۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
رشد ۱۲ درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه پارسال| ذخایر برفی نگران کننده است
مدیرعامل شرکت آب فاضلاب تهران در گفتگو با بازار

رشد ۱۲ درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه پارسال| ذخایر برفی نگران کننده است

بختیاری مدیر عامل شرکت آب فاضلاب تهران که معتقد است وابستگی کم این سازمان به بودجه های دولتی موجب خوش حسابی آن به پیمانکاران حوزه آب شده است، ادامه داد: پیمانکاران این حوزه شرایط بهتری نسبت به سایر نهادها و بخش ها دارند. بر اساس آخرین آمار اعلامی مجموع بدهی ۱۲ شرکت آب و فاضلاب به پیمانکاران به هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.

بازار؛ گروه انرژی: وابستگی کم بودجه شرکت آب و فاضلاب تهران برنامه ریزی برای انجام پروژه ها را در این استان را راحت تر کرده است. آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می‌گوید: ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ میلیارد تومان از منابع پروژه های عمرانی استان تهران از محل درآمدهای شرکت تامین و حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر از محل بودجه دولتی تامین می شود. او که معتقد است بودجه دولت خیلی قابل اتکا نیست، می‌گوید: آب فاضلاب تهران ۱۲ شرکت دارد که سر جمع بدهی تمام این شرکت ها به حدود هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش  ۲۰ درصدی ذخایر آبی استان تهران خبر داد و گفت: وضعیت ذخایر برفیمان اصلا به هیچ وجه مناسب نیست و این مساله به شدت نگران کننده است. متن کامل گفتگوی بازار با محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با خبرگزاری بازار  را در ادامه می‌خوانید:

* بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ از هفته های گذشته در مجلس آغاز شده است. سوال اینجاست با توجه به رشد جمعیت در استان تهران و البته حجم بالای مصرف آب پایتخت نشین ها چه بودجه ای برای شرکت آب و فاضلاب تهران در نظر گرفته شده است؟
شرکت آب و فاضلاب تهران یک شرکت غیر دولتی است عمدتا از منابع داخلی خود برای انجام پروژه های عمرانی خود استفاده می‌کند و وابستگی کمی به بودجه دولت دارد. اما معمولا سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه های شرکت آب و فاضلاب افزایش پیدا می کند. پارسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی استفاده کردیم که این رقم امسال به حدود ۳۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

پارسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی استفاده کردیم که این رقم امسال به حدود ۳۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است

* بودجه ای که از محل درآمدهای استان تامین می شود چقدر است؟ درآمدهای استان متناسب با پروژه های در دست اجرا در تهران است؟
سالانه حدود ۴ هزار میلیارد تومان پروژه در استان اجرایی می شود که که معمولا ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ میلیارد تومان آن را از منابع داخلی و مابقی را از منابع دولتی استفاده می کنیم.

* تنها دو ماه به پایان سال باقی مانده است. در ۱۰ ماه گذشته چند درصد بودجه دولت تا حالا اختصاص یافته است؟
حدود ۷۰ درصد اعتبارات یعنی چیزی حدود ۳۱۰ میلیارد تومان از بودجه در نظر گرفته شده تخصیص پیدا کرده است.

پیمانکاران حوزه آب نسبت به سایر بخش ها وضعیت بهتری دارند چرا که منابع ما بیشتر  متکی به درآمدهایمان بوده و به همین دلیل قابل برنامه ریزی است.   آب فاضلاب تهران ۱۲ شرکت دارد که سرجمع بدهی تمام این شرکت ها حدود هزار میلیارد تومان است

* چقدر بدهی به پیمانکاران این حوزه دارید؟
شرکت آب فاضلاب تهران معمولا متکی به منابع درآمدی خود است به همین دلیل در انجام پروژه ها به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که سقف بدهیمان از یک حدی فراتر نرود. معمولا سالانه چیزی حدود ۴ هزار میلیارد تومان پروژه انجام می دهیم و اعتبارمان حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است. با این اوصاف می هر سال حدودا ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم.
در حال حاضر پیمانکاران حوزه آب نسبت به سایر بخش ها وضعیت بهتری دارند چرا که منابع ما بیشتر قابل برنامه ریزی است. منابع دولتی معمولا به دلیل نوساناتی که در قیمت و میزان فروش نفت وجود دارد؛ خیلی قابل اتکا و برنامه ریزی نیست. آب فاضلاب تهران ۱۲ شرکت دارد که سر جمع بدهی تمام این شرکت ها حدود هزار میلیارد تومان است.

* برنامه ای برای انتشار اوراق قرضه در سال ۱۴۰۰ برای پرداخت بخشی از بدهی خود دارید؟
آب و فاضلاب تهران سال آینده برنامه ای برای انتشار اوراق قرضه ندارد. در سال های گذشته اوراق‌هایی منتشر شده که از ۱۴۰۰ زمان سر رسید آنها فرا می رسد و باید به آنها عمل کنیم.

بر اساس آخرین آمار اعلامی امسال بارندگی ما حدود  ۱۰ تا ۱۵ درصد  و ذخایر آبیمان هم حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. اصلا ذخیره برف خوبی نداریم و این مساله به شدت نگران کننده است

* به نظر می رسد که ۱۴۰۰ سال سختی به لحاظ تامین منابع آب ایران باشد. این نگرانی تا چه اندازه جدی است؟
پاییز خوبی به لحاظ بارندگی داشتیم. منتهی در زمستان بارندگی به هیچ وجه خوب نبوده و ذخیره برفمان نگران کننده است. بر اساس آخرین آمار اعلامی امسال بارندگی ما حدود  ۱۰ تا ۱۵ درصد  و ذخایر آبی ما هم حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. اصلا ذخیره برف خوبی نداریم و این مساله به شدت نگران کننده است. پارسال تا این موقع از سال میزان قابل قبولی بارش برف را در استان داشتیم اما امسال این اتفاق رخ نداده است.   امیدواریم که در بهمن شرایط بارندگی ها کمی بهتر شود اما از مردم درخواست دارم که میزان مصرف خود را تا حدودی مدیریت کنند تا بتوانیم سال آینده را بدون قطعی آب سپری کنیم.

*آیا همچنان میزان مصرف آب در استان تهران  بالاست؟
در حال حاضر میزان مصرف در استان نسبت به پارسال حدود ۱۲ درصد بیشتر شده است. البته شرایط نسبت به اسفند پارسال کمی امیدوار کننده است. در ماه پایانی سال که تقریبا روزهای نخست شیوع کرونا در کشور بود، میزان مصرف حدود ۲۵ درصد افزایش یافته بود. اما بعد با فرهنگ‌سازی هایی که صورت گرفته این روند تا حدودی تعدیل شد و توانستیم تابستان را بدون قطعی و حتی افت فشار آب سپری کنیم.

کد خبر: ۶۸٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha