۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
توسعه با تحول دیجیتال
یادداشت؛

توسعه با تحول دیجیتال

نوشهر- «اینکه تحول در هر سیستمی روند سابق را دچار دگرگونی می کند بر کسی پوشیده نیست، اما آیا این تغییرات ارزش آفرین هست یا خیر» این بخشی از یادداشت زینب شیخ الاسلامی مدرس دانشگاه و پژوهشگر بوده که برای بازار ارسال شده است.

زینب شیخ الاسلامی؛ بازاراینکه تحول در هر سیستمی روند سابق را دچار دگرگونی می سازد برکسی پوشیده نیست حال آنکه آن تغییرات در جهت توسعه همه جانبه و زیرساخت های موجود باشد و بتواند سبک زندگی فردی و اجتماعی را دچار تحولات سازد امری ارزش آفرین تلقی می شود.

در هر نظام پویا و مولد اهم از اجتماعی و اقتصادی احتیاج به رشد تمامی اندام ها برای رسیدن به توسعه، الزامی قطعی محسوب می شود و متولیان، فعالان و سیاستگذاران را با پدیده ای بسیار متغیر روبرو خواهد کرد، پاسخ به سئوال مطرح شده نگرشی کل نگر را با رویکردی بوم گرایانه احتیاج خواهد داشت تا بتواند در جهت عملیاتی شدن در بدنه اجتماعی را منجر شود.

تحول دیجیتال شتاب دهنده با ماهیتی درونی است
در ابتدا نگاهی ویژه به مفهوم تحول داشته تا درک متفاوتی را به جهت آشناسازی فراهم آورد. هر نوع تغییر برنامه ریزی شده ای که با ماهیت زمان و سرعت و عمق رخ دهد تحول تعریف شده که در این یادداشت اختصاصاً بر ماهیت زمان و سرعت به عنوان عناصری حیاتی که جامعه را با شتاب دهندگی بسیاری در مسیر آن قرار داده اند روبرو هستیم.

با رصد کردن اجتماع و سرعت بسیار بالای خلق داده که از طریق مکانیزم ها، فناوری های دیجیتال و شبکه سازی در کلیت جهان مفهوم تحول را در لایه های مختلف مشاهده و باعث آن شده که دولت ها در صدد پیش بینی مسائل برآیند. تحول دیجیتال شتابدهنده با ماهیتی درونی است که کارکردش علاوه بر درون مرزی بر عملکردهای برون مرزی در بعد جهانی و یا منطقه ای بسیار پدیدار خواهد بود.

کارکردهای این چنین ابر تحولی، بالارفتن سواد اجتماعی با در نظرگرفتن مکانیزم های دیجیتال، تشخیص اطلاعات مورد نیاز هر قشر از جامعه را در بین کلان داده های موجود و بمباران اطلاعاتی که بی وقفه در حال وقوع است را به گونه ای کانالیزه می کند که موجب سمت دهی مهارت های مورد نیاز بازار و اقتصاد) سنتی و دانشی)، ایجاد شبکه ای از مهارت ها در اجتماع و خودکارامدی و خود سازماندهی در نسل های جدید می گردد.

با نگاهی بر تحولات اقتصادی مبتنی بر تحول دیجیتال و تغیر پارادایم و انتقال به اقتصاد دانشی و گذار از اقتصاد سنتی و منبع محور با اقتصادی ارزش آفرین روبرو هستیم که می تواند برای قشرهای کم درآمد و حتی به حاشیه رانده شده موجبات کسب درآمد را فراهم کند.

اقتصاد دانش بنیان مظهر توسعه یافتگی است
امروزه یکی از مظاهر و شاخص های توسعه یافتگی دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش است. زیست بوم اقتصادی با رویکرد دانش محورانه، کسب مزیت رقابتی و توانایی رقابت در بازارهای جهانی میسر نمی گردد مگر اینکه بتوان محرک های اقتصادی، رژیم نهادی را به دلیل وجود تعاملات بین بازیگران نظام تولید و نهادهای عمومی و بخش آموزش و پرورش نیروی انسانی که توسعه دانش از انجا آغاز میگردد را هدایت نمود.

رشد همه جانبه اگر بر پایه اینکه هر فرد آن را درگرو رشد اجتماع و محیط در برگیرنده اش بداند، درک از جامعه توسعه یافته با همکاری و مشارکت در سطح کلان رخ دهد که به مثابه شتابدهنده هایی برای موتور رشد و توسعه همه جانبه و پایدار می باشد. استراتژی تحول دیجیتال آنچنان عمیق و بلند مدت الگوهای اجتماعی را تغییر خواهند داد که انسان با چالشی عظیم روبرو می شود و این سئوال را برایش ایجاد می کند که در آیا می تواند در همان پیله خویش بماند و یا تبدیل به پروانه ای خواهد شد؟

کد خبر: ۶۹٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha