۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
عشایر ایلام درگیر مشکلات متعدد؛ از کمبود آب تا معضل فروش دام
بازار گزارش می‌دهد؛

عشایر ایلام درگیر مشکلات متعدد؛ از کمبود آب تا معضل فروش دام

ایلام-قشر عشایر در حالی یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در استان ایلام شناخته می‌شوند که با مشکلات زیادی از کمبود آب آشامیدنی گرفته تا معضل فروش دام مواجه هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: عشایر استان ایلام با جمعیت ۶۰ هزار نفری از اقشار زحمت کش در امر تولید استان شناخته می‌شوند، شیر، ماست، گوشت قرمز، روغن حیوانی و…تنها بخشی از تولیدات عشایر استان است که نه تنها نیازهای استان را تامین می‌کند بلکه این محصولات به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود.

به رغم همه ظرفیت‌های عشایر استان ایلام در امر تولید به خصوص دامداری و تولید گوشت قرمز، این قشر زحمت کش امروزه با مشکلات زیادی مواجه هستند که نیازمند جدی رسیدگی مسئولان کشوری و استانی است.

کم آبی در بین عشایر استان
یکی از عشایر استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل و مشکلات عشایراستان ایلام نبود آب آشامیدنی سالم است.

غلامرضا عباسی عنوان کرد: عشایری که اسکان دائم دارند بیشتر با این معضل مواجه هستند چراکه آبرسانی سیار منجر به تامین نیازهای کل عشایر نمی شود.

وی با اشاره به اینکه برای عشایری که اسکان دائم یافته‌اند باید برنامه ریزی برای حل دائمی مشکل آبرسانی انجام شود، افزود: نبود آب آشامیدنی باعث جابجایی زیاد عشایر می‌شود و این مهم علاوه بر افزایش هزینه‌ها باعث کاهش تولیدات عشایر می‌شود.

معضل بزرگ فروش دام
عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین معضل عشایر استان بحث فروش دام است، افزود: در حال حاضر امکان جابجایی دام از استان به دیگر مناطق کشور برای فروش وجود ندارد و این مسئله باعث مشکلات اقتصادی زیادی برای عشایر استان شده است.

متاسفانه مشکل فروش دام به دلیل نبود بازارچه فروش دام در استان و جلوگیری از جابجایی دام مشکلات زیادی برای عشایر به وجود آورده است

وی گفت: در حال حاضر دام مازاد در استان ایلام وجود دارد و بیش از نیاز استان است، بنابراین این دام های مازاد برای فروش باید به سایر مناطق ارسال شوند.

وی عنوان کرد: متاسفانه مشکل فروش دام به دلیل نبود بازارچه فروش در استان و جلوگیری از جابجایی دام مشکلات زیادی برای عشایر به وجود آورده است.

عباسی افزود: راه صادرات دام نیز بسته شده و نمی توان از طریق مرزهای استان اقدام به فروش دام کرد و این کار قاچاق محسوب می شود.

افزایش خدمات رسانی به عشایر ایلام
مدیرکل امور عشایری استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه عشایر استان ایلام نقش مهمی در تامین فرآورده‌های گوشتی و لبنی در استان ایلام دارند، افزایش خدمات به این قشر مولد در دستور کار امور عشایری استان قرار گرفته است.

فرشاد یاسمی تصریح کرد: افزایش آبرسانی، تامین ارزاق عمومی، ترمیم راه‌های عشایری، تامین و توزیع علوفه دامی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای حل مشکل عشایر استان  توسط این اداره کل در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ جایگاه عرضه سوخت مثل نفت در بین عشایر استان ایجاد شده است، افزود: همچنین ۲۲ جایگاه عرضه کپسول گاز برای خدمات رسانی به عشایر استان راه اندازی شده است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام بیان کرد: سالانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتر نفت بین عشایر توزیع می‌شود، این مهم باعث کاهش تخریب جنگل‌ها نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ کانون اسکان عشایری در استان ایلام وجود دارد، افزود: اگر عشایر در یک منطقه تولیدات خود را انجام دهند، امور عشایری موظف به ارائه خدمات نظیر برق رسانی، آبرسانی و…است.

ایجاد بازارچه فروش دام در مناطق مرزی استان
یاسمی تصریح کرد: به دلیل اینکه بیشتر راه‌های ارتباطی عشایر استان خاکی است و ابنیه فنی ندارد، متاسفانه اکثر این راه‌ها در فصل زمستان و با آغاز بارش‌ها، تخریب و مسدود می‌شوند.

وی عنوان کرد: مسدود شدن راه‌های ارتباطی عشایری هزینه‌های زیادی را بر امور عشایری استان تحمیل می‌کند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام در مورد مشکل فروش دام مازاد عشایر استان به سایر مناطق کشور و کشور عراق، افزود: برای حل این موضوع در حال پیگیری ایجاد بازارچه‌های فروش دام در مناطق مرزی استان به کشور عراق هستیم.

برنامه ریزی برای پلاک کوبی ۸۰۰ هزار راس دام عشایر استان تا پایان سال انجام شده است

یاسمی عنوان کرد: یکی از مهمترین طرح‌های امور عشایری استان ایلام پلاک کوبی دام‌های عشایر استان است، این مهم برای جلوگیری از قاچاق دام در استان انجام می‌شود و تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار راس دام عشایر پلاک کوبی شده است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام اظهار کرد: برنامه ریزی برای پلاک کوبی ۸۰۰ هزار راس دام عشایر استان تا پایان سال انجام شده است.

جامعه عشایری استان با در اختیار داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سالانه هشت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۳۶۰ تن کشک و یک هزار و ۳۵۰ تن پشم تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

ارزش اقتصادی تولیدات عشایر ایلام سالانه بیش از هزار میلیارد تومان است و این قشر نقش ارزنده‌ای در عرضه مواد غذایی به بازار استان دارند و حتی در زمینه تولید صنایع دستی نیز فعال هستند.

بدون شک حل مشکلات عشایر منجر به افزایش تولید و اشتغال در استان می‌شود.

ایجاد شبکه فروش محصولات عشایر برای حذف دلالان و افزایش درآمد عشایر از مهمترین نیازهای عشایر استان است.

کد خبر: ۶۸٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha