۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
طرح موزاییکی تیم‌های سرخ‌پوش روی تنه تالار شیشه‌ای| دخالت نهادهای ناظر سرعت رسیدن به تعادل را کند کرد

طرح موزاییکی تیم‌های سرخ‌پوش روی تنه تالار شیشه‌ای| دخالت نهادهای ناظر سرعت رسیدن به تعادل را کند کرد

متخصص بازار سرمایه از افت شدید این روزهای شاخص کل بازار سرمایه توضیحاتی را ارائه کرد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز تیر آخر سقوط بر پیکره بازار سرمایه زده شد چراکه نقشه آنلاین این بازار طرح موزاییکی تیم‌های سرخپوش جهان را نشان می‌داد و علاوه بر این، شاخص کل این بازار با افت شدید و بیش از ۴۳ هزار واحدی خود، امروز از لبه پرتگاه حمایت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی هم سقوط کرد و با سر به سمت پایین آمد تا بورس هم بیش از پیش، با رکود در انواع بازارها همراه شود و سرمایه‌گذاران بیشتری را هم از دست بدهد.

علاوه بر این، بازار سرمایه همانطور که از قبل هم کارشناسان گفته بودند، در این دو روز به دلیل نزدیک بودن به تعطیلی روز یکشنبه و همچنین دور شدن سرمایه‌گذاران از ریسک‌های احتمالی در این دو روز، شاهد افت خواهد بود. دستورهای وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از طرفی تغییری نداشته‌اند و حالا به نظر می‌رسد که زمزمه‌های طرح تحقیق و تفحص از بورس، باعث شده است که سهامداران نسبت به این بازار بی‌اعتمادتر شوند، اما طرف دیگر ماجرا، نرخ دلار و صحبت‌های رئیس جمهور درباره قیمت واقعی دلار بوده است و این احتمال وجود دارد تا نرخ دلار در بازار آزاد تثبیت نشود، نمی‌توان روی بازار سرمایه حساب باز کرد. در نتیجه باید منتظر روز بعد از تعطیلی باشیم تا بتوانیم روند معاملات پیش رو را مشاهده و بررسی کنیم.

روی هم رفته، روز بد بورس شاخص کل را با ۴۳ هزار و ۴۳ واحد سقوط، به یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۷۹۳ واحد رساند تا منتظر نقطه حمایتی بعدی یعنی یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی باشیم، ولی گروهی که امروز بیشترین ضرر را متحمل شد، گروه فلزات اساسی بود که امروز به شدت به خونریزی افتاده بود و اکثر سهم‌های فولادی تا ۵ درصد سقوط را هم تجربه کردند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با ریزش‌های شارپی این روزهای شاخص کل در این بازار اظهار کرد: بازار سرمایه در حال تغییر فصل است و از تابستان داغ ناشی از تورم انتظاری به زمستان تعدیل انتظارات رسیده است. دخالت‌های نهادهای ناظر صرفا این روند رسیدن به تعادل را آهسته‌تر کرده است و همچنان این حرکت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه ارزش دلاری بورس، ۱۵۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: این ارزش بدون در نظر گرفتن فرابورس تخمین زده شده است که اگر این ارزش با دلار ۲۵ هزار تومانی محاسبه شود، می‌توان ارزش کل بورس را ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برآورد کرد، البته مشروط به اینکه این حجم ارز با این نرخ قابلیت نقدشوندگی داشته باشد.

این تحلیلگر بورس تصریح کرد: از آنجا که چنین ارزی فعلا وجود ندارد، می‌توان ارز را اندکی بالاتر در نظر گرفت. اگر سود ۱۰ ماه اول شرکت‌ها را نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم و به ارزش دلاری اضافه کنیم، کل ارزش ذاتی بازار نزدیک ۴ هزار هزار میلیارد تومان می‌شود که ۱۵ درصد کمتر از ارزش فعلی بازار است. بنابراین، نرخ دلار رابطه مستقیم با ارزش بازار و قیمت سهام دلاری دارد. البته، این تحلیل دقیق نیست ولی معیاری برای مقایسه در طول زمان می‌تواند باشد.

قلی‌پور درباره ادامه‌دار بودن روند نزولی بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رفت که تعیین بازارگردان‌ها منجر به افزایش ارزش ذاتی بازار به خاطر کاهش ریسک نقدشوندگی شود، با این حال خروج نقدینگی تسریع شده است. از شهریور امسال نزدیک به پنجاه هزار میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار خارج شده که عدد بسیار زیادی است و طی هفته اخیر تشدید هم شده است. هیچ راه فراری از نقطه تعادلی بازار نیست، مگر اینکه نرخ بهره بانکی کاهش محسوسی داشته باشد یعنی حداقل به کمتر از ۱۵ درصد برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر، بعد از چند روز افت سنگین ممکن است بازار چند روز متعادل باشد، ولی در کل با نرخ ارز کنونی و نرخ بهره بازار گران، از بانک مرکزی درخواست می‌شود تا نرخ‌ها را کاهش دهد و سرمایه مردم بیش از این آب نشود.

کد خبر: ۶۷٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha