۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
زمستان گردی آتش| جنگل ها بیگناه زغال شدند
بازار گزارش می‌دهد؛

زمستان گردی آتش| جنگل ها بیگناه زغال شدند

ساری- ۶۰ هکتار از عرصه های جنگلی مازندران در حریق زمستانه سوخت و همچنان عرصه های جنگلی شمال چشم انتظار پایگاه امداد هوایی هستند.

بازار؛ گروه استان ها: ۴۰ فقره حریق زمستانه ۶۰ هکتار از عرصه های جنگلی مازندران را به خاکستر تبدیل کرد، درختانی که بی گناه و به دلیل عدم وجود امکانات مناسب حریق به زغال تبدیل شدند.

ایجاد پایگاه اطفای حریق و تامین بالگرد برای مهار آتش در جنگل های شمال قصه دیروز و امروز نیست بلکه این طرح سال هاست که روی میز دولت ها قرار گرفت و هریک به دیگری حواله داده اند.

جنگل های هیرکانی شمال بازمانده جنگل های چندصدمیلیون ساله و نادری هستند که بخش هایی از آن در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است و هربار آتش زخمی بر دردهای کهنه این عرصه می افزاید و التیام این دردها و رنج ها تامین بالگرد و تجهیزات مناسب است.

در حال حاضر اطفای حریق عرصه های جنگلی و صنعب العبور در مازندران با تکیه بر نیروهای انسانی و مردمی صورت می گیرد و در بسیاری از اوقات، برای مهار حریق مجبورند با سطل اقدام آب پاشی کنند، صعب العبور و کوهستانی بودن، کمبود امکانات و تجهیزات، ارزش ذخیرگاهی جنگل های شمال و مازندران، ضرورت تقویت ناوگان حفاظت و استقرار بالگرد اطفای حریق را در این استان ضروری می سازد.

صعب العبور و کوهستانی بودن، کمبود امکانات و تجهیزات، ارزش ذخیرگاهی جنگل های شمال و مازندران، ضرورت تقویت ناوگان حفاظت و استقرار بالگرد اطفای حریق را در این استان ضروری می سازد

جنگل های شمال همچنان درحسرت تامین بالگرد برای اطفای حریق و امداد هستند، این درحالی است که به گفته علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با توجه به قدمت چندین ساله جنگل های خزری، تامین امکانات اطفای حرق برای پیشگیری از خسارت ها امری لازم به نظر می رسد.

بالگرد نیاز جنگل های شمال است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در حال حاضر در هنگام نیاز از ظرفیت دیگر دستگاه ها ار جمله هلال احمر استفاده می شود، گفت: با توجه به گستردگی و صعب العبوربودن جنگل های استان باید نسبت به تامین تجهیزات مورد نیاز از جمله بالگرد اقدام کرد.

وی با بیان اینکه سالانه حریق متعددی در سطح جنگل های رخ می دهد، یادآور شد: داشتن بالگرد ضریب امدادرسانی برای مهار حریق را ارتقاء می بخشد.

آتش سوزی زمستانه در مازندران حدود یک هفته طول کشید و از شرق تا غرب مازندران را دربرگرفت از جنگل های نکا تا اشکته چال رامسر. بروز حریق در مناطق صعب العبور و دل شب و تکیه بر امکانات سنتی نظیر بیل و شن کش، مهار حریق در عرصه های جنگلی مازندران را سخت کرده بود، وجود درختان شکسته و افتاده نیز مشکلات را مضاعف کرده بود.

آتش همواره در کمین جنگل های شمال است
سرهنگ حمید زکریایی سرپرست یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه همواره درجنگل های هیرکانی شمال با تهدید بروز حریق مواجه هستیم، پیشنهاد داد تانسبت به تامین یک دستگاه بالگرد اطفای حریق به استان تخصیص دهند.

وی افزود: واگذاری این بالگرد به استان سبب می شود هم در مواقع بحرانی و هم برای اطفای حریق در جنگل ها مورد استفاده قرار گیرد و اگر این بالگرد واگذار شود، میزان خسارت ها کمتر می شود.

وی که در مهار آتش سوزی اخیر جنگل های استان به صورت میدانی فرماندهی عملیات مهار حریق را عهده دار بود، ادامه داد: در آتش سوزی اخیر مردم، دهیاران و دوستداران محیط زیست و دستگاه های اجرایی با امکانات سنتی اقدام به مهار آتش کردند.

سرهنگ زکریایی با تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای مهار حریق ادامه داد: آتش سوزی در عرصه های صعب العبور رخ داد و مردم به سختی آب را با سطل بر دوش حمل می کردند تا یک درخت را از مرگ و سوختن نجات دهند.

سرپرست یگان حفاظت منابع طبیعی ساری با تاکید براینکه برای نجات از جنگل و پیشگیری از حریق لازم است تا دستگاه آتش نشانی، سیستم اطفای حریق هوایی در استان تقویت شود، گفت: این کار سبب کاهش حریق و سطح خسارت می شود.

درختان افتاده جنگل باروت هستند
طی آتش سوزی های اخیر زمستانه ۴۷ هکتار از عرصه های جنگلی حوزه منابع طبیعی ساری در آتش سوخت و اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران- ساری با اشاره به وجود درختان شکسته، لاشبرگ ها و درختان افتاده در بستر جنگل، صدور مجوز برای جمع آوری آن را ضروری دانست.

اسحاق عطایی در گفتگو با خبرنگار بازار یادآور شد: وجود این درختان هم سبب تحریک قاچاقچیان چوب می شود و هم همانند باروتی در زمان آتش سوزی عمل می کنند و پیشنهاد این است که این درختان شکسته و افتاده هرچه سریعتر جمع آوری و خارج شود.

عطایی در عین حال بر لزوم تقویت یگان اطفای حریق و ایچاد پایگاه امداد هوایی برای امدادرسانی در زمان حریق جنگل ها تاکید کرد و افزود: ایجاد این اطفاء سبب سرعت در عملیات مهار حریق خواهد شد.

وی وجود درختان شکسته و افتاده را سبب طولانی شدن زمان مهار حریق در آتش سوزی ها دانست و خواستار جمع آوری آن شد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران همچنین با اشاره به عمدن بودن برخی آتش سوزی ها از مردم خواست تا با طبیعت مهربان باشند و از برافروختن حریق در عرصه های جنگلی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: شرایط طبیعی و جغرافیایی مازندران به گونه ای است که بروز حریق در جنگل پیامدهای زیانباری دارد و از این رو باید از روشن کردن آتش در جنگل ها جلوگیری کرد.

هر ساله در فصل های مختلف از بهار گرفته تا زمستان حریق های متعددی در عرصه های جنگلی رخ می دهد و جنگل های استان همچمان لنگ تامین اعتبار برای تقویت تجهیزات امدادی و بالگرد هستند و هرسال آتش سوزی سطح قابل توجهی از عرصه های جنگلی را به خاکستر تبدیل می کند.

کد خبر: ۶۸٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha