۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
تسهیلات ناچیز کرونایی توهین به فعالان حوزه گردشگری است/ توقیف و فروش چهار هتل در سرعین توسط بانک‌ها 
مدیرعامل جامعه هتل‌داران و مراکز اقامتی اردبیل:

تسهیلات ناچیز کرونایی توهین به فعالان حوزه گردشگری است/ توقیف و فروش چهار هتل در سرعین توسط بانک‌ها 

اردبیل- بذری، مدیرعامل جامعه هتل‌داران و مراکزی اقامتی استان اردبیل گفت: پرداخت تسهیلات ناچیز کرونایی به تأسیسات گردشگری توهین به فعالان این بخش است که بیش از یک سال است که در شرایط سخت به سر می‌برند.

جعفر بذری در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: از سال گذشته و با شیوع کرونا و کاهش سفرها صاحبان تأسیسات اقامتی و گردشگری به ویژه در شهر سرعین با رکود و درآمد ناچیزی روبه‌رو شدند که بزرگترین ضربه بر پیکره گردشگری و سرمایه‌گذاری در این حوزه وارد شده است.

وی تصریح کرد: در شهر سرعین که اقتصاد آن تک قطبی است و متکی به فعالیت‌های گردشگری است، این رکود آثار زیانباری را به همراه داشته به طوریکه تعدیل نیرو و مستهلک شدن سرمایه صاحبان تأسیسات اقامتی و هتل‌ها شرایط دردناکی را در قطب گردشگری کشور به وجود آورده است.

مدیرعامل جامعه هتل‌داران و مراکزی اقامتی استان اردبیل گفت: به رغم حاکم شدن این شرایط فعالان بخش گردشگری چندان تمایلی به اخراج نیرو و حتی تعدیل آنها نداشتند و با همه سختی‌ها و مرارت‌ها تلاش کردند تا نیروهای مجموعه‌های گردشگری خود را حفظ کنند اما در این یک سال با بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان صنعت گردشگری روزهای غریبانه‌ای را سپری می‌کند.

بذری افزود: در ۴۰ سال گذشته همواره فعالان بخش گردشگری در کنار دولت بوده و با پرداخت مالیات، بیمه و سایر عوارض سعی کردند تا کمک‌کار دولت باشند و انتظار می‌رود در یک سالی که گرفتاری گریبانگیر بخش گردشگری شده دولت نیز یک سال حامی فعالان این بخش باشد.

وی امتنا برخی از مسئولان استانی را از پرداخت تسهیلات و کمک‌های حمایتی به این بخش یادآور شد و خاطر نشان کرد:‌ به نظر می‌رسد مصوبات ستاد مقابله با کرونا در حمایت از بخش گردشگری شکل ظاهری و فانتزی دارد و هیچ حمایت عملی در ماه‌های اخیر از فعالان بخش گردشگری انجام نشده است.

بذری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به رغم ابلاغ چهار بسته حمایتی از فعالان بخش گردشگری بسیاری از صاحبان تأسیسات و مراکز اقامتی و حتی آبدرمانی‌ها موفق نشدند تسهیلاتی را دریافت کنند و در این میان بزرگترین مشکل عدم دسترسی به سامانه کارا و ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات است.

وی بیان کرد: با جداول عجیب و غریب و محاسبه بانک‌ها به ازای هر واحد تأسیسات گردشگری ۱۶ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود که این رقم پرداختی توهین به فعالان بخش گردشگری است.

بذری ادامه داد: حتی این پرداختی‌ها کفاف یک ماه هزینه آب، برق، گاز و سایر هزینه‌کردهای تأسیساتی و زیربنایی را نمی‌کند و انتظار می‌رود بیشترین حمایت‌ها به صورت بلاعوض و در قالب بسته‌های حمایتی به مانند سایر کشورها باشد.

وی از پرداخت یک میلیارد و ۹۶ میلیون تومان تسهیلات به فعالان بخش گردشگری در قالب تسهیلات کرونایی اشاره کرد و گفت: برای بنگاه‌های اقتصادی نیز چهار میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده ولی در بسیاری از پرونده‌ها بانک‌ها آماده همکاری در پرداخت این تسهیلات نیستند و به نظر می‌رسد در این زمینه توجیه نشدند.

بذری از تأخیر و تعلل در پرداخت بیمه بیکاری برای افراد مشمول در بخش گردشگری خبر داد و اظهار کرد: در این شرایط سخت فعالان بخش گردشگری برخی از بانک‌ها از فرصت استفاده کرده و نسبت به توقیف و حتی فروش هتل‌ها و تأسیسات گردشگری اقدام کردند که در سرعین هتل قصر، تماشا و فدک از جمله این مجموعه‌هاست که با توقیف و فروش بانک‌ها روبه‌رو شده‌اند.

وی ضرورت بازسازی مراکز اقامتی، هتل‌ها و میهمان‌پذیرها را برای ایام پساکرونا یادآور شد و تصریح کرد: ضرورت دارد برای این حوزه نیز تسهیلات و منابع خوبی پرداخت شود و در احکام دائمی برنامه هفتم توسعه ردیفی مشخص در حمایت از تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی در نظر گرفته شود.

بذری افزود: انتظار داریم تا در این شرایط سخت فعالیت حوزه گردشگری تسهیلات زیر یک میلیارد تومان مشمول قوانین سفت و سخت بانک‌ها قرار نگرفته و بانک‌های عامل نیز نسبت به توقیف و یا صدور اجرایی برای صاحبان تأسیسات گردشگری اقدام نکنند.

کد خبر: ۶۸٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha