۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
آیا بایدن به جنگ تجاری ترامپ علیه چین ادامه خواهد داد؟
نشنال اینترست بررسی کرد:

آیا بایدن به جنگ تجاری ترامپ علیه چین ادامه خواهد داد؟

ترامپ طی چهار سال ریاست جمهوری خود تعرفه های زیادی را به پکن اعمال کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: دولت بایدن احتمالاً بسیاری از تعرفه های موجود ایالات متحده آمریکا علیه چین را حفظ خواهد کرد و محدودیت های طولانی را اعمال می کند که احتمالاً مشاغل را بر آن می دارد زنجیره های تأمین و فعالیت خود را به خارج از چین منتقل کنند.

در حالی که «جو بایدن» می گوید که قصد دارد تعرفه های «دونالد ترامپ» بر چین را بررسی کند، گفته است هیچ اقدام فوری در مورد آنها انجام نخواهد داد. با این وجود، با پایان یافتن فاز یک معامله تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین در سال ۲۰۲۱ چین همچنان از خریدهای که در این معامله متعهد شده بسیار عقب مانده است، به احتمال زیاد دولت بایدن تعرفه های قابل توجهی را به چین اضافه نمی کند.

ایالات متحده آمریکا به احتمال زیاد از سیاست تجاری خود در قبال چین پشتیبانی خواهد کرد از طریق اصلاح سازمان تجارت جهانی، مشارکت با کشورهایی از جمله ژاپن، اتحادیه اروپا، انگلستان، کره جنوبی و استرالیا و باید گفت در سیاست تجاری چنین اصلاحاتی زمان بر است و به اجماعی نیاز دارد که چین می تواند به طور موثر جلوی آن را بگیرد.

دولت بایدن می تواند از تعرفه های موجود به عنوان اهرم جمعی علیه چین استفاده کند و در عین حال متحدان همفکر خود را برای پیوستن به یک تلاش چند جانبه برای اصلاحات سازمان تجارت جهانی تشویق کند.

 اگرچه اصلاح سازمان تجارت جهانی به طور فزاینده ای دشوار شده است ، با این وجود چنین استراتژی زمان بر خواهد بود. به عنوان مثال دور مذاکرات تجاری دوحه حدود ۱۴ سال به طول انجامید و در نهایت با شکست مواجه شد.

دولت بایدن احتمالاً مذاکرات مستقیم با چین را در نظر خواهد گرفت زیرا معامله تجاری فاز یک در سال ۲۰۲۱ پایان می یابد. عقب نشینی  از تحریم ها بعید است، زیرا واشنگتن تحت فشار قرار خواهد گرفت تا به عدم موفقیت پکن در انجام تعهدات مرحله یک مربوط به افزایش واردات از ایالات متحده آمریکا رسیدگی کند.

دولت بایدن بر اصلاح ساختاری مانند سلب حمایت مستقیم از شرکت های خصوصی چینی متمرکز خواهد شد، که چین احتمالاً ادامه آن را رد خواهد کرد. اگر دولت بایدن چنین خواسته هایی را برای مدت طولانی حفظ کند، مذاکرات تا زمانی که ایالات متحده بر تعهدات چین برای خرید کالاهای بیشتر از ایالات متحده آمریکا تمرکز کند، متوقف می شود.

علاوه بر این، هر معامله تجاری که منجر به ارزش خریدهای متعهدانه کمتر از معامله ای شود که ترامپ مذاکره کرده است، از نظر سیاسی در ایالات متحده آمریکا ناخوشایند خواهد بود.

چین، با این حال مایل است یک معامله تجاری را امضا کند که شامل تعهدات گسترده در خرید به عنوان راهی برای ادامه مذاکرات و کاهش تنش های دیپلماتیک پیش از بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن و صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین است.

در بهترین حالت، ایالات متحده آمریکا و چین می توانند معامله تجاری داشته باشند و واشنگتن شاید بتواند برخی از تعرفه ها علیه کالاهای چینی را کاهش دهد. اما بعید است بتوان انواع اصلاحات لازم برای برداشتن کامل تعرفه ها را تأمین کرد.

از آنجا که حذف تعرفه ها علیه چین از نظر سیاسی دشوار است، شرکت های تجاری در بسیاری از بخش ها شروع به بررسی استراتژی های بلندمدت برای مدیریت تأثیر آنها می کند، ضمن اینکه در خارج از چین سرمایه گذاری می کنند و گزینه های انتقال عملیات تولید خارج از چین را نیز بررسی می کنند.

صنایعی که هزینه های مونتاژ و بسته بندی نهایی نسبتاً کم و هزینه های اولیه سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تولیدی جدید مانند منسوجات را دارند، احتمالاً کاندیداهای اصلی انتقال عملیات از چین به کشورهای همسایه مانند ویتنام خواهند بود. هر چه تعرفه ها طولانی تر به نظر رسند، به احتمال زیاد صنایعی که پول بیشتری برای انتقال تولید دارند، شروع به جابجایی عملیات تجاری خارج از چین می کنند.

کد خبر: ۶۸٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha