۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
صادرات گمرکات استان بوشهر ۶۲ برابر واردات است
طی یک سال گذشته؛

صادرات گمرکات استان بوشهر ۶۲ برابر واردات است

بوشهر - طی یک سال گذشته بیش از ۲۸ میلیون تن انواع کالا از گمرکات بوشهر صادر شده و در همین مدت میزان واردات کالا نیز ۴۵۹ هزار تن بوده است.

به گزارش بازار، استان بوشهر یکی از مهمترین مبادی واردات و صادرات کالای کشور است و گمرکات استان بوشهر در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارند و یکی از قطب‌های اصلی صادرات و واردات کالا در کشور محسوب می‌شود.

وجود صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در استان بوشهر یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در استان بوشهر است که باعث شده تا بخشی از صادرات و واردات استان بوشهر به محصولات تولیدی این صنایع و یا نیازهای آنها اختصاص یابد.

در سال‌های گذشته شاهد افزایش مستمر میزان صادرات از گمرکات استان بوشهر بوده‌ایم و این استان به عنوان قطب صادرات محصولات کشور شناخته می‌شود و در عرصه واردات نیز یکی از مبادی واردات کالای کشور محصوب می‌شود.

یکی از نقاط قابل توجه در میزان صادرات و واردات کالا از گمرکات استان بوشهر این است که میزان صادرات گمرکات استان بوشهر ۶۲ برابر حجم کالاهای وارداتی است.

صادرات ۲۸ میلیون تن کالا

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک بوشهر میزان صادرات کالای استان بوشهر طی یک سال گذشته را بیش از ۲۸ میلیون و ۵۷۳ هزار تن کالا عنوان کرد و گفت: این میزان صادرات دارای ارزش هشت میلیارد و ۸۹۸ میلیون دلار بوده است.

بهروز قره‌بیگی اضافه کرد: صادرات گمرکات استان بوشهر با احتساب میعانات گازی طی یک سال گذشته بالغ بر ۲۸ میلیون و ۵۷۳ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار بوده است.

محصولات پتروشیمی عمده‌ترین محصول صادراتی

وی به میزان صادرات بدون احتساب میعانات گازی در بازه یک‌ساله اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۲۴ میلیون و ۹۶ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۸۹۸ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.

قره بیگی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، مواد معدنی، انواع آبزیان و  سبزیجات و صیفی جات بوده است.

وی افزود: کشورهای چین، امارات متحده عربی، مناطق ویژه، هند، کره جنوبی، قطر، پاکستان، برزیل، ترکیه و عراق مقصد کالاهای صادراتی گمرکات استان بوشهر بوده‌اند.

بیشترین واردات از چین و امارات

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک بوشهر با اشاره به وضعیت واردات گفت: در بازه یک ساله حدود ۴۵۹ هزار تن کالا به ارزش حدود یک میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر به کشور وارد شده است.

وی  عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان را لاستیک خودروی سواری، موز، کره، چای سیاه، قطعات خودرو، یراق آلات، قطعات در اتوماتیک، شیرآلات صنعتی و خودروی سواری عنوان کرد.

قره بیگی تصریح کرد: کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، فیلیپین، نیوزیلند، آلمان، سری لانکا، ایتالیا، کره جنوبی و اسپانیا عمده کشورهای مبداء وارداتی گمرکات استان بوشهر بوده‌اند.

تقویت زیرساخت‌های صادراتی و وارداتی

استاندار بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: استان بوشهر با داشتن بیش از ۶۰۰ میلیون تن انواع کالا دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در عرصه صادرات و واردات است و تلاش می‌شود شاهد بهبود وضعیت صادرات و واردات باشیم.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در بندر بوشهر در دست اجرا است تا زمینه پهلوگیری کشتی‌های بزرگ با تناژ بالا در بندر بوشهر فراهم شود و شاهد رونق هرچه بیشتر بندر بوشهر باشیم.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح‌ها علاوه بر رونق بوشهر، باعث توسعه و تقویت اشتغال و درآمدزایی می‌شود و این طرح‌ها به صورت ویژه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

افزایش تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: حجم تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر تا پایان دی‌ماه امسال دو میلیون و ۵۴۹ هزار تن بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴.۳ درصدی داشته است.

سیاوش ارجمند زاده افزود: در این بازه زمانی حجم تخلیه و بارگیری به طور تقریبی یکسان است به نحوی که در این مدت، یک میلیون و ۲۲۶ هزار تن کالا تخلیه و یک میلیون و ۳۲۲ هزار تن کالا نیز بارگیری شده‌است.

وی بیان کرد: تناژ عمده کشتی‎هایی که در این مدت در بندر بوشهر پهلوگیری کردند زیر هزار تن بود که در مقایسه با سال گذشته ۷.۹ درصد رشد نشان می‎دهد.

کد خبر: ۶٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha