۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
بخش خصوصی ایران آماده همکاری‌های مشترک تجاری با کشورهای عضو ACD است
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران:

بخش خصوصی ایران آماده همکاری‌های مشترک تجاری با کشورهای عضو ACD است

آینده جامعه تجاری کشورهای عضو سازمان گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در دوران پسا کرونا و لزوم همکاری بخش خصوصی کشورها در مبارزه با اثرات کووید-۱۹، محور اولین کنفرانس مجازی اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای عضو این سازمان بود که هفته گذشته برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اولین کنفرانس مجازی اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای عضو گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD)، از سوی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت ترکیه (TOBB) برگزار شد. آینده جامعه تجاری کشورهای عضو در دوران پسا کرونا، لزوم همکاری بخش خصوصی کشورها در مبارزه با اثرات کووید-۱۹ و بازسازی اقتصاد جامعه تجاری با تقویت روابط تجاری و اقتصادی میان کشورهای عضو، ازجمله موضوعاتی بود که در این نشست بحث و گفت‌وگو شد.

 در این نشست که حدود ۱۵۰ شرکت‌کننده از بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهای عضو ACD، ازجمله وزیر تجارت ترکیه و مقامات اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو حضور داشتند، نقطه نظرات و پیشنهادهای اتاق‌های بازرگانی به اجلاس وزرای ACD ارائه شد.

 محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز که به نمایندگی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست حضور داشت، در سخنرانی‌ای، قدرتمندتر شدن اقتصادی کشورهای عضو آسیا را در گروی اراده مشترک کشورهای عضو گفتگوی همکاری آسیا عنوان و اظهار کرد: این امر با تعامل، اصلاح ساختارهای اقتصادی و اجرای سیاست‌گذاری‌های مناسب امکان‌پذیر خواهد بود.

 معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های مهم ایران ازجمله نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، منابع غنی نفت و گاز و موقعیت ویژه جغرافیایی، کشور را بخشی از تمدن غنی آسیا و دروازه اتصال شرق و غرب معرفی و اعلام کرد بخش خصوصی آماده انجام همکاری‌های مشترک تجاری با کشورهای عضو ACD است.

 او همچنین ضمن اشاره به رکود اقتصادی پیش‌آمده در کشورهای جهان به دلیل بروز ویروس کرونا افزود: طبق آمار منتشرشده توسط بانک توسعه آسیایی، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی آسیا در سال ۲۰۲۱ به ۶.۸ درصد رسد که این امر تنها به معنای بازسازی جزئی است.

کرباسی در همین زمینه بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در مقایسه با قبل و حمایت دولت‌ها از این بخش تأکید کرد و گفت:با ایجاد فضای اعتماد در بخش خصوصی و حمایت آن‌ها از طریق فراهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، ایجاد زیرساخت‌ها، تدارکات و برنامه‌های مشوق تولید، توسعه رقابت در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی، می‌توان شاهد نقش‌آفرینی بخش خصوصی بود.

کرباسی همچنین اتاق‌های بازرگانی را نماینده صنایع کوچک و متوسط (SME) عنوان  و بر اهمیت ارائه خدمت از سوی اتاق‌ها به شرکت‌های کوچک و متوسط تأکید کرد.

ایجاد دبیرخانه دائمی اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو ACD، برگزاری جلسات منظم سالانه یا دوسالانه، ایجاد کمیته بررسی توسعه همکاری‌های تجاری و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه شرایط لازم برای رشد و توسعه SME ها با دریافت کمک‌های فنی UNCTAD و ITC. از مهم‌ترین پیشنهادهای معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست بود.

سازمان گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا (ACD) یک سازمان دولتی بین‌المللی است که در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۲ بنیان‌گذاری شده است. اهداف اصلی این سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی در قاره آسیا و همچنین ادغام سازمان‌هایی از قبیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا،  شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس،  انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا هست. ACD شامل ۳۵ کشور عضو است که عبارت‌اند از: افغانستان، بحرین، بنگلادش، بوتان، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، کره، کویت، قرقیزستان، لائو، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، عمان، پاکستان، فلسطین، فیلیپین، قطر، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان و ویتنام.

در حال حاضر، ترکیه ریاست دوره‌ای این سازمان را به عهده دارد.

کد خبر: ۶۹٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha