۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
ژست همکاری تجاری در دیدار انتخاباتی مودی و ترامپ
تحلیل نشنال اینترست از سفر نمادین ترامپ به هند

ژست همکاری تجاری در دیدار انتخاباتی مودی و ترامپ

فرصت های عکس مودی با قدرتمندترین فرد جهان برای هر دو رهبر خوب خواهد بود زیرا هر یک از آنها می خواهند از حوزه های انتخابیه داخلی سود سیاسی کسب کنند.

بازار، فاطمه محمدی پور: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «آکشوب گیریدهاراداس» منتشر نموده که نویسنده این مقاله معتقد است توافق نامه تجاری میان هند و امریکا در طی سفر اخیر ترامپ به این کشور منعقد نخواهد شد و این سفر بیشتر جنبه نمادین دارد.

متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

 نخستین سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به هندوستان در حال انجام است. از نظر واشنگتن ، دهلی نو محوری دموکراتیک برای برنامه های ایالات متحده آمریکا در هند و اقیانوسیه محسوب می شود. بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران در ابتدا نسبت به این سفر خوش بین بودند زیرا فکر می کردند معامله تجاری بین ایالات متحده آمریکا و هند در این سفر منعقد می شود   - توافقی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نتیجه نرسید.

باید گفت واشنگتن به طور فزاینده ای علاقه مند به انعقاد توافقات مربوط به محصولات کشاورزی و وسایل پزشکی است و هر دو کشور در طی دوازده ماه گذشته به این نتیجه رسیدهاند که باید توافقی تجاری با یکدیگر داشته باشند. اما ترامپ یک روزپیش از سفر به هند اشاره کرد که در طی این سفر معامله ای تجاری با هند نخواهد داشت. رئیس جمهور ترامپ در این مورد گفت: من خواهان معاملات بزرگ هستم. من نمی دانم که آیا این معامله قبل از انتخابات انجام خواهد شد یا خیر، اما ما با هند معامله ای بسیار بزرگ خواهیم داشت.

روابط تجاری امریکا و هند

روابط تجاری فعلی ایالات متحده و هند ۱۶۰ میلیارد دلار بوده و در آینده نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. سال گذشته ، ایالات متحده امریکا با هند - نهمین شریک تجاری خود در صادرات و واردات کالا - ۲۳.۲ میلیارد دلار کسری تجاری داشت زیرا دو کشور در طول سال گذشته درگیر جنگ تعرفه ای بودند. هند از تعرفه آلومینیوم و فولاد ترامپ به شدت آسیب دید و پس از اینکه واشنگتن هند را از شمول برنامه «نظام عمومی ترجیحات» خارج کرد، دهلی نو تعرفه های را بر  در بیست و هشت محصول ایالات متحده از جمله موتور سیکلت هارلی دیویدسون و محصولات کشاورزی ایالات متحده امریکا اعمال نمود. بر اساس توافقنامه «نظام عمومی ترجیحات» بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه فرصت می‌یابند تا با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر و یا ناچیز بر برخی از اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود بخشیده و از فقر خارج شوند.

آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا از مجریان اصلی این نظام ترجیحی هستند و کالاهای کشاورزی، دامی، آبزیان و صنایع‌دستی عمده کالاهای تحت پوشش نظام عمومی ترجیحات را تشکیل می‌دهند. با این کار ، هند از معافیت مالیات ها و مالیات های ایالات متحده به ارزش میلیاردها دلار محروم شد. هند در اقدامی تلافی جویانه تعرفه هایی تازه را بر محصولات ایالات متحده امریکا در بودجه جدید ۲۰۲۰ خود اعمال نمود. همانطور که واضح است، ترامپ معامله های تجاری را نشانه بارز ریاست جمهوری خود دانسته و هند را «پادشاه تعرفه» نامیده است.

تولیدکنندگان آمریکایی به دلیل تعرفه های سنگین هند ، که هزینه گزافی بر محصولاتشان تحمیل کرده است ، بسیار آسیب دیده اند.  تحت شرایط فعلی ، انجام معامله تجاری با هند بعید به نظر می رسد. رئیس جمهور ترامپ نیز اعلام نموده که با چین توافق تجاری خواهد داشت اما در آینده.  باید گفت ترامپ همیشه از معاملات تجاری چند جانبه فرار کرده است مانند از جمله نفتا. ترامپ معاملات دو جانبه را ترجیح می دهد.

اقتصاد هند

علیرغم اینکه نخست وزیر «نارندرا مودی» طرفدار تجارت بوده و در سال ۲۰۱۹ موفقیت چشمگیری در این زمینه داشت، مودی و دولت وی با چالش اقتصاد کند روبرو هستند. صندوق بین‌المللی پول در تازه ترین گزارش خود، رشد اقتصادی هند برای سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ از ۶.۱ درصد به ۴.۰۸ درصد کاهش داد. دلیل کاهش رشد اقتصادی هند تقاضای ضعیف داخلی، بحران در بخش مالی غیر بانکی، کاهش رشد اعتباری و همچنین رکود رشد اقتصادی در جهان است.

بر اساس آژانس جهانی رتبه بندی اعتبار، هند ممکن است رتبه خود را بر اساس شاخص های تجارت جهانی بهبود بخشد ،اما چالش ها همچنان باقی است. با این حال در واشنگتن، اشتها برای اقتصاد هند همچنان قوی است. با وجود رکود در نرخ رشد اقتصادی، یک حس قوی از اشتیاق سرمایه گذاری در هند برای سرمایه گذاران امریکایی وجود دارد و این سرمایه گذاران در بخش های مختلف اقتصاد هند فعالیت می کنند. از نظر جمهوریخواهان هند همیشه وزنه ای اقتصادی و سیاسی برای امریکا در مقابل چین بوده است.

 هند و ایالات متحده امریکا از نظر نظامی متحد نیستند اما همچنان به عنوان شرکای استراتژیک قوی محسوب می شوند. از زمان پایان جنگ سرد ، هند سلاح ها و سبد نظامی خود را متنوع کرده است. هند دیگر  به فروش سلاح های روسیه وابسته نیست و سلاح های نظامی مورد نیاز خود را از روسیه ، ایالات متحده امریکا، فرانسه و اسرائیل وارد می کند. هند قرار است بالگردهای لاکهید مارتین به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد دلار از امریکا  بخرد و معاملات دفاعی بیشتری می تواند بین این دو کشور منعقد شود.

همانطور که گفته شد واشنگتن به هند به عنوان وزنه ای اقتصادی و سیاسی در مقابل چین می نگرد. انتظار می رود رئیس جمهور ترامپ و تیمش ترس و وحشت خود را از فناوری هواوی و ۵G در هند افزایش دهند. باید گفت هند به هواوی اجازه داده است در آزمایش های ۵G شرکت کند، اما تاکنون تصمیمی نهایی اتخاذ نشده است. هند و ایالات متحده امریکا همچنین در مورد نگرانی های مشترک خود در قبال چین و ابتکار یک کمربند یک جاده، تروریسم مرزی و .. صحبت می کنند.

باید گفت این دیدار فرصت عکسی برای هر دو رهبر است که از فشار داخلی رنج می برند و تا حد زیادی جنبه نمادین دارد. فرصت های عکس مودی با قدرتمندترین فرد جهان برای هر دو رهبر خوب خواهد بود زیرا هر یک از آنها می خواهند از حوزه های انتخابیه داخلی سود سیاسی کسب کنند.

کد خبر: ۶٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha