۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
میوه هم در اصفهان انحصاری شد؛ اجبار به نرخ‌گذاری تشویقی
گزارش بازار؛

میوه هم در اصفهان انحصاری شد؛ اجبار به نرخ‌گذاری تشویقی

اصفهان- قیمت میوه در بازار اصفهان روند افزایشی دارد و به اعتقادات فعالان این عرصه کسانی که انحصار بازار میوه را در دست دارند تعیین کننده قیمت‌ها هستند.

مریم یاوری؛ بازار: نوسانات قیمت میوه و تره بار در اصفهان مدت‌هاست که آزار دهنده شده، برخی از خانواده‌ها امکان خرید میوه با کیفیت را ندارند و میوه های دست چندم در سبدغذایی خانواده‌ها قرار گرفته است.

اما چند ماهی است که نرخ گذاری قیمت میوه در اصفهان به اعتقاد انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان روند افزایشی زیادی را داشته و این در حالی است که این سازمان در تعیین نرخ نقشی نداشته و در این زمینه توان نظارت ندارد.

بازار نرخ گذاری میوه اصفهان آشفته است
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان در این ارتباط به خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به وضعیت تورم  به بخش نرخ گذاری ورود کردیم، البته باید توجه داشت که نرخ گذاری برخی از محصولات در تهران و برخی دیگر در اصفهان انجام می‌شود.

نبود نماینده‌ای از سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و اعلام نرخ میوه نسبت به نرخ واقعی آن از دلایل عدم صلاحیت  کمیته نرخ گذاری میوه در اصفهان است

مجتبی برزگر با بیان اینکه آشفتگی در بازار میوه در اصفهان دیده شده و از این رو به این مضوع ورود کردیم، ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که کمیته نرخ گذاری میوه روزهای یکشنبه تشکیل و نرخ گذاری میوه انجام می‌شود و در بررسی عملکرد این کمیته به این نتیجه رسیدیم که این کمیته صلاحیت نرخ گذاری را ندارد و ضروری است که سازمان حمایت به بازار ورود کند.

نماینده سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کمیته نرخ‌گذاری میوه حضور ندارد
وی با بیان اینکه نبود نماینده‌ای از سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و اعلام نرخ میوه نسبت به نرخ واقعی آن از دلایل عدم صلاحیت این کمیته است، ابراز می‌کند: برای این امر پس از دریافت مصوبه ستاد تنظیم بازار جلسه‌ای را با معاون  هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان برگزار کردیم که بر اساس آن نامه‌ای را به سازمان صمت برای تغییر در این سیستم ابلاغ کرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان با بیان اینکه هنوز سازمان صمت استان اصفهان در زمینه ورود ستاد تنظیم بازار بر نرخ گذاری میوه پاسخی را ارائه نداده است، ادامه می‌دهد: در این زمینه نامه نگاری را نیز با رئیس سازمان صمت استان داشته‌ایم که هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم و در صورت استمرار این وضعیت با هماهنگی با دستگاه قضا ورود می کنیم.

ساختار کمیته نرخ گذاری میوه در اصفهان اصلاح شود
وی همچنین به نبود نماینده جهادکشاورزی در کمیته نرخ گذاری میوه در اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: قصد ما راه اندازی ساختار درست برای این کمیته است و باید نمایندگانی از ستاد تنظیم بازار، نمایندگانی از جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، استانداری، سازمان صمت و فعالان بازار میوه وتره بار حضور داشته باشند.

قصد ما راه اندازی ساختار درست برای این کمیته است و باید نمایندگانی از ستاد تنظیم بازار، نمایندگانی از جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، استانداری، سازمان صمت و فعالان بازار میوه وتره بار حضور داشته باشند

هر چند ستاد تنظیم بازار استان اصفهان اعتقاد دارند تعیین نرخ قیمت میوه در بازار سلیقه‌ای شده است اما مسئولان اتحادیه میوه و تره بار بر این باورند قیمت گذاری‌ها کاملا کارشناسی شده و مطابق با آنچه در کشو نرخ گذاری شده تنظیم می‌شود.

نرخ گذاری سلیقه‌ای در بازار میوه و تره بار اصفهان نداریم
بازرس اتحادیه میوه و تره بار اصفهان در این زمینه به خبرنگار بازار می‌گوید: نرخ گذاری سلیقه‌ای در بازار میوه و تره بار اصفهان نداریم، چند عامل مختلف تعیین کننده قیمت میوه و تره بار در اصفهان است.

سید حسن فاطمی می‌افزاید: نرخ گذاری‌ها از تهران آغاز می‌شود، وارد کننده میوه نرخ گذاری همه شهرها را بررسی و بعد در خصوص تخصیص میوه به استان‌ها اقدام می‌کند و می توان گفت نرخ گذاری بازار میوه در واقع توسط انحصارداران بازار صورت می گیرد و ما نیز مجبور به اعلام نرخ های تشویقی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر ما در اصفهان نرخ مناسب را اعلام نکنیم وارد کننده محصولش را به استانی می دهد که نرخ بهتری را می دهد و در این شرایط بازار از میوه های مرغوب خالی و میوه هایی با کیفیت بدتر و با قیمت بیشتر در اختیار مشتری قرار می گیرد و این امر عادلانه نیست.

قیمت میوه در بازار آرام می‌گیرد
بازرس اتحادیه میوه و تره بار اصفهان با تاکید بر اینکه انحصار بازار میوه در کشور دست تعداد محدودی است و از این رو این افراد می دانند که ثبت سفارش چه زمانی انجام شده و چه زمانی میوه مورد نیاز وارد کشور می‌شود، می‌افزاید: وقفه در ثبت سفارش و ارسال میوه به کشور نیز در این میان بسیار آزار دهنده است و منجر به تشدید رقابت شهرهای مختلف برای دسترسی به میوه را دارد.

اگر ما در اصفهان نرخ مناسب را اعلام نکنیم وارد کننده محصولش را به استانی می دهد که نرخ بهتری را می دهد و در این شرایط بازار از میوه های مرغوب خالی و میوه هایی با کیفیت بدتر و با قیمت بیشتر در اختیار مشتری قرار می گیرد و این امر عادلانه نیست

وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر که نوسانات دلار کمی آرام گرفته می‌توانیم شاهد آرامش در بازار میوه هم باشیم، اضافه می‌کند: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که بانک اطلاعاتی از میزان تولید میوه و سبزیجات در کشور نداریم و این امر نیز بر ترس ما در خصوص نبود و یا کمبود میوه می افزاید.

فاطمی با بیان اینکه در کمیته نرخ گذاری میوه در اصفهان نماینده کشاورزان، نماینده جهاد کشاورزی، نماینده فرمانداری، نماینده سازمان صمت، نماینده خرده فروشان و ... حضور دارند، ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که این کمیته همواره سعی بر آن داشته تا عادلانه نرخ گذاری داشته باشیم چرا که خود ما نیز مصرف کننده بازار هستیم.

تاثیر عوامل طبیعی در نرخ گذاری قیمت میوه و تره بار
وی همچنین به تاثیر عوامل طبیعی در نرخ گذاری میوه و سبزیجات نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: برای مثال در حال حاضر با افزایش قیمت بادمجان، کدو و خیار رو به رو هستیم و دلیل آن نیز سرمازدگی این محصولات است.

هر چند هنوز سر کلاف قانون قیمت گذاری میوه در اصفهان سردرگم مانده است اما همه مسئولان باید توجه داشته باشند که سبد کالایی خانواده‌ها در این شرایط اقتصادی روز به روز رو به کوچک شدن است و باید بتوانند با برنامه ریزی درست ترمز این افزایش قیمت ها را بکشند.

کد خبر: ۶۸٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha