۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و کارگران ضرورت انکارناپذیر دولت| سفره مردم ۵۰ درصد کوچک شده است
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و کارگران ضرورت انکارناپذیر دولت| سفره مردم ۵۰ درصد کوچک شده است

متوسط نرخ تورم ماهانه کشور امسال بین ۴۵ تا ۲۲.۵ درصد در نوسان بود و با توجه به اینکه تورم در بیشتر ماه های سال بیش از ۳۲ درصد را تجربه کرده است، لذا برای تقویت قدرت خرید اقشار مختلف مردم، افزایش دستمزد کارگران و کارکنان دولت در سال آینده به بیش از ۳۵ درصد ضروری است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: طبق گزارش ماهانه مرکز آمار ایران روند افزایش قیمت ها در برخی از ماه ها نسبت به ماه قبل تا بیش از ۷ درصد نیز رسید و دولت قانونا موظف است، دستمزد و حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی و کارگران را در سال آینده متناسب با نرخ تورم افزایش دهد.

از اوایل سال ۱۳۹۷ با خروج امریکا از برجام و آغاز تحریم های ظالمانه این کشور علیه ایران و برخی اشتباهات مدیریتی، روند افزایش قیمت ها در کشور شکل گرفت و قیمت‌ها را به بیش از ۵ برابر افزایش داد.

این روند باعث شد سفره مردم و به خصوص حقوق بگیران و کارگران به علت رشد نرخ تورم بیش از ۴۰ درصدی هر روز کوچک تر شد و این روند تاکنون ادامه داشته است.

تورم نقطه به نقطه دی ماه ۴۶.۲ درصد در آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه سال جاری نسبت به دی ماه سال گذشته ۴۶.۲ درصد  درصد رسید و خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۴۶.۲ درصد بیشتر از دی ماه سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند و در مقایسه با ماه قبل نیز این عدد ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه های زندگی، سرجمع دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ باید بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یابد

«علی بابایی کارنامی» سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر اینکه نظر مجلس برای افزایش دستمزد کارگران در سال آینده به چه میزانی است، گفت: با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه های زندگی سرجمع دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ باید بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی تاکید کرد: قانون چارچوب تعیین دستمزد کارگران را مشخص کرده و شورای عالی کار باید بر اساس شرایط اقتصادی مطابق با نرخ تورم دستمزد کارگران را هرسال مشخص کند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه دولت نباید در تعیین دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ دخالت کند، تصریح کرد: در شورای عالی کار باید نمایندگان کارگران و کارفرمایان میزان دستمزد کارگران را با توجه به شاخص های اقتصادی جامعه تعیین کنند و دولت در این فرآیند به عنوان ناظر باید حضور داشته باشد.  

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی درعین حال تاکید کرد: برآوردهای  اولیه در مجلس نشان می دهد که نظر نمایندگان محترم نیز افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارگران با توجه به رشد تورم در کشور مشکلات زیادی دارند، گفت: با افزایش ۴۰ درصدی دستمزد کارگران شاید بخشی از مشکلات معیشتی این قشر کمتر شود.

عدالت اجتماعی در کشور ایجاب می کند که دولت و نمایندگان مجلس همواره از بهبود معیشت خانواده ها و بهتر شدن شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور اقدامات لازم را به عمل آورند

عدالت اجتماعی در کشور ایجاب می کند که دولت و نمایندگان مجلس همواره از بهبود معیشت خانواده ها و بهتر شدن شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور اقدامات لازم را به عمل آورند.

در این راستا دولت با طرح های مهم اقتصادی مناسب در حمایت از اقشار پایین جامعه به خصوص کارگران و کارکنان نقش مهمی بر عهده دارد و با افزایش متناسب دستمزد کارگران باید نیازهای ضروری زندگی کارگران و اعضای خانواده آنها در حد متوسط تامین شود.

نرخ تورم در فروردین ماه امسال ۳۲.۲ درصد
طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه فروردین ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٢,٢ درصد افزایش یافت و نرخ تورم در اردیبشهت ماه سال جاری نیز به ۲۹.۸ درصد رسید و نرخ تورم در خرداد ماه در ۲۲.۵ درصد ثبت شد.

نرخ تورم در تیرماه امسال ۲۸.۹ درصد
مرکز آمار ایران در گزارش های خود اعلام کرد: نرخ تورم کل کشور در تیر ۱۳۹۹ برابر برای دهک های پایین ۲۸.۹ درصد بود ومحدوده تغییرات تورم ۱۲ ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٢.٩ درصد برای دهک اول تا ٢٤.٤ درصد برای دهک نهم و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٥.٥ درصد برای دهک اول تا ٣٠.١ درصد برای دهک دهم در نوسان بود.

نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه ۳۰.۴ درصد
همچنین گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ۲۵.۸ درصد رسید در حالی که تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۳۰.۴ درصد رسیده که نسبت به ۲۶.۹درصد ماه قبل تا ۳.۵ درصد افزایش داشت.

نرخ تورم در شهریور و مهر ماه ۴۱.۴ درصد
در شهریور ماه سال جاری بر اساس گزارش مرکز آمار از این حکایت دارد که تورم نقطه به نقطه در مهرماه هفت درصد نسبت به شهریور افزایش داشته و میزان آن در شهریورماه و مهرماه به ۴۱.۴ درصد رسید.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ به نقطه در مهرماه برای خانوارهای شهری ٤١,٣ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۶.۸  واحد درصد افزایش داشته و این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۲.۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۸.۱ واحد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ به نقطه خانوارهای کشور در آبان ماه ١٣٩٩ به عدد ۴۶.۶ درصد رسید، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٦.٤ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

در این ماه نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ١٦,١ واحد درصدی به ٥٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.١ واحد درصدی به ٤١.٨ درصد رسید.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٥,٧ درصد بود که نسبت به ماه قبل ٤,٤ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٠,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٨,١ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم در آذرماه ۴۴.۸ درصد
نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر ماه ١٣٩٩ به عدد ۴۴.۸ درصد رسیده است، تورم سالانه ۳۰.۵ درصد، تورم یک ماهه آذر نسبت به آبان ۲ درصد بود. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٤.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

در این ماه در زمینه خوراکی ها تورم زیادی داشته و هزینه خوراکی ها برای مردم و خانوارها در آذر ۹۹ نسبت به آذر پارسال ۵۸ درصد گران تر شده است.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٤,٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٤.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها ودخانیات» با افزایش ١.٣ واحد درصدی به ٥٧.٩ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٣.١ واحد درصدی به ٣٨.٧ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه برای خانوارهای شهری ٤٤,٢ درصد بود که نسبت به ماه قبل ١.٥ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه در گروه خوراکی ها ۵۹.۹ درصد
نرخ تورم سالانه دی ماه ۹۹ برای خانوارهای کشور به ۳۲ درصد رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,٤ واحد درصد افزایش یافته و در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ٢.٠ واحد درصدی به ٥٩.٩ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ١.٢ واحد درصدی به ٣٩.٩ درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه درصد تغیی عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. تورم نقطه‌ای در دی ماه به عدد ۴۶.۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۴۶.۲ درصد بیشتر از دی ماه سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

 دلار در اوایل سال ۹۷ در حدود۳۸۰۰ تومان ارزش داشت اما با خروج ترامپ از برجام و به هم خوردن ثبات اقتصادی کشورب علت تحریم ها  قیمت آن به بیش از ۳۲ هزار تومان رسید و در این روند حتی مردم تورم ۵۰ درصدی را نیز تجربه کردند

دلار در اوایل سال ۹۷ در حدود۳۸۰۰ تومان ارزش داشت، اما با خروج ترامپ از برجام و به هم خوردن ثبات اقتصادی کشور به علت تحریم ها قیمت آن به بیش از ۳۲ هزار تومان رسید و در این روند حتی مردم تورم ۵۰ درصدی را نیز تجربه کردند.

برای جبران ضعیف شدن توان خرید خانوارها و تقویت قدرت خرید مردم، مجلس و دولت باید تلاش کنند در بودجه سال آینده حقوق و دستمزدهای کارگران و کارکنان را به بیش از ۴۰ درصد افزایش دهند تا بخشی از قدرت خرید مردم جبران شود.

در حال حاضر کارکنان دستگاه های اجرایی و کاگران کارخانجات چشم به راه تعیین میزان حقوق و دستمزد سال آینده هستند تا این اقشار زحمتکش دولت و کارخانجات بتوانند معیشت خانوارهای خود را بدون نگرانی تامین کنند.

کد خبر: ۶۸٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha