۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
طراحی موتور ملی ۳FX مطابق با دانش فناوری روز دنیا
مدیر طرح پیشرانه سه سیلندر گروه صنعتی ایران خودرو مطرح کرد

طراحی موتور ملی ۳FX مطابق با دانش فناوری روز دنیا

شرقی، مدیر پروژه پیشرانه سه سیلندر گروه صنعتی ایران خودرو گفت: خانواده موتور ۳FX شامل چهار پیشرانه با دو موتور مجهز به توربو شارژر و دو پیشرانه تنفس طبیعی است.

بازار؛ گروه خودرو: در حاشیه مراسم رونمایی نخستین پیشرانه ملی سه استوانه توسط گروه صنعتی ایران خودرو که با حضور نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد؛ علیرضا رزم حسینی، وزیر صنت، ‌معدن و تجارت؛ محسن صالحی نیا، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و جمعی دیگر از مسئولان،   نمایندگان مردم در مجلس و اصحاب رسانه برگزار شد؛ مدیر پروژه پیشرانه سه سیلندر گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری نخستین موتور سه سیلندر برای دست یابی به خودرویی با مصرف سوخت ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.

شرقی با اشاره به اینکه کاهش مصرف سوخت تنها منوط به پیشرانه و طراحی آن نیست، تاکید کرد: باید گیربکس مطلوب آن نیز طراحی شود. در همین راستا در ۱۲ آبان سال گذشته پروژه پیشرانه سه سیلندر تعریف و آغاز شد. در این طرح از تجربیات قبلی مانند بهره گرفتن از دانش طراحی موتور ملی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه راهبردی ایران خودرو و مالکیت معنوی محصول را در اختیار داریم، اضافه کرد:  علاوه بر این موضوع استفاده از ظرفیت های تولیدی به ویژه بهره گرفتن از زنجیره تامین ایران خودرو در راس کار است.  همچنین اقتصادی بودن پیشرانه در چرخه عمر محصول، یکی از سیاست های جدی تولید این پیشرانه بود و شاخصه کلی این طرح کاهش صرفه جویی ارزی است.

شرقی با اشاره اینکه این خانواده موتور را با نام  ۳FX نام گذاری کردیم که امروز از آن رونمایی شد، افزود:  برای رسیدن به این پیشرانه سه نمونه اولیه براساس الگو برداری از پیشرانه‌های روز دنیا انجام شد. فرآیند تولید نمونه های اولیه در سه ماه انجام شده است. از ظرفیت خطوط و ماشین آلات حاضر در گروه صنعتی امکان سنجی و براساس آن تولید انجام شده است.

مدیر پروژه پیشرانه سه سیلندر گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: مشخصات خانواده موتور ۳FX شامل چهار پیشرانه است. در این میان دو پیشرانه مجهز به توربو شارژر و دو پیشرانه تنفس طبیعی است. سه پیشرانه با حجم ۱۳۰۰ سی‌سی و یک پیشرانه ۱۱۰۰ سی‌سی وجود دارد. فناوری‌های که در این پیشرانه استفاده شده، مطابق آخرین فناوری‌های موجود جهانی است. مهم‌ترین ویژگی که در این پیشرانه وجود دارد، یکپارچگی اجزا و سیستم ها برای کاهش آلاینده‌ها و مصرف سوخت است.

وی یکی از ویژگی های این خانواده موتور را کاهش هزینه های تولید به کمک استفاده از قطعات سایر پیشرانه ها دانست و گفت: این خانواده موتور می تواند از ۷۲ اسب بخار تا ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

شرقی با اشاره به اینکه زمان تولید این پیشرانه ۱۸ دی ماه سال ۱۴۰۱ است، افزود: در خرداد ۱۴۰۰ می توانیم نمونه موتور مشابه آن چه که امروز رونمایی می‌شود، نسخه توربو شارژر را داشته باشیم. در این راستا از ۸۰ درصد از توان سازندگان داخلی و ۲۰ درصد سازندگان خارجی برای فاز نمونه سازی بهره برده‌ایم. همچنین در فاز تولید انبوه نیز ۹۵ درصد از این پیشرانه ساخت داخل خواهد بود.

کد خبر: ۶۸٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha