۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک مشمول آب رایگان
معاون امور راهبردی و نظارت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد

۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک مشمول آب رایگان

کشفی، معاون امور راهبردی و نظارت شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور گفت: سه میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک، مشمول آب رایگان (طرح آب امید) می‌شوند که آئین نامه‌های مربوط به این طرح، تدوین و ابلاغ شده است.

به گزارش بازار، حمیدرضا کشفی در نشست خبری امروز در حاشیه نمایشگاه صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران افزود: مشترکانی که یک سوم الگو، آب مصرف کنند از هرگونه پرداخت آب بها معاف می‌شوند.

وی با توجه به این که اجرای این طرح از اول دی ماه شروع شده و هنوز قبضی در این زمینه صادر نشده گفت: براساس الگوی مصرف، کسانی که ۱۵ مترمکعب آب مصرف کنند خوش مصرف هستند و مشترکانی که دو برابر این رقم آب در هر ماه (دوره) مصرف کنند مشترک پرمصرف و بیش از این میزان مصرف، به عنوان مشترک بدمصرف معرفی می‌شوند.

معاون امور راهبردی و نظارت شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور افزود: براساس این طرح، همه مشترکان پرمصرف و بدمصرف که در دوره‌های گذشته، میزان مصرف آب آن‌ها بالا بود به صورت خاص شناسایی شده و به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

کشفی اضافه کرد: با اجرای این طرح و تشویق مشترکان، امیدواریم بتوانیم مصرف آب را تا ۱۰ درصد کاهش دهیم و معافیت خوش مصرف ها، تشویقی برای همه مشترکان آب باشد که مصارف خود را کاهش دهند.

وی درباره طرح فاضلاب شهر اهواز نیز گفت: در این شهر دو عقب ماندگی زیرساخت‌های فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی وجود دارد که برای زیرساخت‌ها به غیر از مناطقی که از قبل در نظر گرفته شده بود کار خاصی انجام نشده، اما در مورد جمع آوری آب‌های سطحی، وزارت کشور و شهرداری اهواز پیگیر حل موضوعات هستند و این موضوع مربوط به وزارت نیرو نیست.

فرسودگی ۵۰ تا ۶۰ درصدی شبکه آب فاضلاب اهواز
معاون امور راهبردی و نظارت شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور با اشاره به فرسودگی ۵۰ تا ۶۰ درصدی شبکه آب فاضلاب اهواز افزود: احداث تصفیه خانه اصلی شهر نهایی شده و تصفیه خانه‌های غرب اهواز در مرحله تامین منابع مالی (فاینانس) قرار دارد.

کشفی ادامه داد: با موافقت مقام معظم رهبری، ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یافته که حدود ۲۵ درصد آن تخصیص داده شده است و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار داریم.

وی درباره افزایش تعرفه‌ها برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف نیز گفت: تعرفه‌ها به صورت پلکانی است به طور مثال ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان آب بهای هر مترمکعب است که این رقم برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف بیشتر و به صورت پلکانی اعمال می‌شود.

معاون امور راهبردی و نظارت شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور افزود: با اجرای طرح آب امید حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد خواهیم داشت.

 کشفی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب کشور به دنبال شفاف سازی نحوه دریافت آب بها است و وقتی قبوض الکترونیکی می‌شود به مشترکانی که معافیت کامل تعلق می‌گیرد و مشترکانی پرمصرف، اطلاع رسانی دقیق می‌شود.

قطع برق و خسارت وارد شده به تاسیسات آب فاضلاب
وی درباره قطع برق و خسارت وارد شده به تاسیسات آب فاضلاب نیز گفت: خسارتی به تاسیسات آب وارد نشده، اما باتوجه به قطعی برق در برخی از ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه خانه، به دنبال تامین اعتبار از منابع داخلی هستیم تا بتوانیم همه تاسیسات را به دیزل ژنراتور مجهز کنیم که در صورت قطعی برق، قطعی آب نداشته باشیم.

معاون امور راهبردی و نظارت شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور درباره جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری و روستایی افزود: ۵۱/۵ درصد شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب شهری هستند و در مناطق روستایی نیز براساس برنامه پنجم و ششم توسعه، قرار بود ۸ درصد جمعیت روستایی دارای شبکه مدرن فاضلاب شوند که به دلیل تامین نشدن اعتبار این طرح در برنامه پنجم، تحقق پیدا نکرد و مجددا در برنامه ششم توسعه گنجانده شد، اما کمتر از یک درصد جمعیت روستایی از خدمات جمع آوری فاضلاب برخوردار هستند.

کشفی درباره صدور خدمات فنی مهندسی در زمینه ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب به عراق اضافه کرد: با کشورهایی مانند عراق در بخش صدور خدمات فنی مهندسی همکاری داریم و پیمانکاران و مشاوران ایرانی در این کشور حضور دارند، اما بحث فاینانس در طرح‌های آب فاضلاب عراق در حال حاضر نداریم.

کد خبر: ۶۸٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha