۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
قطعه سازی خودرو در آمریکای لاتین؛ وابستگی برزیل به بازار آرژانتین| مکزیک؛ تنها کشور دارای تراز تجاری مثبت
بازار گزارش داد؛

قطعه سازی خودرو در آمریکای لاتین؛ وابستگی برزیل به بازار آرژانتین| مکزیک؛ تنها کشور دارای تراز تجاری مثبت

اگرچه تولید و فروش خودرو در بازار داخلی برزیل طی سه سال گذشته رونق داشته، اما صادرات خودرو این کشور طی دو سال گذشته به دلیل بحران اقتصادی آرژانتین با کاهش مواجه شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت خودرو یکی از مهمترین صنایع در جهان است. این صنعت، بخش عمده ای از فعالیت اقتصادی جهانی را به دلیل ارتباط با سایر بخشها و ظرفیت آن در جهت تقویت اقتصاد و ایجاد مشاغل تشکیل می دهد. 

در مقایسه با تولید کشورهای پیشرفته ، بازار آمریکای لاتین هنوز بخشی حاشیه ای از صنعت خودرو را تشکیل می دهد و در میان این کشورها، مکزیک و برزیل از پیشرفته ترین صنایع خودروسازی برخوردار بوده اند. آمارها نشان می دهد که مکزیک بیش از چهار میلیون وسیله نقلیه موتوری در سال ۲۰۱۸ تولید کرده، در حالی که این رقم برای برزیل نزدیک به ۲.۹ میلیون خودرو بوده است. این دو کشور آمریکای لاتین، در میان بزرگترین تولیدکنندگان اتومبیل سواری در جهان در دو سال گذشته جای گرفته اند.

صنعت خودروسازی برزیل با بیش از یک قرن سابقه از مهمترین بخش های صنعتی برزیل می ‌باشد و حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

همچنین، طبق گزارش IHS Automotive، پیش بینی می شود که بازار خودروی آمریکای جنوبی تا سال ۲۰۲۵ رشد چشمگیری داشته باشد و یکی از بهترین بازارهای رشد جهانی برای فروش خودروهای سبک باشد. کلمبیا یکی از بازیگران اصلی بازار منطقه ای خودرو است و در حال حاضر به عنوان سومین مونتاژ کننده بزرگ خودرو در آمریکای جنوبی (پس از برزیل و آرژانتین) شناخته می شود. علاوه بر این، کلمبیا پس از برزیل، دومین تولید کننده موتورسیکلت در منطقه نیز می باشد.

طبق گفته وزارت بازرگانی در آگوست ۲۰۱۹، در کلمبیا هشت کارخانه مونتاژ وسایل نقلیه نیز وجود دارد. از جمله بزرگترین آن ها، Sofasa و Mazda است که ۹۹ درصد تولید کشور و ۳۲ درصد فروشهای خودرو را نشان می دهد. علاوه بر آن، صنعت خودروی کلمبیا شامل مونتاژ وسایل نقلیه سبک و کامیون، اتوبوس و موتور سیکلت و ساخت قطعات مورد استفاده در مونتاژ برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) و بازارهای جایگزین است.

با این تفاسیر، این صنعت قادر به تأمین تقاضای محلی نیست و وابستگی کلمبیا به وسایل نقلیه موتوری وارداتی و قطعات خودرو بسیار زیاد است.

 در میان کشورهای امریکای لاتین، کشور پرو نیز با ۳۸ کشور از جمله کشورهای انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (آسه آن)، چین، اتحادیه اروپا و کشورهای توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی، توافق نامه تجارت آزاد جدید ایجاد کرده است. علاوه بر این، پرو با ۹ کشور دیگر از جمله استرالیا، نیوزیلند، تایلند و ترکیه در حال توافق بر سر انعقاد توافق نامه های تجاری است.

در پرو، قطعات خودرو نیز در داخل و خارج از کشور تأمین می شود و این تأمین عمدتا برای صنعت تعمیرات مکانیکی و قطعات یدکی در نظر گرفته شده است. بازارهای اصلی خرید قطعات خودرو کشورهایی نظیر چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و برزیل هستند. 

همچنین، بر اساس آمارهای سال گذشته Statista، مکزیک تنها کشور در این منطقه است که دارای تراز تجاری مثبت در صنعت خودرو بوده است. به همین ترتیب، بقیه مناطق به عنوان یک بازار مصرف کننده و واردات بیش از صادرات برجسته هستند.

مکزیک تنها کشور در این منطقه است که دارای تراز تجاری مثبت در صنعت خودرو بوده است. به همین ترتیب، بقیه مناطق به عنوان یک بازار مصرف کننده و واردات بیش از صادرات برجسته هستند

وقتی نوبت به فروش اتومبیل و وسایل نقلیه تجاری سبک می رسد، پس از سه سال کاهش فروش متوالی، در سال ۲۰۱۸، این منطقه نشانه هایی از رشد را نشان داده است. این رفتار، حداقل ارتباطی با بهبود اقتصادی در برزیل، پس از تجربه بحران شدید اواسط سال ۲۰۱۰ دارد. 

در حقیقت، از سال ۲۰۱۸ این گونه پیش بینی می شد که منطقه آمریکای جنوبی در سال ۲۰۲۰، رساترین رشد فروش خودرو در جهان را داشته باشد، اما این بازار تحت تاثیر ویروس کرونا، بسیار سخت مورد حمله قرار گرفت.

شورولت، بخشی از شرکت جنرال موتورز مستقر در ایالات متحده، با فروش برتر خودروهای برزیلی و کلمبیایی در سال ۲۰۱۸ بهترین فروشنده خودرو در آمریکای لاتین بود. فولکس واگن و تویوتا به ترتیب در رده های دوم و سوم جای گرفتند. همچنین، به دنبال این روند مصرف، پر فروش ترین مدل خودرو در منطقه در سال ۲۰۱۹، شورولت اونیکس بود و پس از آن فورد KA و تویوتا هایلوکس قرار گرفتند، اما اثرات این ویروس، سرنوشت بازار خودرو را به خصوص در برزیل تحت تاثیر قرار داد.   

بر اساس گزارشات آماری سال گذشته، برزیل هشتمین کشور خودروسازی و ششمین بازار بزرگ خودرو در سراسر جهان با ۱.۹ نفر شاغل در این صنعت است که ارزش کل تولیدات این صنعت، در دو سال گذشته، به رقم بیشتر از  ۶۱.۹ میلیارد دلار رسیده در حالی که میزان صادرات و قطعات خودرو در سال ۲۰۱۹ رقم ۱۵.۹ میلیارد دلار و میزان واردات نیز ۱۸.۸ میلیارد دلار را ثبت کرده که تراز منفی ۲.۹ میلیارد دلاری برای این کشور ایجاد کرده است.

در واقع، اگرچه تولید و فروش خودرو در بازار داخلی این کشور به ویژه در بخش تولید کامیون طی سه سال گذشته رونق داشته، اما صادرات خودرو طی دو سال گذشته با کاهش مواجه شده است. علت اصلی کاهش صادرات  هم به خاطر بحران اقتصادی آرژانتین که به عنوان بزرگترین بازار صادراتی خودرو برزیل در نظر گرفته می شود، است.

بنابراین، صنعت خودرو برزیل با تضادهایی مواجه می‌باشد، زیرا از یک طرف تولید خودرو برزیل با فناوری روز از جمله هوش مصنوعی همراه شده و از طرف دیگر به دلیل بالا بودن هزینه تولید، نمی‌تواند به بازار جهانی و حتی همسایگانش راه داشته باشد.

صنعت خودرو برزیل با تضادهایی مواجه می‌باشد، زیرا از یک طرف تولید خودرو برزیل با فناوری روز از جمله هوش مصنوعی همراه شده و از طرف دیگر به دلیل بالا بودن هزینه تولید، نمی‌تواند به بازار جهانی و حتی همسایگانش راه داشته باشد

این کشور امریکای لاتین، دارای ۲۶ شرکت خودرو سازی و ۶۵ کارخانه در ۱۰ ایالت و ۴۳ می باشد که این کارخانه‌ ها توانایی تولید پنج میلیون دستگاه خودرو و ۱۰۹ هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی را دارند. همچنین، بیش از ۴۵۰ کارخانه قطعه سازی نیز در این کشور فعالیت دارند.

صنعت خودروسازی برزیل با بیش از یک قرن سابقه از مهمترین بخش های صنعتی برزیل می ‌باشد و حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت را به خود اختصاص داده است

گزارش focus۲move نشان می دهد که بزرگترین بازار فروش خودرو در منطقه، در سال ۲۰۲۰، به میزان ۲۶.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ سقوط کرد، زیرا این کشور به لحاظ آلودگی زیست محیطی در رتبه سوم جهان قرار دارد و همین امر در این افت تاثیر گذار بوده است. همچنین، این گزارشات نشان می دهد که فروش کل سال ۱.۹۵ میلیون بوده که شرکت فیات با کسب ۲.۷ درصد از کل فروش، به عنوان ۱۰ عملکرد برتر خودروسازی در این کشور ثبت شد و ۱۲.۱ درصد افت کرد.

در سال ۲۰۱۹، نیز این شرکت ایتالیایی، از جمله بزرگترین تولید کنندگان خودروی برزیل بود که با مونتاژ  ۵۲۲.۸۱۶ دستگاه خودرو در جایگاه اول شرکت خودروساز قرار گرفت.

 بازار خودروی برزیل در سال گذشته مورد حملات سختی قرار گرفت و در واقع، در کل سال، فوریه تنها ماهی بود که فروش مثبتی را با نشان دادن رقم ۱.۷ درصد، گزارش داد.

 بازار خودروی برزیل در سال گذشته مورد حملات سختی قرار گرفت و در واقع، در کل سال، فوریه تنها ماهی بود که فروش مثبتی را با نشان دادن رقم ۱.۷ درصد، گزارش داد

بازار خودرو داخلی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ نیز پایین آمد که حجم آن بیش از ۴۵ درصد زیر سطح ۲۰۱۳ بود و به یک مسیر مثبت جدید نزدیک شد. پس از پایان سال ۲۰۱۷ با بهبود ۲/۹ درصدی، در سال ۲۰۱۸ و در سال ۲۰۱۹ بازار با پیشرفت بیشتر به ۲.۶۶ میلیون واحد رسید.

پس از شروع سال ۲۰۲۰ با اندکی روند منفی در حدود ۳.۶ درصد، بازار در مارس با شروع ویروس کرونا شروع به فروپاشی کرد. شدیدترین افت فروش در ماه آوریل بود که فروش ۷۶.۶ درصد کاهش یافت، علی رغم اینکه قفلها و انجام محدودیتهای جدی در ماه مارس آغاز شد. اما با این که، بازار در ماه های بعدی شروع به بهبودی کرد؛ اما عملکرد این صنعت در دسامبر هنوز به میزان شش درصدی کاهش داشت.

از نظر نام تجاری، در سال گذشته، شورولت با ۸/۲۸ درصد از کل بازار، شاهد کاهش ۰.۶ درصدی بود و پس از آن فولکس واگن با رشد ۴/۲۰ درصدی، سهم قابل توجه ۱.۳ درصد را از آن خود کرد.

هیوندای نیز به مقام چهارم رسید و ۱۹.۴ درصد از سهم این بازار را از آن خود کرد و پس از آن فورد با ۳۶.۳ درصد کاهش مواجه شد.

تویوتا در جایگاه ششم باقی ماند و پس از آن رنو بدترین عملکرد را در جدول رده بندی با منفی ۴۵ درصد ثبت کرد.

پر فروش ترین وسیله نقلیه سال ۲۰۲۰،  شورولت اونیکس بود که افت ۴۳.۹ درصدی با فروش ۱۳۵.۳۵۸ دستگاه را گزارش داد و پس از آن فورد کا بود که با ثبت ۹۳.۲۸۲ فروش جدید، با ۴۰ درصد کاهش روبرو شد.

حال پس از این کاهش،  automotiveworld، در گزارشی، چشم انداز کوتاه مدت بخش های خودروهای سبک (LV) و وسایل نقلیه سنگین تجاری (HV) در این کشور در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ و پتانسیل فناوری های تحرک آینده و مدل های تجاری در بلند مدت را بررسی کرده است. 

این گزارش، وضعیت اقتصادی که در حال حاضر خودروسازان و تأمین کنندگان برزیلی در آن به فعالیت می پردازند و نگاهی دقیق به بخشهای خودروهای سبک و وسایل نقلیه سنگین تجاری دارند را نشان می دهد. همچنین، این گزارش، تحرک آینده در برزیل یعنی چشم انداز این صنعت و موارد مرتبط با شرکت هایی که به دنبال تحول در تحرک و حمل و نقل در برزیل هستند را تغییر می دهد.

موضوعات پرداخته شده در این گزارش، شامل پتانسیل های این صنعت از جمله رانندگی خودکار، استفاده از اتومبیلهای برقی، موفقیت سیستم حمل و نقل عمومی، راه اندازی شبکه هوش مصنوعی که در صنعت خودرو و بخش های کشاورزی بزرگ اعمال می شود به همراه  فرصت ها و چالش های بلند مدت برای وسایل نقلیه تجاری در برزیل است.

یکی از موضوعات مهم در این گزارش همان راه اندازی شبکه هوش مصنوعی در صنعت خودرو و بخش های کشاورزی این کشور است، زیرا با توجه به این که برزیل سومین تولید کننده بزرگ مواد غذایی در دنیا به شمار می رود، توجه ویژه به صنعت ماشین آلات کشاورزی حائز اهمیت است.

یکی از موضوعات مهم  راه اندازی شبکه هوش مصنوعی در صنعت خودرو و بخش های کشاورزی این کشور است، زیرا با توجه به این که برزیل سومین تولید کننده بزرگ مواد غذایی در دنیا به شمار می رود، توجه ویژه به صنعت ماشین آلات کشاورزی حائز اهمیت است

بر همین اساس، شرکت های عمده تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و راه سازی در برزیل سرمایه گذاری کرده و از هوش مصنوعی در جهت افزایش تولید، ایجاد رقابت میان شرکتهای محلی و منطقه ای و استفاده از فن آوری های پیشرفته در بخشهای مختلف تولیدی، از طریق تامین منابع غیر قابل استرداد و همچنین دسترسی به اکوسیستم نوآوری با مهارتهای تکمیلی، از دو سال گذشته استفاده کرده اند.

بر اساس گزارش marketresearch، هزینه های هوش مصنوعی در صنعت خودرو سازی این کشور در سال ۲۰۱۸ با ۸۲.۵ درصد افزایش به ۱۳.۳ میلیون دلار بوده است. همچنین در سال ۲۰۱۹، پیش بینی شده بود که این هزینه ۳۱.۸ درصد نرخ رشد ترکیبی سالانه را ثبت کند و از ۲۱.۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، به ۱۴۵.۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۵ برسد.

ارتباط ۱۷ مرکز تحقیقاتی با زیرساخت ها و متخصصان ماهر در زمینه هایی از جمله یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و داده های بزرگ، در جهت حمایت از این صنعت و ایجاد نوآوری در آن، بخشی از ابتکار این کشور بوده که انتظار می رود این مراکز تحقیقاتی تبادل دانش بین المللی و همکاری متقابل با شبکه های اصلی هوش مصنوعی در جهان ، به ویژه در اروپا و آمریکای را افزایش دهند.

همچنین ارتقای همکاری در بین شبکه های شرکتهای نوپا و شرکتهای متولی که به دنبال نوآوری در یک مدل تجاری خاص هستند و احتمال دارد در برزیل هنوز غیر معمول باشد، یکی از اهداف بهره گیری از هوش مصنوعی در این صنعت است.   

در سال گذشته، دولت سرمایه گذاری ۷۰ میلیون رئالی معادل بیش از ۱۲ میلیون دلار بسته حمایتی در پنج سال آینده را به سمت ایجاد شبکه موسسه فنی و حرفه ای میشیگان و شرکت تحقیقاتی و نوآوری صنعتی برزیل انجام انجام داد که ۲۰ میلیون رئال (۳.۵ میلیون دلار ) بر روی هوش مصنوعی اعمال شده در خودرو و بخش های تجارت کشاورزی متمرکز شد. این مدل کمک های مساوی از بخش خصوصی را فراهم می کند که می تواند ارزش پروژه های منفرد را دو برابر کند.

کد خبر: ۶۸٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha