۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
خودرو ارزان‌تر می‌شود| کاهش ۱۰ درصدی قیمت ها در بازار
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران در گفتگو با بازار:

خودرو ارزان‌تر می‌شود| کاهش ۱۰ درصدی قیمت ها در بازار

کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی انواع قیمت خودرو در بازار گفت: در حال حاضر خریداران و فروشندگان این بازار منتظر این هستند که قیمت‌ها به یک ثبات نسبی برسند تا دوباره دست به خرید و فروش بزنند.

بازار؛ گروه خودرو: بالاخره بعد از دو سال روند صعودی قیمت خودرو، این کالا در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت. محصولی که طی سال‌های اخیر به قدری گران شد که خریداری آن برای خانواده‌ها از هدف تبدیل به رویایی دست نیافتی شده بود. هرچند هنوز هم قیمت ارزان ترین خودرو خارج از توان اکثر خانواده‌های ایرانی است اما کاهش نرخ دلار و انتظار برای ارزان‌تر شدن، ‌ این امید را در دل جوانان و خانواده‌ها زنده کرده است که بتوانند در آینده دست به خرید خودرو هرچند قسطی بزنند.

روند نزولی قیمت خودرو آغاز شد
اوایل ماه جاری بود که زمزمه‌های کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت انواع خودرو به گوش می‌رسید؛ همان زمان که خودروسازان برای افزایش دوباره قیمت خودرو در تلاش بودند و از شیوه‌های متعدد قیمت‌گذاری رونمایی کردند. حالا در کنار شکست برخی از گروه ها برای افزایش قیمت دوباره خودرو، نرخ ارز و تحولات اقتصادی بین‌المللی به کمک بازار آمد تا قیمت این کالا در سرازیری کاهش قرار گیرد.

در این راستا نیز چندی پیش یکی از اعضای اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران به خبرنگاران گفت: «به یاد داریم که از آبان ماه سال جاری تاکنون روند قیمتی بازار خودرو کاهشی پیش رفته و حدودا ۳۲ درصد کاهش قیمت داشت؛ پس از آن نیز روند بازار دارای ثباتی نسبی با نوسان‌های محدود کاهشی بوده است؛ اما طی یک هفته اخیر، در پی کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد دیگر ریزش پیدا کرد.»

اسد کرمی با اشاره به اینکه با روند نزولی نرخ ارز، قیمت خودرو نیز پایین آمده است،‌ افزود: «میزان تقاضا در بازار به شدت پایین است، به طوری که آنقدر که فروشنده در بازار وجود دارد، خریدار نیست.»

قیمت خودرو در این چند روز اخیر روند نزولی داشته ۱۰ درصد ارزان تر شده است. با این حال اکنون بازار خودرو راکد است، به این دلیل که قیمت خودرو همواره در حال کاهش است. بنابراین هرچقدر که قیمت دلار پایین  بیاید به طبع بر روی قیمت همه کالاها از جمله خودرو نیز اثرگذار است

در این راستا نیز گفته می شود که در محصولات گروه خودروسازی سایپا کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی تا پنج میلیون و در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو نیز ریزش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی تا ۱۰ میلیون تومانی نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته دیده می‌شود.

کاهش قیمت خودرو ادامه دارد
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران نیز در این باره به بازار گفت: «همانطور که اعلام شده قیمت خودرو در این چند روز اخیر روند نزولی داشته ۱۰ درصد ارزان تر شده است. با این حال اکنون بازار خودرو راکد است، به این دلیل که قیمت خودرو همواره در حال کاهش است. بنابراین هرچقدر که قیمت دلار پایین بیاید به طبع بر روی قیمت همه کالاها از جمله خودرو نیز اثرگذار است.»

نعمت الله کاشانی نسب با اشاره به اینکه اکنون بازار خودرو متاثر از نرخ ارز است اضافه کرد: «اگر همچنان قیمت دلار کاهش یابد ‌تا آخر سال باز هم شاهد ارزان تر شدن قیمت خودرو خواهیم بود. با این حال در خصوص خروج از رکود باید گفت که زمانی بازار از رکود خارج می شود و به حالت عادی بر می گردد که نرخ دلار تثبیت و مشخص شود که قیمت ها چیست؟»

سرنوشت نامعلوم ۱۵۰ هزار خودرو مانده در پارکینگ خودروسازان
همانطور که طی گزارش‌های قبلی بازار آمده بود، بیش از ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور دپو شده‌اند که در اواخر آذر و اوایل دی ماه صحبت از احتکار خودروها برای افزایش قیمت و کسب سود بیشتر در میان بود؛ البته مدیران و کارشناسان وابسته به هر دو خودروسازی هربار برای رد احتمال احتکار دلایل متفاوتی از جمله ضعف سیستم لجستیک، کمبود قطعات برای تجاری سازی خودروها و غیره آورده بودند.

همانطور که طی گزارش‌های قبلی بازار آمده بود، بیش از ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور دپو شده‌اند که در اواخر آذر و اوایل دی ماه صحبت از احتکار خودروها برای افزایش قیمت و کسب سود بیشتر در میان بود؛ البته مدیران و کارشناسان وابسته به هر دو خودروسازی هربار برای رد احتمال احتکار دلایل آورده بودند

خودروهایی که حالا به هر دلیل در پارکینگ خودروسازی‌ها مانده‌اند و در صورت عرضه به مشتری و بازار تحول بزرگی را ایجاد خواهند کرد. کاهش قیمت، نوسازی حمل و نقل شهری، کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو و غیره از جمله مزایای عرضه خودروها است.

با این حال چندی پیش فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو تنها از واگذاری ۱۵ هزار خودروی سفارش‌های معوقه تا پایان سال جاری خبر داد و همچنان خبری از عرضه بخش بزرگی از خودروهای دپو شده نیست.

کاهش قیمت خودرو در شب عید ۱۴۰۰
کاشانی نسب با اشاره به اینکه در صورت عرضه خودرو از سوی خودروسازان باز هم قیمت خودرو در بازار خواهد شکست، بیان کرد: «در صورتی که خودروسازان معوقات خود را تحویل دهند به طور حتم قیمت ها هم در بازار کاهش می یابد. قانون عرضه و تقاضا همین است اگر عرضه افزایش یابد و تقاضا هم زیاد نباشد قیمت ها به طور حتم کاهش خواهد یافت.»

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران اضافه کرد: «درحال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور با حداکثر توان در حال تولید هستند و هرچند طی این روزها با کاهش تیراژ مواجه شده اند اما هنوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۵-۳۰ درصد افزایش تولید دارند.»

وی در خصوص بازار خودروهای خارجی افزود: «در مورد بازار خودروهای خارجی هم باید بگویم که هنوز در رکود به سر می برند و وقتی قیمت خودروهای داخلی کاهش می یابند به طبع قیمت خودروهای خارجی هم ارزان تر می شود.»

کاشانی نسب با اشاره به بازار شب عید و بازگشت قیمت‌ها به پلت فرم های مجازی ادامه داد: «اگر قرار بر این باشد که دلار بر روی هر قیمتی تثبیت شود، با توجه به بازار شب عید و بازگشت قیمت ها به پلت فرم های مجازی به هر صورت بازار خودرو از رکود خارج می شود. اما زمانی که قیمت مسیر کاهش یا افزایش را در پیش می گیرد فروشنده و خریدار دست نگه می دارند تا ببیند سرانجام نرخ کالا بر روی چه عددی ثابت می شود.»

کد خبر: ۶۸٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha