۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
دریچه کوچکی برای توافق هسته‌ای| ایران و آمریکا همزمان به برجام عمل کنند
نشنال عنوان کرد

دریچه کوچکی برای توافق هسته‌ای| ایران و آمریکا همزمان به برجام عمل کنند

تحلیلگران معتقدند پنجره کوچکی از فرصت بین ورود بایدن به کاخ سفید و برگزاری انتخابات در ایران وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود واکنش شدید ایران به ادعای وزیرخارجه فرانسه و پوچ خواندن این اظهارات او که ایران در حال ساخت جنگ افزار هسته ای است، درخواست های فزاینده ای برای گفتگوهای فوری برای احیای برجام مطرح شده است.

نشانه های فزاینده ای از تلاش بایدن برای احیای برجام دیده می شود. ایران با وجود تحریم های سنگین اعمال شده از سوی ترامپ، همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.

«دکتر الن مندوزا»، مدیر جامعه هنری جکسون می گوید: آنها باید به سرعت اقدام کنند و گرنه ایران به نقطه گریز هسته ای نزدیک خواهد شد.

متحدان اروپایی بایدن امیدوارند که دولت امریکا پیش از مهار ناپذیر شدن برنامه هسته ای ایران و برگزاری انتخابات و به قدرت رسیدن  یک دولت محافظه کار در تهران، دست به اقدام مناسب بزند.

مندوزا امیدوار است طرح بایدن گونه اصلاح شده ای از برجام باشد که بتواند برنامه هسته ای ایران را به عقب بازگرداند. او می گوید مفاد برجام باید همیشگی و نه موقت باشد.

تحلیلگران معتقدند پنجره کوچکی از فرصت بین ورود بایدن به کاخ سفید و برگزاری انتخابات در ایران وجود دارد. «آیلان گولدنبرگ» از مرکز نیو امریکن سکیوریتی می گوید ساده ترین و روشن ترین گزینه بازگشت دو جانبه به برجام است.

پرفسور کلارک، از موسسه رویال یونایتد سرویسز می گوید راز کوچک کثیف اروپا این بود که برجام را به مساله گسترش هسته ای محدود کرد و ایران خواستار توافق کلی تری است که میزانی از مشروعیت را برای نقش آن به عنوان قدرت منطقه ای قائل شود. ایران می گوید تنها در صورتی به برجام باز خواهد گشت که تحریم ها رفع شوند ولی مذاکره بر سر دیگر موارد را رد کرده است.

کد خبر: ۶۸٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha