۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
 اروپا خواستار همکاری با روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک است
روسیه بهترین واکسن دنیا را تولید کرده است

اروپا خواستار همکاری با روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک است

روسیه اولین کشوری بود که واکسن کرونا را وارد بازار کرد ولی در ابتدا تردیدهای زیادی در مورد این واکسن وجود داشت. حالا مقامات روسیه مدعی شده اند که این واکسن بهترین واکسن دنیا است و اروپا خواستار همکاری مشترک برای تولید واکسن روسیه است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، روسیه اولین کشوری بود که واکسن اسپوتنیک را ثبت کرد و نام خود را در تاریخ به عنوان اولین تولیدکننده واکسن کرونا به یادگار گذاشت ولی بعد از ثبت این واکسن مخالفت های زیادی با واکسن تولیدی روسیه شد و بسیاری به دیده تردید به آن نگریستند.

حال که اطلاعات واکسن منتشر شده است، درخواست بررسی واکسن به سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارایی اروپا داده شده است و یک همکاری مشترک بین موسسه گامالیا و شرکت آسترازنکا برای ارتقای کارایی واکسن شروع شده است، به نظر می رسد آن مخاافت های پی در پی ریشه در مسایل غیر علمی داشت. مسایلی که این روزها به دلیل فشار شرکتهای بزرگ تولید کننده واکسن در دنیا ایجاد شده است و می تواند مبنای علمی هم نداشته باشد.

رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که سرمایه گذار اصلی پروژه ساخت واکسن اسپوتنیک است اخیرا مصاحبه ای با عرب نیوز انجام داد و در مورد کارایی واکسن روسیه و کشورهایی که برای تولید آن با روسیه اعلام امادگی کردند صحبت کرد.

کریل دیمیتریف رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در این مصاحبه با تاکید روی این مساله که  روسیه بدون شک بهترین واکسن جهان را تولید کرده است و این واکسن را در روز ۱۱ اوت سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است، گفت: «دلیل مخالفت اروپا و امریکا با واکسن تولیدی روسیه مسایل سیاسی و اقتصادی بود. این کشورها نمی خواستند بپذیرند که واکسن روسیه یک واکسن کارآمد و موثر است و به مقاومت در برابر ان پرداختند ولی واقعیت این است که واکسنی که بالغ بر ۹۱ درصد کارایی دارد و ۱۰۰ درصد در برارب نوع سخت بیماری ایمنی ایجاد می کند واکسنی بسیار مفید و کارآمد است و می تواند دنیا را از بحران نجات دهد.»

 او در ادامه گفت:«واکسن اسپوتنیک از جهات بسیاری یک واکسن مناسب برای دنیا است. ازیک طرف ایمنی و کارایی بالای آن قرار دارد و از طرف دیگر دوره تاثیرگذاری واکسن،عدم بروزعلایم آلرژیک در مردم و عدم مشاهده عوارض منفی خطرناک در دریافت کنندگان و عدم نیاز به نگهداری در دمای بسیار پایین است  که باعث می شود امکان استفاده از این واکسن در سطح وسیع وجود داشته باشد.»طبق بررسی های انجام شده توسط دولت روسیه تا کنون هیچ یک از دریافت کنندگان واکسن روسی، علایم جانبی خطرناکی را تجربه نکرده اند و هیچ واکنش آلرژیک خاصی را نداشته اند.

همکاری آسترازنکا با روسیه نشانه تایید واکسن است
نکته دیگری که در این مصاحبه بیان شد، همکاری شرکت آسترازنکا با  موسسه گامالیا است. دیمیتریوف در این مورد گفت:« اینکه شرکت آسترازنکا تصمیم به همکاری با ما گرفته است نشان می دهد اروپا واکسن تولیدی روسیه را تایید کرده است.

البته علاوه بر شرکت آسترازنکا، دولتهای کشورهای آلمان و فرانسه هم خواستار همکاری مشترک با روسیه برای تولید واکسن در خاک این کشورها هستند زیرا در سال جاری دنیا نیاز زیادی به دریافت واکسن دارد و بدون آن نمی تواند از این بحران رها شود. از طرف دیگر روسیه درخواست خود برای بررسی واکسن اسپوتنیک و تایید آن را به آژانس دارایی اتحادیه اروپا داده است و سازمان بهداشت جهانی هم به زودی این واکسن را برای استفاده اضطراری تایید خواهد کرد.»

 همکاری اروپا با روسیه و تلاش برای همکاری مشترک نشان می دهد تردیدها در مورد ایمنی و کارایی واکسن از بین رفته است و تمامی کشورهای غربی به این نکته پی برده اند که واکسن روسیه می تواند دنیا را از چالشی که در آن درگیر شده است نجات دهد.

بحران پاندمی تا ماه می به پایان می رسد
رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه  در این مصاحبه به شروع واکسیناسیون در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت:« در کشورهای غربی واکسیناسیون شروع شده است و بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم این کار را شروع کرده اند.

روسیه تا کنون ۱.۵ میلیون نفر را واکسینه کرده است و طرح واکسیناسیون در این کشور با سرعت ادامه دارد.  از نظر من در صورتیکه این روند در دنیا ادامه پیدا کند و کشورهای دیگر هم بتوانند واکسن را دریافت و تزریق کنند، تا ماه می  سال جاری یعنی پنجمین ماه میلادی دیگر از پاندمی خبری نخواهد بود. البته تا آن زمان واکسیناسیون تمامی مردم دنیا به پایان نمی رسد ولی شمار زیادی از مردم در کشورهای بزرگ واکسینه می شوند و شیوع بیماری کم می شود.»

 وی ادامه داد:« این پاندمی بالغ بر یک سال از زندگی انسانهای ساکن روی کره زمین را از بین برد. در این مدت مردم در خانه ها بودند و فعالیتهای اقتصادی تا حد  زیادی کاهش پیدا کرده بود. حال  که واکسن های زیادی در دنیا کشف شده است و واکسیناسیون شروع شده است باید منتظر روزهای بهتر بود.»

کد خبر: ۶۹٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha