۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
میراث آشفته اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ترامپ؛ آیا بایدن می تواند آمریکا را احیا کند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

میراث آشفته اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ترامپ؛ آیا بایدن می تواند آمریکا را احیا کند؟

آخرین ساعات ریاست جمهوری دونالد ترامپ فرا رسید و او بدون اینکه در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت کند، کاخ سفید را ترک خواهد کرد. سوال این است میراث او برای چهل و ششمین رییس جمهور امریکا چه خواهد بود؟

بازار؛ گروه بین الملل: روز چهارشنبه ساعت ۱۲ ظهر به وقت واشنگتن جو بایدن رسما به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری امریکا وارد کاخ سفید می شود و مراسم تحلیف را شروع می کند ولی زمانی که او از ایوان کاخ سفید به میهمانان مراسم  دست تکان می دهد، شاهد وضعیتی خواهد بود که با هیچ یک از مراسم های تحلیف روسای جمهوری قبلی در امریکا همخوانی ندارد.

 جو بایدن به جای دیدن صف شانه به شانه مردم در کنار هم در مراسم تحلیف، شاهد هزاران سرباز و نیروی نظامی است که برای ممانعت از ایجاد اختلال در مراسم در سراسر شهر و در اطراف کاخ سفید و کنگره حضور خواهند داشت. از طرف دیگر پیرترین رییس جمهوری امریکا این کشور را در شرایطی تحویل می گیرد که درگیر نابسامانی، دو دستگی و تهدید های زیاد علیه دموکراسی کشور است. از طرف دیگر امریکا بزرگترین قربانی بحران کرونا است و تا کنون بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در این کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

اما علاوه بر مردم امریکا، رهبران دنیا هم این مراسم را به دقت نظاره می کنند. این توجه از روز حمله به کنگره امریکا یعنی روز ۶ ژانویه بیشتر شده است زیرا همه می دانند امسال سالی عادی نیست. نه انتخابات  به صورت عادی برگزار شد و نه رییس جمهورپیشین مانند تمامی روسای جمهوری قبلی امریکا مسیر گذار قدرت را به صورت عادی طی کرد.  

امسال کشوری که میراث سیاستهای جنجال برانگیز دونالد ترامپ است مشاهده می شود و اروپا هم نگران است بر هم خوردن توازن و تعادل در بزرگترین قدرت سیاسی و اقتصادی دنیا و قدرتمند ترین هم پیمانش به این منطقه هم آسیب بزند. به همین دلیل بود که بعد از حمله معترضان امریکایی به کنگره، همه به سرعت عکس العمل نشان دادند و این رفتار را تقبیح کردند.

اروپا نگران دموکراسی امریکا است
این نگرانی علاوه بر سران سیاسی کشورهای اروپایی، مردم را نیز درگیر کرده است. طبق  مطالعه انجام شده توسط موسسه مطالعاتی پیو ۷۳ درصد از مردم آلمان،۶۴ درصد از مردم کشور فرانسه و ۶۲ درصد بریتانیایی ها نگران دموکراسی امریکا هستند و بر این باورند سیاستهای دونالد ترامپ طی چهار سال ریاست جمهوری اش به این دموکراسی آسیب زیادی وارد کرده است.

بر طبق این مطالعه اروپایی ها معتقدند سیاستهای ترامپ در دوره ریاست جمهوری اش هم به دموکراسی امریکا آسیب وارد  کرده است و زمینه را برای ظهور افراد پوپولیست در عرصه سیاسی اروپا فراهم کرده است. در واقع ترامپ نه تنها میراث خود را برای کشورش به جا گذاشت بلکه کشورهای دوست و هم پیمان امریکا هم از این میراث آسیب دیدند.

تیموتی سیندر، استاد حقوق دانشگاه ییل امریکا در مقاله ای در نیویورک تایمز با اشاره به سخنان ترامپ در مورد انتخابات امریکا نوشت: «رفتار ترامپ مانند رفتار روسای جمهوری امریکا نبود. او بارها  رسانه های آزاد فعال در امریکا را مراکز انتشار اخبار دروغین خطاب کرد  و از گزارشگران که به تحلیل و گزارش اخبار روز کشور می پردازند به عنوان دشمنان مردم نام برد. این سیاستها در دوره حضور هیتلر در امریکا هم اجرا می شد و دوره ریاست جمهوری ترامپ و سیاستهای اجرا شده توسط او برای تاریخ شناسان تداعی کننده دوره حضور هیتلر در آلمان است.»

 او تاکید کرد خروج ترامپ از کاخ سفید باعث نمی شود دیدگاه های او از امریکا پاک شود. بدون شک امریکا سالها درگیر این بحران خواهد بود و دو دستگی و بحران های اجتماعی به یکی از بزرگترین معضلات امریکا تبدیل می شود.

اروپا به دولت بایدن چشم دوخته است
در این شرایط رهبران اروپایی بیش از قبل به دولت امریکا چشم دوخته اند. بایدن با شعار بازسازی روابط آسیب دیده امریکا با کشورهای دوست روی کار آمده است و اروپا منتظر است تا این تغییر رویکرد را در سیاستهای دولت تازه امریکا ببیند.

دولتی که بدون شک انقدر درگیر بحران های داخلی، مشکل همه گیری کرونا و دو دستگی ایجاد شده بین دو حزب اصلی امریکا است که شاید کمتر بتواند حسن نیت خود را نشان دهد و حداقل این پیش بینی برای  ماه های اول ریاست جمهوری صادق است.

او در نظر دارد در روز اول ریاست جمهوری خود ده فرمان اجرایی امضا کند که به موجب آن بخش زیادی از سیاستهای وضع شده در دوره ترامپ را لغو خواهد کرد ولی این پایان ماجرا نیست.

بایدن نیاز دارد روابط آسیب دیده امریکا با چین را بازسازی کند ولی برای احیای این رابطه دیگر کشورهای دوست یعنی اروپا همراهش نیستند زیرا اروپا با چین قرارداد سرمایه گذاری تازه ای را امضا کرده است. از طرف دیگر کشورهای آسیا-پاسیفیک هم قرارداد تجاری دیگری امضا کرده اند که البته امریکا در آن حضور ندارد.

احیای جایگاه امریکا به عنوان برترین اقتصاد دنیا و ابر قدرت سیاسی برای دولت تازه امریکا کار دشواری خواهد بود ولی باید دید آیا بایدن و تیمی که با خود به کاخ سفید می برد توان انجام این کار را دارد یا خیر؟

کد خبر: ۶۸٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha