۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
آغاز فصل نهایی کاوش «معبد لائودیسه» نهاوند در آینده ای نزدیک
رئیس میراث فرهنگی نهاوند خبر داد:

آغاز فصل نهایی کاوش «معبد لائودیسه» نهاوند در آینده ای نزدیک

همدان - جانجان؛ رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: فصل پنجم کاوش معبد تاریخی لائودیسه در دستور کار قرار گرفته و طی چندماه آینده پروژه فصل نهایی کاوش این معبد تاریخی کلید می خورد.

محسن جانجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ سراب در شهرستان نهاوند وجود دارد، عنوان کرد: سراب گیان، گاماسیاب و فارسبان از مهم ترین سراب های شهرستان نهاوند محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه وجود سراب ها یک ممیزی و وجه تمایز بین نهاوند با سایر شهرستان های استان همدان و حتی منطقه غرب کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: شهرستان نهاوند دارای دو تپه گیان و بابا قاسم با قدمت تاریخی چند هزار ساله است که انتظار می‌رود با توجه به وجود تپه گیان و تپه بابا قاسم شواهد قدیمی‌تری از دوران تاریخی در نهاوند کشف شود که در فصل پنجم کاوش سرنخ‌هایی از محوطه پیش از تاریخ و عصر مفرغ میانی کشف شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند با تاکید بر اینکه با توجه به توان و پتانسیل اکولوژیکی و گردشگری شهرستان نهاوند در راستای جذب گردشگر از سال ۹۳ اقدامات مثمر ثمری  انجام گرفته است، عنوان کرد: در قدم اول اقداماتی برای پایداری و ماندگاری گردشگر انجام گرفت که از جمله این اقدامات می توان به ایجاد سرویس های بهداشتی، روشنایی محوطه سراب، آسفالت مسیر سراب، ایجاد مبلمان، تقویت آنتن دهی تلفن های همراه و ایجاد سکوی نشیمن و آلاچیق اشاره کرد.

سه سراب مهم در شهرستان نهاوند یعنی گیان، فارسان و گاماسیاب در این راستا ساماندهی شده است

جانجان با بیان اینکه خوشبختانه سه سراب مهم در شهرستان نهاوند یعنی گیان، فارسان و گاماسیاب در این راستا ساماندهی شده است، گفت: در نوروز سال های گذشته برای معرفی منطقه به عنوان مکان گردشگری، نوروزگاه هایی برگزار شد که در قالب این طرح، پخت آش محلی، برگزاری موسیقی محلی، سوارکاری و برنامه هایی از این دست مدنظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال دوم برگزاری نوروزگاه ها، رتبه جذب گردشگر در شهرستان نهاوند نسبت به سال های قبل سه برابر  افزایش یافت.  

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند در ادامه گفتگو در خصوص برنامه های جذب سرمایه گذاران نیز مطرح کرد: در راستای تقویت تاسیسات گردشگری، مجوز ساخت ئو هتل دو ستاره و سه سفره خانه سنتی صادر شد که در این خصوص شاهد افزایش تعداد تخت های اقامتی در سطح شهرستان نهاوند بودیم.

تاسیسات گردشگری منطقه بسط و گسترش می یابد ضمن اینکه رستوران های بین راهی نیز راه اندازی می شود

جانجان با بیان اینکه درخواستی نیز در راستای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی صادر شده است، یادآور شد: در راستای توسعه گردشگری در شهرستان نهاوند تاسیسات گردشگری منطقه بسط و گسترش می یابد ضمن اینکه رستوران های بین راهی نیز راه اندازی می شود.

وی با اشاره به اینکه تمام اقدامات انجام گرفته در جهت تقویت پتانسیل های موجود گردشگری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخشی از گردشگری به توسعه حوزه های تاریخی بستگی دارد، در این راستا نیز توجه محوطه معبدتاریخی لائودیسه را در دستور کار و اقدام داریم.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه در فصل‌های گذشته کاوش معبد لائودیسه آثاری از دوران سلوکی و اشکانی مانند سفال، پایه ستون، سرستون، ساقه ستون، مجسمه‌های کوچک خدایان یونانی و سکه‌های نقره کشف شده است، اضافه کرد: فصل پنجم کاوش معبد تاریخی لائودیسه در دستور کار قرار گرفته و طی دو تا سه ماه آینده، پروژه فصل نهایی کاوش معبد تاریخی لائودیسه نیز کلید خواهد خورد.

جانجان با ذکر این مطلب که اگر فصل پنجم کاوش معبد تاریخی لائودیسه به سرانجام برسد، در جذب گردشگر خارجی نیز موفق خواهیم بود، مطرح کرد: امیدواریم که در دوره پساکرونا بتوانیم برنامه ها و زیرساخت هایی که در راستای توسعه گردشگری نهاوند ایجاد شده سرو سامان دهیم و قدم های مناسبی در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی برداریم.

کد خبر: ۶۸٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha