۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
روسیه حامل پیام عربستان برای ایران است| میانجیگری مسکو برای ثبات خلیج فارس
کامرسانت روسیه مطرح کرد:

روسیه حامل پیام عربستان برای ایران است| میانجیگری مسکو برای ثبات خلیج فارس

مسکو باور دارد که در پی عادی سازی روابط میان کشورهای عربی، زمان گفتگو با ایران فرا رسیده است.

بازار؛ گروه بین الملل: نخستین مهمان خارجی و بلند پایه «سرگی لاوروف» در سال جاری، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی بود. این دیدار در پی برقراری صلح میان عربستان سعودی و سه کشور عربی با قطر انجام شد. در حال حاضر، در مسکو امیدوارند که کشورهای عربی زبان مشترکی با ایران بیابند.

از سخنان مهمان سعودی چنین برمی آید که برای رسیدن به این هدف، راه طولانی در پیش است. اما لاوروف قصد ندارد، دست روی دست بگذارد. او وعده داده تا پیام ریاض را به «محمد جواد ظریف» که قرار است در اواخر ماه جاری به روسیه سفر کند انتقال دهد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تهران را به خدشه وارد کردن به امنیت منطقه متهم کرد. از جمله او به حمایت تهران از اقدامات خرابکارانه جنبش انصار الله و ارسال تسلیحات به آنان اشاره کرد. به گفته او تصمیم واشنگتن در راستای ذکر نام گروهک انصار الله در فهرست سازمان های تروریستی کاملا درست بوده و به تلاش های سازمان ملل متحد برای برقراری صلح در یمن خدشه ای وارد نمی کند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تصریح کرد که تا وقتی تهران نقش خود را در امور منطقه ای بازبینی نکرده و از توسعه ایدئولوژی اش امتناع نکرده، کمترین تعاملی با این کشور صورت نخواهد گرفت و این در حالی است که «سرگی لاوروف» اعلام کرد که روسیه خواهان آغاز گفتگوها میان ایران و کشورهای عربی است و برای کمک در این راه آمادگی دارد. او از جمله به ابتکار عمل روسیه برای برقرار امنیت در خلیج فارس اشاره کرد.

به گفته لاوروف، روسیه نگرانی های عربستان سعودی در رابطه با برنامه موشکی ایران و اقدامات مشخص این کشور در کشورهای گوناگون منطقه را درک می کند. او خاطر نشان کرد که تمامی این مسائل می توانند طی یک کنفرانس مشخصی مطرح شوند. برقراری سازش میان چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین) با قطر می تواند، پیش درآمدی باشد برای تحکیم امنیت در منطقه خلیج فارس.

مسکو باور دارد که در پی عادی سازی روابط میان کشورهای عربی، زمان گفتگو با ایران نیز فرا رسیده است. «سرگی لاوروف» وعده داد که شخصا، تمامی نگرانی های ریاض را به ظریف انتقال خواهد داد. اما با این وجود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که باور ندارد، ایران رفتارهای خود را تغییری بدهد.

کد خبر: ۶۸٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha