۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کاهش یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومانی درآمد دولت
اختصاص سهمیه نوروزی بنزین منوط به مصوبه شورای اقتصاد شد

کاهش یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومانی درآمد دولت

درحالی اختصاص ۶۰ لیتر سهمیه نوروزی به خودروها در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده که مدیر کل دفتر برنامه ریزی شرکت پخش اجرای می گوید این مصوبه نیازمند مصوبه شورای اقتصاد یا هییت وزیران است که تا کنون چیزی از آنها دریافت نکرده ایم.

بازار- تکلیف سهمیه نوروزی بالاخره مشخص شد. بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده، وزارت نفت جدای سهمیه فروردین باید ۶۰ لیتر هم برای سفرهای نوروزی اختصاص دهد. سهمیه ای که وزیر نفت پیشتر نسبت به بار مالی آن ابراز نگرانی کرده بود، چیزی حدود یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان از درآمدهای بنزینی دولت کم می کند.

بهارستان نشین ها اما در حالی این خبر را رسانه ای کرده اند که مسئولان شرکت پخش و پالایش می گویند: هنوز هیچ مصوبه ای در این رابطه به آنها ابلاغ نشده است. شهرام رضایی مدیر کل دفتر برنامه ریزی شرکت پخش در اینباره به بازار می‌گوید: اجرای این مصوبه نیازمند مصوبه شورای اقتصاد یا هییت وزیران است که تا کنون چیزی از آنها دریافت نکرده ایم.

او البته تاکیده کرده آمادگی لازم برای اجرای این طرح را داریم  و از مدت ها قبل خود را برای اختصاص این حجم از بنزین آماده کرده‌ایم.

خرج بنزینی دولت چقدر است؟

 آنگونه که فاطمه کاهی سخنگوی شرکت پخش و پالایش به بازار  اعلام کرده حدود ۱۲ میلیون خودروی شخصی تک سوز و ۴ میلیون خودروی دو گانه سوز داریم.  در واقع اگر فرض را بر بگذاریم که تمامی این خودرو ها مشمول دریافت بنزین یارانه ای هستند می توان ادعا کرد که وزارت نفت  در نخستین ماه سال 99، چیزی حدود یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون لیتر بنزین یارانه ای اختصاص خواهد داد. البته اگر میزان سهمیه ای که دولت به موتورسیکلت ها اختصاص می‌دهد را به این آمار اضافه کنیم، به مراتب با عدد بزرگتری مواجه می شویم.

در واقع اگر میزان سهمیه ای که دولت برای نوروز اختصاص داده را حدود ۹۶۰ میلیون لیتر در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که درآمد دولت از محل فروش نفت در داخل  حدود یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان کمتر خواهد شد.

سهمیه نوروزی رونق را به صنعت گردشگری بازمی گرداند؟

 اختصاص ۶۰ لیتر سهمیه نوروزی به خودرو ها در حالی به تصویب بهارستان نشین ها رسیده که فعالان صنعت گردشگری نسبت به حجم مسافرت های مردم در ایام نوروز ابراز نگرانی می کنند. در سال های گذشته همواره رسم بر این بود که بسیاری از مسافران از خودروی شخصی برای مقاصد نزدیک خود استفاده می کردند و آن را به عنوان وسیله ای ارزان برای مسافرت های نوروزی خود می دانستند. به عنوان مثال مسافت تهران- شیراز حدود ٩٣٥ کیلومتر است، اگر متوسط مصرف بنزین خودروهای ایرانی را برای هر ١٠٠کیلومتر، ٨ لیتر در نظر بگیریم، برای یک سفر رفت و برگشت از شیراز به تهران و برعکس حدود ١٥٠ لیتر بنزین نیاز دارد.   اگر با احتساب گشت‌وگذارهای درون‌شهری حداکثر نیاز مسافران را به بنزین ٢٠٠ لیتر در نظر بگیریم، هزینه بنزین یک خانواده با خودرو شخصی و بنزین آزاد ۶۰۰ هزار تومان و در صورت مصرف بنزین سهمیه‌ای هزینه رفت‌وبرگشت این خانواده ٣٠٠ هزار تومان تمام می‌شود.   در حال حاضر بلیت نوروزی اتوبوس برای سفر از تهران به شیراز بین ۸۰ هزار  تومان است و هزینه بلیت یک خانواده چهار نفره برای رفت و برگشت حدود ۶۴۰ هزار تومان تمام می‌شود. حالا باید منتظر ماند و دید که سهمیه نوروزی می تواند کمی از نگرانی های فعالان صنعت گردشگری کم کند یا نه؟

کد خبر: ۶٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha