۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
تاثیر قطعی برق در اختلالات تلفن همراه
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کرد

تاثیر قطعی برق در اختلالات تلفن همراه

حقی، معاون امور پستی، ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، قطعی برق و تجهیزات غیر مجاز را از عوامل اخیر اختلالات در تلفن همراه خواند.

به گزارش بازار، مجید حقی گفت: اختلال از نگاه ما به این معناست که مثلاً مشترک شارژ دارد، اما به لحاظ فنی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند و یا این که مشترک در دسترس نیست به این معنا که تلفن همراه او روشن است، اما امکان برقرار شدن ارتباط با او وجود ندارد و نوع دیگر اختلال در حین مکالمه رخ می‌دهد که یا قطع شود و یا مکالمه قابل فهم نباشد.

وی افزود: مهمترین دلیل اختلالات تلفن همراه در بخش مکالمات در یک ماه اخیر به دلیل قطعی برق در شهرهای کشور بود که در زمانی که برق قطع می‌شود بی تی اس‌ها و تجهیزات انتقال اطلاعات تلفن همراه روی باتری می‌افتد و از طرفی این باتری‌ها هم تا یک زمانی امکان خدمت دارد و شبکه را می‌تواند پایدار نگه دارد و پس از گذشت آن زمان طبیعتاً دچار قطعی می‌شود و این قطعی‌ها دو طرفه است یعنی هم نمی‌تواند فرد خودش تماس بگیرد و هم کسی نمی‌تواند با او تماسی داشته باشد.

معاون سازمان تنظیم مقررات گفت: علت دیگر اختلالات به سبب استفاده از تجهیزات غیر مجاز تقویت کننده آنتن تلفن همراه (رپیتر) است که در فرکانس‌های مختلف می‌تواند عمل و موجب اختلال و تداخل شود.

حقی افزود: هدف استفاده از این تجهیزات این است که مثلاً اگر در نقطه‌ای از یک ساختمان یا زیرزمین آن پوشش وجود ندارد امواج به همه جای این ساختمان به طور یکسان منتشر شود (ایزوتروپیک) که بخشی از این امواج می‌تواند برای مشترکانی که در آن فضا نیستند اختلالاتی ایجاد کند.

وی گفت: البته سازمان تنظیم مقررات به دنبال شناسایی این تجهیزات همیشه بوده است و در زمان تأیید آن هم بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر در حین بازرسی‌ها به مواردی بر بخورد جمع آوری می‌کند.

معاون سازمان تنظیم مقررات پوشش ندادن را از دیگر علل اختلالات تلفن همراه در بخش مکالمات خواند و افزود: ممکن است شهرها نقاطی داشته باشند که به دلایل مختلف پوشش نداشته باشد و برخی مردم هم، چون نگرانند که بی تی اس در کنار خانه هایشان باشد با نصب آن مخالفت می‌کنند و متولیان این امر باید به مردم توضیح دهند و شفاف سازی کنند، اما واقعیت این است که مردم نگران هستند و این نگرانی‌ها باعث می‌شود در بسیاری از موارد که امکانش هم فراهم است اپراتورها توان استقرار و نصب تجهیزات شان را در آن مکان‌ها به دلیل مخالفت‌های مردم نداشته باشند.

حقی برخی تغییرات در بافت شهری و ساختمان سازی‌ها را نیز از دیگر دلایل اختلالات تلفن همراه خواند و گفت: روزانه ساختمان‌های مختلفی ایجاد می‌شود و بلند مرتبه سازی صورت می‌گیرد در حالی که اپراتور شبکه‌ای را طراحی کرده است و بسیاری از این موارد برایش به عنوان عوامل ناشناخته مطرح می‌شود و نمی‌تواند در طراحی هایش تغییر ایجاد کند و در نتیجه جایی که قبلاً پوشش داشته است اکنون دیگر پوشش ندارد و نیازمند نگاه و نصب جدید است.

وی افزود: ما تاکنون یک اشکال ساختاری و بنیادین در شبکه‌های ارتباطات سیار را رصد نکرده ایم و به ما هم گزارش نشده است و مهمترین علل اختلال در تلفن همراه همین مواردی بود که ذکر شد.

معاون سازمان تنظیم مقررات گفت: البته برخی اتفاقات هم می‌تواند تأثیراتی بگذارد که البته این تأثیرات معنادار نیست که نمونه آن سرقت برخی از تجهیزات سایت هاست که می‌تواند به صورت مقطعی اختلالاتی ایجاد کند.

حقی افزود: برخی مواقع هم وقتی با قطعی فیبر مواجه می‌شویم تا زمان رفع مشکل اختلاف وجود دارد، اما در یک سال اخیر ما هیچ اتفاق ساختاری ندیده ایم که بخواهیم آن را عامل اختلالات تلفن همراه توصیف کنیم.

کد خبر: ۶۸٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha