۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
تحولات جهانی سنگ آهن

تحولات جهانی سنگ آهن

تحولات روزهای گذشته بازار جهانی سنگ آهن، بسیاری از مصرف‌ کنندگان و خریداران این ماده اولیه صنعت فولاد را نگران کرده و باعث شده است که آنها به سمت استفاده بیشتر از انبارهای خود رفته و خریدهایشان را در بنادر چین حدود ۲.۵ درصد کاهش دهند تا ببینند که شرایط چه زمانی به پیش از شروع سال ۲۰۲۱ میلادی برخواهد گشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در شرایطی که خریداران چینی سنگ آهن به کاهش نرخ این ماده معدنی در شروع سال ۲۰۲۱ امید داشتند، شیوع مجدد کرونا در استان هبی چین و نزدیک شدن به فصل باران‌های موسمی در برزیل، مجددا نرخ سنگ آهن را در آستانه تعطیلات سال نوی چینی روی ریل صعودی قرار داده است و به نظر می‌رسد این روند رو به رشد در هفته پیش‌ رو نیز ادامه داشته باشد.

در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد ورود رگولاتور بازار فولاد چین به عنوان بزرگترین کشور خریدار سنگ آهن به مساله روند افزایش قیمت این ماده اولیه بودیم. در نهایت هم همکاری انجمن آهن و فولاد چین و بورس کالای دالیان باعث افت بیش از ۱۰ دلاری بهای سنگ آهن و رسیدن قیمت آن به پایین تر از ۱۷۰ دلار در هر تن شد.

پس از این اتفاق، خریداران سنگ آهن در چین به پایان یافتن سیر صعودی اکید نرخ سنگ آهن امیدوار شدند و حجم انباشت ذخایر خود در بنادر و کارخانه‌های این کشور را افزایش دادند. بعد از آن هم خبر پیدا شدن یک منبع جدید نزدیک به ۲ میلیون تنی در گینه روند نزولی قیمت سنگ آهن را تقویت کرد و این پایان خوش فولادسازان چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی بود.

اما تحولات روزهای گذشته بازار جهانی سنگ آهن، بسیاری از مصرف‌ کنندگان و خریداران این ماده اولیه صنعت فولاد را نگران کرده و باعث شده است که آنها به سمت استفاده بیشتر از انبارهای خود رفته و خریدهایشان را در بنادر چین حدود ۲/۵ درصد کاهش دهند تا ببینند که شرایط چه زمانی به پیش از شروع سال ۲۰۲۱ میلادی برخواهد گشت.

چراکه بیشتر تحلیلگران بازار روندی نزولی را برای قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ متصور شده بوند، اما رشد محسوس بهای این ماده معدنی در روزهای پایانی معاملات هفته گذشته و رسیدن قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگ‌ دائو به ۱۷۲/۸ دلار در هر تن براساس شاخص پلاتس، مجددا موجی از اضطراب و نگرانی را در میان فولادسازان چینی برانگیخته است.

در این میان باید توجه داشت به جز شیوع مجدد کرونا در استان هبی به عنوان قطب فولادسازی چین، نزدیک شدن فصل باران‌های موسمی در آمریکای جنوبی نیز در روزهای آتی موجب خواهد شد تا در روند تولید و صادرات سنگ آهن برزیل به عنوان اولین تامین‌کننده این محصول در دنیا اختلال ایجاد شود.

کد خبر: ۶۸٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha