۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
بعد از بودجه، نوبت فولادی هاست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بعد از بودجه، نوبت فولادی هاست

عباسپور، عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: صنایع فولادی اعم از خرده و عمده فروش، بعد از تصویب بودجه در مجلس تعیین تکلیف نهایی خواهد شد.

به گزارش بازار، روح الله عباسپور با اشاره به اینکه دولت با دیدن قانونی شدن حوزه بورس کالا، انقلتی در راستای شیوه نامه مطرح کرده است، گفت: اگر رزم حسینی دفع یا معاون اول مخالفت کند، فرایند قانون گذاری ما طی می شود.

وی با بیان اینکه هفته های آتی که بحث بودجه مورد نظر مجلس قرار گیرد، مدت زمانی اندک هم به بورس کالا و حوزه فولاد تخصیص می یابد، ادامه داد: ما باید سه شیفت کار کنیم تا بودجه به تصویب برسد ولی تا نیم ساعت باید در کمیسیون صنایع، فولاد را تعیین تکلیف کنیم.

عباسپور اضافه کرد: اساس تعیین شیوه نامه مبنی بر این بود که صنایع پایین دستی فولاد برای تولید شمس قصد ارائه ۶۰ درصدی محصولات را در بورس بود ولی تنها ۲۰ درصد ارائه شد و حت قیمت فوب خلیج فارس از آن ارزان تر بود.

این نماینده مجلس گفت: برخی تولید کنندگان دست به صادرات زدند ولی مجلس اشکالی وارد آورد که این ها در درجه نخست باید نیازمندی های داخلی را تامین نمایند.

عباسپوراز تعطیلی برخی از صنایع فولادی سخن گفت و افزود: کارگرها تعدیل شدند و برخی صنایع زیر دست فولاد هم بازارهایی نظیر عراق را در رقابت با اوکراین و ترکیه از دست دادند و به همین جهت مجلس به مسئله ورود پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است همه صنایع محصول خود را ابتدا در بورس ارائه دهند و اگر خریداری نشد، محصول مازاد را به فروش برسانند.

عباسپور گفت: در حال حاضر کلیاتی از صحن بازگشته و در کمیسیون در حال اصلاح است و فضایی هم برای خرده فروشن فراهم شده است که در مجلس مسکوت نمانده و بعد از بودجه تعیین تکلیف خواهد شد.

شرکت بورس کالا حق حکمرانی ندارد
سعید عسکرزاده، دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران در مصاحبه با این بخش خبری تحلیلی با اشاره به اینکه شیوه نامه بورسی صنایع بالادست و صنایع خرد فولاد را در بر گرفته است، اظهار کرد: یکی از اشکالات جزئی به زمان قیمت گذاری و سهام های ۷۰ تا ۸۰ درصد باز می گردد.

وی با بیان اینکه نباید خود را گول بزنیم، چراکه متل بولتن اعدادی شفاف را نمایان می سازد، ادامه داد: ما نمی توانیم با واقعیات بگونه ای دیگر رفتار کنیم؛ چنانچه یکسری اعداد و ارقام از منابع مورد اعتماد تولید می شود ولی قیمت گذاری فوب خلیج فارس به نسبت سی آی اس، فقط در مقطعی بالاتر رفت.

عسکرزاده در عین حال تصمیمات قیمت گذاری پایه رزم حسینی را کاملا اقتصادی توصیف کرد و خطاب به مجموعه بورس و ایرادات وارده آن ها گفت: آقایان منتقد! اگر قیمت ۷۰ درصد دستوری است، پس ۸۰ درصد نیز دستوری می باشد حال با هر استدلالی می خواهید برخورد کنید چراکه تصمیمات کاملا اقتصادی بوده نه سیاسی!

وی با گلایه از تصمیم بورسی ها که فرایند را بگونه ای پیش بردند که عرضه مجدد فولاد در بورس را به زمانی نا معلوم موکول کرده اند، افزود: بین بورس کالا و ازمان بورس باید تفاوت قائل شویم؛ سازمان بورس اجازه حکمرانی دارد اما شرکت بورس کالا خصوصی و خودتنظیم است که اتفاقا انحصاری عمل می کند.

عسکرزاده اضافه کرد: قانون اجازه نمی دهد وظایف حکمرانی به یک شرکت خصوصی اعطا شود و باید این شرکت را به منظور حکمرانی دولتی کنیم.

کد خبر: ۶۸٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha