۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
بازار به روزهای خوب خود بازمی‌گردد| دوشنبه منتظر چه باشیم؟
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

بازار به روزهای خوب خود بازمی‌گردد| دوشنبه منتظر چه باشیم؟

متخصص بازار سرمایه در رابطه با معاملات روز دوشنبه بازار از بهتر شدن معاملات خبر داد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه به رسم روزهای قبل از تعطیلی خود، امروز هم روی خوش به سهامدارانش نشان نداد و با وجود اینکه به روزهای معارفه بایدن در کاخ سفید نزدیک می‌شویم و خبر از روزهای خوش بازار با بازگشت آمریکا به برجام شنیده می‌شود، باز هم سقوط کرد. بازار سرمایه در معاملات روز اول هفته، نقطه حمایتی ۱.۲ میلیون واحدی را از دست داد و در معاملات امروز نیز با ریزش ۲۹ هزار واحدی به مقدار یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد نزدیک شد.

با این حال، بازار سرمایه هنوز هیچ خبر خوشی را نشنیده است و هنوز بسیاری از سهامداران باید منتظر بمانند تا بازار ارز و دیگر بازارهای موازی ثابت شوند و بتوانند تصمیم بگیرند که در کدام بازار می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. به هر حال، روز دوشنبه که بعد از تعطیلی، بازار باز می‌شود و بسیاری از کارشناسان به این امید هستند که بازار قرار است روزهای خوشی را پس از این روز تعطیل رقم بزند، ولی باز برای جویا شدن شرایط بازار و همچنین پیش‌بینی معاملات در روز دوشنبه، به سراغ یک کارشناس بازار سرمایه رفته‌ایم تا بتوانیم بهتر این مسئله را پوشش دهیم.

حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در رابطه با معاملات و وضعیت روزهای آتی بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به شرایط بازار در این هفته احتمالا یک یا دو روز منفی دیگر هم خواهیم داشت تا بازار به شرایط رشد دست پیدا کند چراکه از هفته قبل پیش‌بینی می‌شد روند معاملات روز شنبه منفی خواهد بود یا اینکه در بهترین حالت متعادل خواهد بود و از روز دوشنبه و سه‌شنبه در مسیر مثبت خواهد بود و از هفته‌های بعد و اوایل بهمن این مسائل حل و فصل شود.

وی در تشریح شرایط این روزهای بازار سرمایه افزود: یکی از احتمالاتی که در بازار اثرگذار است، اغتشاشات پیش‌بینی شده در آمریکا است که به نوعی به ایران ارتباط پیدا خواهد کرد و امکان دارد تنش‌هایی را ایجاد کند و نکته‌ای هم وجود دارد که آن امکان وجود مسائلی در پشت پرده است که من از آن‌ها خبر ندارم و یک استدلال و تحلیل شخصی بنده است. بنابراین، احتمال دارد که اگر اتفاق خاصی پیش نیاید و رئیس جمهور جدید آمریکا هم اختلاف را تمام کند و بر کرسی ریاست بنشیند و  اتفاقاتی در منطقه خاورمیانه به وقوع نپیوندد چراکه این ایام با سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم مصادف شده است و این ترسی که در قالب سهامداران ایرانی ایجاد شده برای بازار امکان دارد اثر بگذارد و در نهایت به نظر می‌رسد که بازار به روزهای بهتری می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بحث دیگری که بر بازار اثرگذار خواهد بود، کاهش قیمت ارز است  که به نظر من بیشتر به صورت یک شوک خواهد بود چراکه بسیاری از  صنایع و شرکت‌ها ارتباطی با دلار ندارند. تنها شرکت‌های صادراتی و وارداتی با این مسئله دست به گریبان هستند که طبیعتا باید روی آن‌ها اثر مثبت داشته باشد و به نظر می‌رسد این مسئله یک شوکی که بازار در حال پیش خور کردن آن است چراکه برای ارز، ثبات اثر مثبت بیشتری دارد. به نظر می‌رسد قیمت دلار روی همان ۲۰ هزار تومان با یک نوسان یک هزار تومانی به ثبات خواهد رسید.

نصیری ادامه داد: در هر صورت، کاهش انتظار تورمی و نرخ دلار باعث شده است که ارزش و قیمت محصولات بسیاری از شرکت‌های بورسی تا حد زیادی کاهش یابند و حتی از قیمت‌های جهانی آن‌ها هم کمتر شود، اما بازار در وضعیتی قرار دارد که به کف تاریخی خود یعنی کف ۱.۱۲ میلیون واحدی برسد و در حال حاضر هم به این کف نزدیک شده است و شرایط برای خرید کردن و صبور بودن بسیار مناسب است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که در بازارهای موازی هم شرایط خیلی مناسب نیست. در بازار مسکن رکوردی که شاهد هستیم با کاهش قیمت زیادی همراه نخواهد بود و اگر هم کاهشی اتفاق بیفتد، حجم نقدینگی در جامعه که از بین نخواهد رفت فقط از بخشی به بخش دیگری منتقل شده و اثرات تورمی خود را خواهد داشت. سایر بازارهای هم تغییرات چندانی نداشتند. بازار دلار و سکه هم رکورد نسبی ندارد . بیشترین تغییرات در بازار سرمایه محتمل هست.

نصیری گفت: بازار سرمایه درای یک فضای گرگ و میش است و امکان دارد در حالی که همه در حال بد خواهند گفت و از سهام ناامید شده‌اند. بازار با رشد روبه‌رو شود و به همان مثل پسرک کفش فروش که در علم اقتصاد مطرح می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نوسانات طبیعی بازار تأکید کرد: بازار از این بالا و پایین‌ها زیاد داشته و زمان رشد بازار فرا رسیده و دیده می‌شود که حقوقی‌ها آرام آرام در حال خرید بوده و حقیقی‌ها درحال فروش هستند. احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد، اما در بلند مدت حتما این کاهش‌های اندک اثرگذار نخواهند بود.

وی در رابطه با بازار روز دوشنبه گفت: با توجه به روی کار آمدن رسمی بایدن و همچنین انتظار برای اینکه این رئیس جمهور برای روابط بهتر با ایران قدم‌هایی بردارد، می‌توان این حدس را زد که در این صورت بازار به سمت روزهای بهتر قدم برمی‌دارد و این انتظار می‌رود که با وجود به رسیدن قیمت سهم‌ها به کف خود، بازار به روزهای بهتر خود بازگردد.

کد خبر: ۶۸٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha