۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
دیپلماسی اقتصادی موضوع پیچیده ای است؛ درخواست کمک از مجلس را دارم
وزیر امور خارجه:

دیپلماسی اقتصادی موضوع پیچیده ای است؛ درخواست کمک از مجلس را دارم

ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: وزارت خارجه مسئولیت روابط خارجی را در اختیار ندارد، بلکه مسئول سیاست خارجی است و نقش تسهیلگر را ایفا می کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال فرهاد بشیری گفت: بحث دیپلماسی اقتصادی، بحث پیچیده ای است که نیاز به همکاری تمام ارکان کشور به ویژه دولت و مجلس دارد. امروز برای توضیح به مجلس نیامدم، بلکه درخواست کمک از مجلس را دارم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه وزارت خارجه ساختاری داشت که از سال ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ به ساختاری منطقه ای تبدیل شد، افزود: در ساختار منطقه ای بحث معاونت اقتصادی که در کنار معاونت سیاسی قرارداشت، کنار گذاشته و سه معاونت منطقه ای ایجاد شد که فلسفه درستی دارد، آقای ولایتی براساس فهمی درست این اقدام را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل حجم فشارهای سیاسی و امنیتی بر روی وزارت خارجه، طبیعتاً معاونت های سیاسی به مسائل این حوزه گرایش پیدا کردند، عنوان کرد: برای وزارت خارجه موضوع اقتصادی به اولویت دوم تبدیل شد، اما در دوران آقای خرازی، معاونت اقتصادی ایجاد و معاونت های منطقه ای نیز حفظ شد که درگیری بین معاونت ها را به همراه داشت.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه در دوران وزارت من به پیشنهاد مجلس مقرر شد معاونت اقتصادی احیا شود، برای این کار کل ساختار وزارتخانه را برهم ریختیم تا بتوانیم معاونت های اقتصادی و سیاسی داشته باشیم، گفت: یکی از باسابقه ترین سفرا که در آفریقا، اروپا، آسیا و روسیه سابقه سفیر بودن دارد، به عنوان معاون اقتصادی انتخاب و در کنار آن نیز اقدامات انگیزشی برای سفرا در نظر گرفته شد تا براساس دستاوردهای اقتصادی ارزیابی شوند.

ظریف با اشاره به اینکه برای کارمندان سفارتخانه ها آموزش های اقتصادی در نظر گرفته شد، افزود: طی ۸ سال گذشته تلاش شد که جهتگیری وزارت امور خارجه از سیاسی و امنیتی بودن به سمت جهتگیری اقتصادی در کنار اقدامات سیاسی و امنیتی تغییر یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات وزارت خارجه در حوزه اقتصادی ناموفق نبوده، اما به موفقیت مورد نظر نیز دست نیافته ایم، بیان کرد: رئیس مجلس پیشنهاد داد که وزارت خارجه مسئول کل روابط خارجی کشور باشد، این پیشنهاد مزایا و مشکلاتی دارد، اما نشان می دهد رئیس مجلس به مشکلات واقف است. وزارت امور خارجه مسئولیت روابط خارجی را در اختیار ندارد، بلکه مسئول سیاست خارجی است و نقش تسهیلگر را ایفا می کند.

وزیر امور خارجه کشور با اشاره به اینکه دستگاه های خصوصی و دولتی، سیاست های بین المللی خود را دنبال می کنند و در مواقع بروز مشکل به ما مراجعه می کنند، تصریح کرد: البته من با کمال احترام برای آقای قالیباف اعتقاد ندارم، روابط اقتصادی خارجی به وزارت خارجه محول گردد چون وزارتخانه این توانایی را ندارد، اما اعتقاد دارم باید وزارت خارجه اختیاراتی در حوزه هماهنگی روابط اقتصادی خارجی داشته باشد، موافق گروکشی داخلی نیستم و نتیجه مطلوب از این روش حاصل نمی شود، باید بتوانیم کل سیاست خارجی را هماهنگ کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیشنهاداتی برای تهاتر داریم و در داخل کشور نیز هر دستگاهی براساس اولویت های خود موضوعات را پیگیری می کند، خاطرنشان کرد: در حد توانی که قانون به ما داده بانک اطلاعاتی برای خارجی ها از امکانات و فعالان داخلی تشکیل دادیم و در کشورهای مختلف به منظور تهاتر مطالبات اقداماتی انجام شده، زیرا تهاتر راهکاری برای دور زدن تحریم هاست.

وی با بیان اینکه بعد از کرونا، باز کردن راه های ارتباطی با همسایگان اقدامی بوده که توسط معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه پیگیری شده است، گفت: افزایش مبادلات با همسایگان و استفاده از ظرفیت فیمابین همواره مدنظر بوده است.

کد خبر: ۶۸٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha