۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
 دلار افت کرد؛ شاخص‌های بورس ریخت
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران:

دلار افت کرد؛ شاخص‌های بورس ریخت

اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ورود سهامداران نوپا را موجب ریزش هیجانی برخی شاخص‌ها عنوان کرد و ریزش اخیر بورس را دلیل افت ارزش دلار دانست.

به گزارش بازار، سعید اسلامی با اشاره به دلایل افت شاخص در بازار سرمایه گفت: بورس از سیاست های کلان اقتصادی متاثر است و در بلند مدت مطابق با سیاست های اقتصادی حرکت می کند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر چند رخداد باعث افت شاخص و بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه بود و کمی دلسردی ایجاد شد و نخستین دلیل به انتظارات نسبت به قیمت کاهش ارز باز می گشت.

اسلامی با بیان اینکه بخش اعظم رشد بازار به فزونی یافتن قیمت ارز ارتباط داشت، کلمه داد: وقتی خبر کاهشی شدن قیمت ارز منتشر شد طبیعتا بخشی از سرمایه گذاران نسبت به سهام دلسرد شدند.

وی افزود: پیش تر کارشناسان نسبت به سهام شاخه ای هشدار دادند که بخشی از این روند به ری اکشن ها بود.

اسلامی با بیان اینکه با ورود مجدد دولت به قیمت گذاری بخش اعظم سرمایه گذاران برای ورود به بازار دچار سلب اعتماد شدند و چالشی جدی در برخی صنایع بزرگ رخ داد، خاطرنشان کرد: همه بازارهای سرمایه که ورودی های بسیار زیادی دارد دچار ضعف های هیجانی می گردند و لذا اثرات منفی آن بیش از آنچه که باید در ریزش شاخص آن ها تاثیر می گذارد.

این تحلیلگر حوزه بانک و بورس استفاده از بازار سرمایه برای تامین نقدینگی دولت را برای دولت مردان امری طبیعی قلمداد کرد و گفت: این رویه مسئله ای بد نیست البته اگر دولت سیاست های همسو برای رونق بازار سرمایه داشته باشد.

اسلامی گفت: این روندها در کوتاه مدت تشدید رفتار هیجانی را دامن می زند که آثار آن مشخص است و سرمایه گذاران تازه وارد را دچار زیان می کند.

وی نرخ تورم را هم موجب دردناک شدن افت ارزش اسمی برای سرمایه گذارانِ طبقات متوسط جامعه عنوان ‌کرد و افزود: در بلند مدت رونق بخشی به قسمت های متعدد بازار سرمایه کاری دشوار خواهد بود و لذا تلاش صورت گرفته برای ارتقای بازار سرمایه در کشور، با سیاست های ناصحیح از بین می رود.

اسلامی ادامه داد: متاسفانه نامه نائب رئیس مجلس هم پر از غلط و اشتباه تحلیلی بود و بیان علنی اینگونه موضوعات جایگاه مجلس را به شدت پایین می آورد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: بخش بزرگی از رخدادها در بورس متاثر از اتفاقی است که در اقتصاد ملی رخ می دهد ولی این رویه بسیار پر نوسان است.

اسلامی اقتصاد ایران را نسبت به سایر نقاط جهان بسیار پر نوسان توصیف کرد و افزود: همین نوسانات در بازار سرمایه دیده می شود.

وی خطاب به مردم گفت: سرمایه گذاران می توانند با نگاهی بلند مدت و با اصول ورود به بورس اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

اسلامی با اشتباه خواندن تصور سودبری یک هفته ای از بازار سرمایه خاطر نشان کرد که این تلقی اساسا اشتباه است.

کد خبر: ۶۸٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha