۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
طرح تاک ساختار کشاورزی استان قزوین را اصلاح می‌کند
معاون اقتصادی استانداری قزوین:

طرح تاک ساختار کشاورزی استان قزوین را اصلاح می‌کند

قزوین- معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: اصلاح ساختار کشاورزی در قزوین مستلزم بازنگری، برنامه‌ریزی و همخوان سازی با فعالیت‌های جاری همه دستگاه‌های اداری و دولتی است که این مهم در قالب طرح تاک (تجمیع اراضی کشاورزی) پیگیری می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، عیسی قبادی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و کمک دستگاه‌های متولی در حوزه کشاورزی می‌توان تا ۱۰ سال آینده به نتایج مورد نظر دست یافت و در سطح ملی شاهد رشد و افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی شد.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر با توجه به وجود بحران کم آبی در کشور که گریبان گیر استان قزوین نیز بوده، کشاورزی استان با خطرات جدی مواجه شده که در صورت رسیدگی نکردن به موضوع می تواند تهدیداتی را همچون از بین رفتن اراضی کشاورزی و سرمایه استان، آوارگی زیست محیطی، گسترش حاشیه نشینی، تشدید آلودگی منابع آب زیر زمینی، توسعه شوره زار مرکزی، پدیده فرونشست، افزایش ریز گرد و غیره را به دنبال داشته باشد.

قبادی تاکید کرد: محدودیت منابع آبی باعث شده تا در دو سوم اراضی قابل کشت استان قزوین امکان بهره وری مناسب وجود نداشته باشد، بنابراین انتظار می رود با توسعه سیستم های نوین آبیاری و رعایت الگوی کشت که در قالب طرح تاک پیگیری می‌شود، شاهد بهره برداری مناسب از این مساحت باشیم.

معاون اقتصادی استانداری قزوین بیان داشت: آب مصرفی در بخش کشاورزی استان قزوین دو میلیارد و ۳۷۶ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۸۲۳ میلیون متر مکعب آن از محل آب‌های زیر زمینی و ۵۵۳ میلیون متر مکعب آن از آب‌های سطحی تأمین می شود.

وی علت استفاده از طرح تاک در دشت قزوین را مدل زمین شناسی این منطقه عنوان کرد و توضیح داد: دشت قزوین با محدوده ۴۴۵ هزار هکتاری به صورت آبرفتی بوده و طی مدت زمان طولانی تکامل یافته است، به طوری که عمق خاک در برخی از نقاط دشت بسیار زیاد بوده و آبخوانی معادل ۱۸ میلیارد متر مکعب را در خود جای داده است؛ بنابراین تنها راه بهره‌برداری مناسب از آب در این دشت استفاده از تجمیع اراضی کشاورزی و تعادل بخشی منابع زیرزمینی است.

معاون اقتصادی استاندار قزوین در خصوص اجرای هرچه بهتر طرح تجمیع اراضی کشاورزی اظهار داشت: انجام مطالعات امکان سنجی، اقتصادی و اجتماعی برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در پایلوت هایی که سامان جمعی بهره برداران برای اجرای پروژه وجود داشته باشد و آموزش و فرهنگ سازی در مناطق آزمایشی موردنظر بسیار مهم بوده و باید مورد توجه رار گیرد.

قبادی با بیان اینکه باید اعمال مدیریت جهادی در اجرای طرح و رفع موانع موجود برای یکپارچه سازی در استان قزوین به صورت جدی پیگیری شود، گفت: افزایش بهره وری عوامل تولید از جمله آب، ماشین آلات و سایر نهاده‌های مصرفی، کاهش ترددها و هزینه های تولید، افزایش عملکرد در واحد مصرف نهاده‌ها و افزایش درآمد خالص بهره برداران از مهم ترین اهداف اجرای طرح تاک خواهد بود.

وی در خصوص تعیین الگوی کشت نیز عنوان کرد: گزینش محصولاتی که از نظر اقلیمی با شرایط منطقه سازگاری کامل داشته و از نظر اقتصادی نیز دارای مزیت باشد و نسبت به محدودیتها و امکانات موجود قابلیت مدیریت بهتری را دارد باید در اولویت قرار گیرد؛ چرا که کاهش ریسک تولید و افزایش توانایی مقابله با بحران‌های احتمالی به ویژه خشکسالی و کمبود آب و همچنین حفاظت از منابع تجدید شونده تولید محصولات کشاورزی در دل طرح تاک گنجانده شده و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

معاون اقتصادی استاندار قزوین بر گسترش روحیه تعاون و یکجا زراعی محصولات به منظور توزیع مناسب خدمات تاکید کرد و گفت: کنترل مدیریت و افزایش بهره وری عوامل تولید در ایجاد برنامه‌های منسجم برای رسیدن به پایداری تولید و افزایش تولید متناسب با نیازهای داخلی و حفظ تجارت در بازارهای بین المللی موضوعی دست یافتنی است که برای تحقق آن باید با گسترش صنایع نوین پا به عرصه گذاشت.

قبادی خاطرنشان کرد: دشت قزوین به واسطه سد مخزنی طالقان دارای شبکه انتقال آب از طالقان رود می‌باشد که در حدود ۸۰ هزار هکتار ناخالص یا پراکنده و ۶۰ هزار هکتار خالص از اراضی دشت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

کد خبر: ۶۸٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha