۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
صنعت مبل سازی برندی برای خوی/ دور زدن تحریم ها روی راحتی های وطنی
بازار گزارش می دهد؛

صنعت مبل سازی برندی برای خوی/ دور زدن تحریم ها روی راحتی های وطنی

ارومیه- شهرستان خوی با تولید سالانه ۱۰۰ هزار دست مبل یکی از قطب های تولید این محصول در کشور بوده و از لحاظ کیفیت با نمونه های خارجی توان رقابت دارد.

بازار- گروه استان ها: تولید مبل غالب فعالیت واحدهای تولیدی شهرستان خوی را تشکیل می دهد؛ صنعتی که محصولاتش با تکمیل زنجیره تولید در مسیر رقابت با محصولات مشابه خارجی قرار گرفته است.

سالانه بیش از صدهزار دست مبل در این شهرستان تولید می‌شود و ۷۵ درصد شهرک صنعتی خوی را صنعت مبل به خود اختصاص داده ‌و این امر خوی را در زمره قطب‌های تولید مبل کشور  قرار داده است.

۶۰ درصد بنگاه های اقتصادی خوی مربوط به صنعت مبل سازی

به گفته رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی ۱۵۰ واحد تولیدی در خوی فعالیت می کنند که از این تعداد ۹۰ واحد در حوزه تولید مبل فعال بوده که ۶۰ درصد کل بنگاه های اقتصادی شهرستان را شامل می شود.

غلامرضا بابایی در گفتگو با بازار بیشترین درصد اشتغال بین رشته فعالیت های صنعتی در این شهرستان را مربوط به تولید مبلمان خانگی دانسته و می گوید: این شهرستان دارای بیش از ۹۰ کارگاه تولیدی انواع مبلمان بوده و سالانه بیش از صدهزار دست مبل در سطح شهرستان تولید می شود که شهرستان خوی را در کشور جزو قطب های تولید مبل مطرح کرده است.

وی از ایجاد صنایع وابسته به مبل در این شهرستان خبر داده و می گوید: تولید مفتول های فنری، نمد بی بافت، روکش ، پارچه رومبلی، یراق آلات مبل، تخته چند لا، فوم، کلاف مبل و غیره در این شهرستان انجام می شود که این صنایع در راستای تکمیل زنجیره تولید صنعت مبلمان ایجاد شده است.

صنعت مبل سازی خوی در مسیر رقابت با رقبای خارجی

مدیر شهرک صنعتی خوی نیز می گوید: در این شهرک ۵۰ واحد تولید مبل فعال است که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دست انواع مبل تولید و به بازارهای مبل داخل و خارج عرضه می کنند.

عادل حسنلو از توانایی صنعت مبل خوی در رقابت با محصولات مشابه خارجی سخن گفته و می گوید: به خصوص پس از تکمیل زنجیره تولید و با استفاده از ابزارآلات به روز، نیروی کار ماهر، طراحی‌های متناسب با نیاز بازار و رنگ‌آمیزی آن در داخل شهرستان، صنعت مبل سازی توانسته در مسیر رقابت با رقبای خارجی خود قرار بگیرد.

گردش مالی دو هزار و ۵۰۰ میلیاردی واحدهای تولید مبل خوی

وی ادامه می دهد: هم اکنون واحدهای تولید مبل در این شهرک سالانه بیش از دوهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال چرخه و گردش مالی دارند و نقش مهمی را در اقتصاد آذربایجان غربی ایفا می کنند.

مدیر شهرک صنعتی خوی با بیان اینکه دانش فنی مورد استفاده در این واحدها بیشتر جنبه بومی‌سازی دارد، می گوید: در سال های گذشته برخی از واحدهای تولیدی مبلمان شهرستان خوی با مشارکت سرمایه‌گذارانی از ترکیه راه‌اندازی شده بودند که هم‌اکنون با تکیه به دانش بومی استقلال خود را در امر تولید به‌دست آورده‌اند.

حسنلو با اشاره ای به میزان اشتغال ایجاد شده در این صنعت می گوید: دو هزار و ۳۰۰ نفر در صنعت مبل خوی به شکل مستقیم اشتغال دارندکه تعداد افراد مشغول به کار به شکل غیرمستقیم در این صنعت، عددی بالاتر از این مقدار است.

ظرفیت صادراتی صنعت مبل سازی و زنجیره تولیدی آن

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی نیز با اشاره به ظرفیت ویژه صنعت مبل سازی و زنجیره تولیدی آن در شهرستان می گوید: با راه‌اندازی واحدهای تولید یراق‌آلات و ابزار مبل از خروج بیش از یک‌میلیون دلار ارز از کشورمان جلوگیری شده است.

ایرج مرندی می گوید: محصول تولیدشده در این واحدها به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

اشتغالزایی مستقیم ۲۳۰۰ نفری

مدیرعامل گروه صنعتی شهرستان خوی نیز در این زمینه می‌گوید: در این شهرستان برای دو هزار و ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از پنج هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در صنعت مبل اشتغال زایی شده است.

بهرام حسینی ادامه می دهد: شهرک صنعتی مبل خوی بیش از ۸۰ درصد نیازهای استان و ۲۰ درصد نیازهای کشور به محصول مبل را تأمین کرده و تحولی در حوزه تولید در منطقه ایفا می‌کند.

برندپسندی سبب رکود بازار مبل داخلی می شود

شکرزاده یکی از تولیدکنندگان مبل در خوی است که می گوید: مبل های تولیدی خوی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و توان رقابت با نمونه های خارجی را نیز دارد اما هنوز یک تعدادی از افراد به دنبال برند هستند در حالی که گاه تولیدات داخلی کیفیت بیشتری نسبت به برندهای مشهور دارند.

میکائیل رجبی از دیگر تولیدکنندگان مبل استان است که می گوید: کیفیت و جایگاه مبل در صنعت شهرستان خوی به قدری بالا است که علاوه بر وجود واحدهای تولیدی متعدد مبل در شهرک صنعتی این شهرستان، شهرک تخصصی مبل و صنایع مبلمان نیز در حال ساخت است.

صنعتی که تحریم را دور زده است

وی ادامه می دهد: یکی از نقاط قابل توجه این است که تحریم‌ها تاثیری بر تولید مبل در خوی نگذاشته‌اند، چراکه تمامی مواد اولیه مبلمان این شهرستان تولید داخل است و در شهرک صنعتی خوی تولید می‌شود. به همین دلیل برای تامین مواد اولیه هیچ مشکلی نداریم و تحریم‌ها در فعالیت اقتصادی این منطقه تاثیری نداشته است.

لزوم برخورد با کارگاه های زیرپله ای و غیرمجاز

طباطبایی نیز از فعالان تولید مبل است که وجود کارگاه های زیر پله ای و غیر مجاز در حاشیه شهر خوی را از مهمترین مشکلات و عوامل تضعیف بازار این حوزه دانسته و بر ضرورت ساماندهی آن ها تاکید کرده و می گوید: همچنین باید شاهد برندسازی واحدهای تولیدی خوی در این صنعت باشیم.

شهرستان مرزی خوی با دارا بودن مرز مشترک با کشور ترکیه، از مزیت ویژه ای در زمینه سهولت در صادرات کالا برخوردار است و اگر توجه بیشتری به واحدهای تولیدی مبل در این شهرستان شده و حمایت لازم از آن ها شکل گیرد، این شهرستان می تواند به قطب تولید مبل نه تنها در ایران بلکه در منطقه تبدیل شود و از این راه، نقش ویژه ای در اقتصاد استان و کشور ایفا کند.

کد خبر: ۶٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha