۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
پالایشگاه گازی بید بلند بهبهان سومین ابرپروژه دنیا در سال ۲۰۲۰
معاون وزیر نفت مطرح کرد؛

پالایشگاه گازی بید بلند بهبهان سومین ابرپروژه دنیا در سال ۲۰۲۰

بهبهان- مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران احداث پالایشگاه گازی بید بلند را بزرگترین پروژه عمرانی سال ۹۹ کشور و سومین ابرپروژه دنیا در سال ۲۰۰ عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی جمشیدی دانا پیش از ظهر پنج شنبه در آئین افتتاح پالایشگاه گازی بید بلند بهبهان اظهار کرد: از خطه خوزستان ابر پالایشگاه بید بلند به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی آسیا، افتتاح می‌شود که نشان می‌دهد ایران تحریم شدنی نیست.

وی افزود: طراحی و اجرای هزار کیلومتر خط لوله برای ارسال گاز به پتروشیمی‌ها در سه استان، ساخت پالایشگاه با ظرفیت دو میلیارد مترمکعب در روز برای تولید گاز شیرین سازی شده و تولید روزانه ۱۴ میلیون تن گازهای اتان، متان و پنتان پلاس از دیگر نتایج احداث این پالایشگاه است که تماماً توسط شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری احداث شده است. به گونه‌ای که سهم پیمانکاران داخلی از این ابرپروژه ۶۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: رویای ۱۱۰ ساله صنعت نفت مبنی بر جمع آوری گازهای همراه نفت و نسوزاندن آنها در فلرها این بار در فلرهای استان‌های بوشهر، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد محقق می‌شد.

جمشیدی دانا ادامه داد: پالایشگاه بید بلند از شهریور در مدار تولید آزمایشی قرار گرفت و پیش بینی ما از درآمدزایی ۷۱۰ میلیون دلاری از محل صادرات و ۱.۵ میلیارد دلاری از محل فروش داخلی در سال خواهد بود.

وی افزود: گازهای اسیدی تولیدی در پالایشگاه بید بلند با سرمایه گذاری ۶۵ میلیون دلار مجدداً فرآوری و به چاه‌های نفت آقاجری تزریق می‌شود.

معاون وزیر نفت، سرمایه گذاری احداث این پروژه را ۳.۴ میلیارد دلار عنوان و تأکید کرد: ۲.۲ میلیارد دلار از این سرمایه گذاری از محل صندوق توسعه ملی و با عاملیت ۵ بانک ایجاد شده است که نشان دهنده انسجام شبکه بانکی، گمرکی و نفتی و ثبت رکوردهای زمانی بی نظیر در اجرای پروژه‌های عمرانی کشور بود. به گونه‌ای که ۹۸ درصد این پروژه ظرف ۳۶ ماه پس از صدور اسناد بانکی احداث شد.

کد خبر: ۶۹٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha