۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
فروش فولاد بالاتر از قیمت جهانی در بورس ایران
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد

فروش فولاد بالاتر از قیمت جهانی در بورس ایران

جدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ایران دو برابر نیاز داخلی فولاد تولید میکند، اما نمیگذارند با قیمت واقعی به دست تولیدکنندگان داخلی برسد.

به گزارش بازار، علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید میشود، افزود: مصرف داخلی کشور حدود ۱۶ میلیون تن است، اما با این وجود با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان داخلی نمی‌رسد.

وی گفت: تولیدکنندگان فولاد، سنگ معدن را ۵۵ درصد قیمت جهانی، نیروی انسانی را ۱۵ درصد قیمت جهانی، حمل و نقل را ۲۰ درصد قیمت جهانی، و آب، برق و گاز را با یارانه دریافت میکنند که به مراتب کمتر از قیمت جهانی است، اما فولاد را با قیمتی حتی بالاتر از قیمت جهانی در بورس عرضه میکنند.

رئیس فراکسیون استاندارد و کیفیت مجلس با بیان اینکه تولیدکنندگان و فعالان این صنعت گلوگاه عرضه فولاد را گرفته اند و مدیریت میکنند، گفت: فولاد را بالاتر از قیمت جهانی عرضه میکنند و یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی، خودرو و ساختمان ناشی از همین موضوع است.

وی افزود: این موضوع باعث شده فعالان این عرصه منافع زیاد کسب کنند و برای همین است که تا وزرات صمت یا کمیسیون صنایع و معادن برای اصلاح ساختار به زنجیره فولاد ورود پیدا مکنند، جو روانی ایجاد میکنند که این‌ها میخواهند قیمت را دستوری کنند و اینگونه سهامداران زیان می‌کنند.

جدی با رد اینگونه جوسازی ها، گفت: ما سه هدف را دنبال میکینم و هدف اولیه شفاسازی است که مشخص شود فولاد چگونه عرضه می‌شود و آیا به دست مصرف کننده‌ی واقعی میرسد یا به دلال عرضه می‌شود و آن‌ها با قیمت بالاتر به مصرف کنندگان عرضه میکنند.

وی هدف دوم را ایجاد رقابت خواند و گفت: وقتی تولید کافی در کشور است با عرضه بیشتر، قیمت‌ها خود به خود می‌شکند و فولاد با قیمت واقعی به دست مصرف کننده می‌رسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن، تکمیل زنجیره فولاد و پرهیز از خام فروشی را سومین هدف مجلس خواند و گفت: الان سنگ معدن را ۵۵ درصد قیمت جهانی میخرند و به قیمت جهانی می‌فروشند که اینجا منافع مردم از بین می‌رود.

جدی با تاکید بر لزوم الویت دادن به تامین نیاز فولاد صنایع داخلی و پایین دستی زنجیره فولاد و همچنین تکمیل زنجیره تولید با هدف صادرات محصول نهایی بجای خام فروشی، گفت: نباید با خام فروشی سرمایه ملی و منافع هموطنان را نادیده گرفت.

نماینده مردم شیروان پرهیز از خام فروشی سیاست همه کشورها خواند و گفت: در همین کشور همسایه عراق، تعرفه واردات شمش فولاد صفر شده تا بتوانند با واردات شمش خام، زنجیره تولید و اشتغالزایی و ارزش افزوده ایجاد کنند، اما ما درمقابل به شمش خام معافیت مالیاتی داده ایم که صادر شود، که هم منافع مردم از بین میرود هم صنایع پایین دست تکمیل نمی‌شود.

وی افزود: الویت دادن به تامین فولاد صنایع داخلی برای تولید کنندگان انگیزه ایجاد میکند و صنایع پایین دستی فولاد مانند کارخانه‌های میلگرد، پروفیل، نبشی فعال می‌شوند که هم اشتغال زایی ایجاد میکند هم ارزش افزوده و ارز اوری بیشتری به دنبال خواهد داشت.

علی جدی در پایان با بیان اینکه طرح فولاد مجلس تا پایان همین ماه در صحن علنی تصویب و به شورای نگهبان فرستاده می‌شود، افزود: مجلس هرگز مخالف صادرات نبوده و نیست، اما میگوییم اول باید نیاز داخل تامین شود بعد صادرات، نه اینکه تولیدکنندگان داخلی را تشنه نگه داریم که مجبور باشند با ۲۰ درصد توان تولید کنند، بعد عده‌ای برای تامین منافع خود، مواد اولیه خام تولیدکندگان داخلی را صادرکنند.

کد خبر: ۶۹٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha