۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۳
تابستان ۱۴۰۰ آب جیره بندی می‌شود؟ | مصرف آب تهران در هیچ روزی کمتر از ۳ میلیون متر مکعب نشد
مدیر عامل شرکت آب فاضلاب تهران در گفتگو با بازار:

تابستان ۱۴۰۰ آب جیره بندی می‌شود؟ | مصرف آب تهران در هیچ روزی کمتر از ۳ میلیون متر مکعب نشد

بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به مصرف بالای آب در پایتخت، گفت: همه ساله مصرف آب در زمستان به حدود ۲ میلیون ۶۰۰ مترمکعب می رسید اما امسال در هیچ روزی مصرفمان کمتر از ۳ میلیون مترمکعب نبوده است.

بازار؛ گروه انرژی: کاهش میزان بارندگی در امسال کمی نگران کننده شده است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد ورودی آب به سدهای کشور در مقایسه با پارسال حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. جدای از این شرکت مدیریت منابع آب ایران میگوید که تا  ۴ بهمن‌ماه سال آبی جاری مجموع ارتفاع ریزش‌های جوی کشور معادل ۸۵.۵ میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت(۱۰۳.۵ میلی‌متر) ۱۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۴۶.۶ میلی‌متر) ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در حالی گزارش ها از کاهش بارندگی ها حکایت می کند که میزان مصرف هم در بسیاری از کلان شهرها امسال به واسطه کرونا به شدت بالا رفته است.

متوسط مصرف روزانه آب شرب در امسال  بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰ هزار مترمکعب نسبت به پارسال بیشتر شده است. این افزایش مصرف در برخی از روزها حتی بیشتر هم بوده به طوری که اضافه مصرف تهرانی ها در ۲۰ روز تابستان معادل کل آب شرب مصرفی در شهر اصفهان بود

آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به بازار می‌گوید: متوسط مصرف روزانه آب شرب در امسال  بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰ هزار مترمکعب نسبت به پارسال بیشتر شده است. این افزایش مصرف در برخی از روزها حتی بیشتر هم بوده به طوری که اضافه مصرف تهرانی ها در ۲۰ روز تابستان معادل کل آب شرب مصرفی در شهر اصفهان بود.

به گفته او، هر سال زمستان میزان مصرف در تهران کاهشی می شد و به  حدود دو میلیون و ۶۰۰ تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب می رسید اما امسال مصرف آب در هیچ روزی به سه میلیون مترمکعب نرسید و در تابستان حتی از سه میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب هم فراتر رفت.  

تابستان ۱۴۰۰ آب جیره بندی می‌شود؟
با وجود اینکه تقریبا ۵۰ روز از زمستان باقی مانده اما بسیاری نگران روزهای گرم تابستان و مصرف آب پایتخت نشین هایی است که بعد از کرونا پر مصرف تر هم شده‌اند. ذخایر برفی به شدت کاهش یافته و میزان بارندگی هم کاهشی بوده است. با این وجود مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می گوید : با توجه به برنامه ریزی هایی که صورت گرفته سال آینده جیره بندی آب نخواهیم داشت. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تصفیه خانه ششم و هفتم وارد مدار شده و این دو پروژه کمک میکند که مشکلی در تامین آب شرب مردم نداشته باشیم.

او البته تاکید می کند که باید شیب رشد مصرف مردم با همین وضعیت ادامه پیدا کند. او با اشاره به مصرف بالای تهرانی ها در روزهای نخست شیوع کرونا، ادامه می دهد : در ابتدای همه گیری  که نگرانی ها به نوعی بیشتر بود میزان مصرف حتی تا ۲۵ درصد افزایش یافت اما بعد مدتی این وضعیت متعادل شد. به طوری که هم اکنون میزان مصرف در مقایسه با پارسال بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر است.

مناطق یک، دو و سه شهرداری تهران پرمصرف‌ترین مناطق استان تهران در بخش مصرف آب شرب هستند. سرانه مصرف آب در تهران ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که این شرایط در اسفندماه به ۲۹۰ لیتر افزایش یافته بود

شیب رشد مصرف ۴ برابر شد
بختیاری با بیان اینکه  رشد مصرف آب معمولا سالانه حدود ۳ درصد بوده است، ادامه داد: به عبارت دیگر می توان ادعا کرد که شیب رشد مصرف امسال حدود ۴ برابر شده است. به گفته او،  اگر با همان وضعیتی که در اسفند شاهد بودیم،   مصرف آب پیش می رفت به طور قطع در تابستان با مشکل مواجه شده و ناچار به قطعی و جیره بندی می شدیم.

به گفته او، در حال حاضر ۶۰ درصد مردم تهران زیر خط نرمال، ۲۰ درصد بین خط نرمال و کمی بیش از نرمال، ۲۰ درصد بیش از الگوی مصرف و پنج درصد هم بیش از اندازه آب مصرف می کنند.

این مقام مسئول در شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه مناطق یک، دو و سه شهرداری تهران پرمصرف‌ترین مناطق استان تهران در بخش مصرف آب شرب هستند، افزود: سرانه مصرف آب در تهران ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که این شرایط در اسفندماه به ۲۹۰ لیتر افزایش یافته بود.

در پساب تهران هم کرونا یافت نشد
با وجود حجم بالای مصرف اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می گوید که هیچ گاه اجازه افت کیفیت آب را ندادیم. او که کیفیت آب شرب مصرفی را خط قرمز وزارت نیرو می داند، گفت : در آب شهرهای پیشرفته ای همچون در پاریس و لندن هم کرونا مشاهده شده بود اما حتی در پساب خروجی تهران هم کرونا نداشتیم چرا که میزان کلری که ما به آب اضافه می کردیم در بالاترین سطح استاندارد یعنی  ۰.۸ میلی گرم قرار داشت. با وجود اینکه این کار هزینه بالایی را به ما تحمیل می کرد اما به خاطر سلامت مردم این کار انجام شد.

کد خبر: ۶۸٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha