: پرتکرارترین تخلفات فروشگاه های زنجیره ای در حوزه گرانفروشی بوده و ۱۲۷ فقره پرونده با ارزش یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۱۱۰ ریال در این بخش واصل و رسیدگی شده است.

پرتکرارترین تخلفات فروشگاه های زنجیره ای در حوزه گرانفروشی بوده و ۱۲۷ فقره پرونده با ارزش یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۱۱۰ ریال در این بخش واصل و رسیدگی شده است

هراتی با اشاره به اینکه پرونده های تشکیل شده با عناوین مختلف نظیر گرانفروشی، تقلب، فروش اجباری، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، عدم ارائه فاکتور خرید، اخفاء و امتناع از عرضه کالا، عدم درج قیمت، فروش کالای تاریخ مصرف گذشته، کم فروشی بوده تاکید کرد: همه پرونده های واصله، مختومه شده و منتج به صدور حکم شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز گفت: با توجه به اعتمادی که مردم به فروشگاه های زنجیره ای دارند، هیچگونه تخلفی از سوی متولیات امر در این حوزه قابل اغماض نبوده و با تخلفات اقتصادی احتمالی به شدیدترین وجه ممکن قانونی برخورد خواهد شد.

بیشترین تخلفات احراز شده در حوزه گرانفروشی است
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از ابتدای سال جاری جمعا تعداد ۸۲ فقره برگ گزارش بازرسی برای فروشگاه های زنجیره ای به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۲۷ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۹۴۲ ریال تشکیل و به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شده است.  

«کوروش مرادی»  با بیان اینکه بیشترین تخلفات احراز شده در حوزه گرانفروشی است، افزود: فروش کالاهای تاریخ مصرف گذشته ، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، عدم درج قیمت روی کالا، تقلب در فروش و همچنین اخفاء و امتناع از عرضه کالا از دیگر مواردی بوده که گزارش شده است.

مرادی با اشاره به اینکه در استان فروشگاه های زنجیره ای با برندهای «هفت، رفاه، وین مارکت، دیلی مارکت، افق کوروش، شهروند، وی وان، هایپر فامیلی، هایپرمی، امیران و جانبو فعالیت می کنند، افزود: نظارت بر فعالیت این فروشگاه ها به صورت بازرسی های نوبه ای و همچنین رسیدگی به شکایات است.

وی اظهار کرد: در زمان توزیع کالاهای تنظیم بازار نیز طبق لیست، نظارت ویژه ای بر روند توزیع اقلام انجام می شود.

مرادی در پاسخ به این پرسش که آیا به سفارش فروشگاه های زنجیره ای و به بهانه خرید عمده، کیفیت محصولات توسط تولیدکنندگان دستکاری شده است یا نه، گفت: تاکنون در بازرسی ها چنین موردی مشاهده نشده و شکایتی در این خصوص واصل نشده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با بیان اینکه به طور مرتب بر فعالیت فروشگاه های زنجیره ای نظارت و بازرسی می شود، افزود: گزارش ها به اداره تعزیرات حکومتی ارسال می شود و اجرای حکم با تعزیرات است.

کد خبر: ۶۹٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معین IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      0 0
      این حرفا چیه شایعه ها چیه مسازین خدا ازتون نگذره من خودم فروشگاه دارم چون اقلام اجناس زیاد است طبیعی هست که کارمندان فروشگاه در خیلی وقت ها قیمت ها را دقیق نمی‌زنند مثلا تخلیه لیبل 100قلم طرف مبره مشتری فروشگاهیم جا دیگه نمیره چون مدونم سوپری پوستشو مکنه شایع درست نکنید