۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
۳۷ روستای هرمزگان متاثر از زلزله ۵.۵ریشتری؛ روستای سایه خوش در انتظار رفع مشکل آب
بازار گزارش می دهد؛

۳۷ روستای هرمزگان متاثر از زلزله ۵.۵ریشتری؛ روستای سایه خوش در انتظار رفع مشکل آب

بندرعباس- در زمین لرزه بامداد شنبه خسارت‌های جزئی به واحدهای مسکونی ۳۷ روستا در هرمزگان وارد شد و آب مشترکان نیز پس از ساعتی قطعی مجددا وارد مدار شد و تنها روستای سایه خوش با تانکر آبرسانی می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بامداد شنبه زلزله‌ای به قدرت ۵.۵ ریشتر ساعت یک و یک دقیقه بامداد در مرز خلیج فارس میان جزیره قشم و شهر بندرکنگ در عمق ۱۹ کیلومتری زمین رخ داد. این زمین لرزه در شهرستان های بندرعباس، بندر لنگه، جزایر هرمز، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک هم احساس شد. در پی این زمین لرزه تیم های امداد و نجات هلال احمر، تیم های پزشکی و ارزیاب از طرف فرمانداری‌ها و بخشداران به محل‌های احتمالی وقوع خسارت‌های مالی اعزام شدند.

این زمین لرزه حد فاصل روستای باسعیدو در شهرستان قشم و روستاهای سایه خوش و حمیران از شهرستان بندرلنگه را لرزاند.

اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق کانونی زلزله
مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: شدت زمین لرزه ۳۷ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار را در محدوده شهرستان‌های بندرلنگه، قشم و خمیر تحت تاثیر قرار داد که روستاهای کلاتو سایه خوش و دژگان در شهرستان بندرلنگه دچار آسیب شدند.

این زمین لرزه خسارت جانی و تلفات نداشته و بیشترین خسارات مربوط به ریزش دیوار حیاط و ترک خوردگی سقف و دیوار برخی منازل در روستاهای اطراف کانون زلزله بوده است

مختار سلحشور با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه تیم های ارزیاب به مناطق کانونی زلزله اعزام شدند و اطلاعات اولیه از دهیاران، بخش داران و فرمانداران کسب شد، ابراز کرد: شب گذشته اردوگاه اسکان اضطراری در سه روستا انجام و ۱۲۰ نفر اسکان داده شدند همچنین ۳۰ تخته چادر، ۱۶۰ تخته پتو و ۶۰ تخته بین موکت توزیع شد.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یک مصدوم در سایه خوش بندرلنگه به صورت سرپایی درمان شده و علت مصدومیت ترس از زلزله و به دلیل قصد فرار از منزل رخ داده است.

خسارت به حدود ۸۰ واحد مسکن روستایی
استاندار هرمزگان هم در تشریح وقایع زلزله بامداد شنبه در هرمزگان اظهار کرد: ترک خوردگی و ریزش برخی از منازل مسکونی در دژگان، سایه خوش، دوآب، برکه سفلین در بندرلنگه و باسعیدو در قشم رخ داده که تاکنون خسارت به حدود ۸۰ واحد روستایی با ۲۰ تا ۸۰ درصد خرابی و تعمیرات گزارش شده است.

خسارت به بخشی از شبکه برق سایه خوش بندرلنگه وارد شده که با پیگیری صورت گرفته، نیروهای فنی و بهره برداری به منطقه اعزام شدند و مشکل با پیگیری جدی همکاران مرتفع شد

فریدون همتی بیان کرد: قطعی آب در حدود ۱۰ روستا در منطقه دژگان به دلیل ریزش چاه‌های آب شیرین کن دژگان، رخ داده بود که با پیگیری مدیریت بحران استان، نیروهای فنی و بهره‌برداری به منطقه اعزام و مقرر شد تمهیدات لازم جهت آب رسانی سیار صورت گیرد.

وی در ادامه با ابراز اینکه به محض این اتفاق دستورات لازم به فرماندار بندرلنگه صادر شد تا با هماهنگی مدیر کل مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده حضور داشته باشند و از شب گذشته تاکنون پیگیر ی و رصد وضعیت در حال انجام است، افزود: در پی این حادثه طبیعی، جلسه ستاد بحران بندرلنگه تشکیل و اقدامات لازم از شب گذشته در حال انجام است.

استاندار هرمزگان بیان کرد: نتایج کامل میزان خسارات پس از بازدید میدانی مجدد دستگاه‌های مربوطه و ارائه گزارشات کتبی ارائه خواهد شد.

همتی یادآور شد: شب گذشته ستاد استانی نیز با فوریت تشکیل و هماهنگی‌های لازم با اعضا و فرمانداران قشم، بندرعباس. بندرلنگه، خمیر، مدیر عامل هلال احمر، مدیر عامل شرکت توزیع برق استان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان انجام شد.

آبرسانی سیار به روستای سایه خوش
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان نیز در همین راستا اعلام کرد: پس از بررسی‌های اولیه، قطعی آب در منطقه دژگان بخش مهران شهرستان بندرلنگه گزارش شد که عملیات لازم برای رفع مشکل آب منطقه در دستور کار قرار گرفت.

در پی این حادثه آب ۱۰ روستای بخش مهران به دلیل بالا رفتن کدورت آب شش حلقه چاه خام دو سایت آبشیرین کن، از مدار تولید خارج که با اقدامات انجام شده پس از شش ساعت تلاش، مشکل مرتفع و آبرسانی به این مناطق از سر گرفته شد

به گفته امین قصمی، در پی وقوع زلزله بامداد شنبه، چاه‌های تولید آب خام دو سایت ۲۳۰۰ و ۳۰۰ متر مکعبی آب شیرین کن دژگان دچار مشکل و از مدار تولید خارج شد که با ورود به موقع اکیپ اتفاقات شهرستان بندرلنگه با پشتیبانی‌های سایر تیم‌های عملیاتی استان مشکل رفع شد.

وی گفت: آبرسانی سیار به روستای سایه خوش به دلیل اسکان در مدارس و مساجد به‌صورت سیار در حال انجام است.

به گزارش بازار، دو پس لرزه ۲.۹ و ۳.۸ ریشتر نیز طی ساعت‌های گذشته در روستاهای سایه خوش، کلاتو و دژگان بندرلنگه رخ داد و اسکان اضطراری توسط جمعیت هلال احمر و با هماهنگی مدیریت بحران استان و فرمانداری بندرلنگه انجام شد.

کد خبر: ۶۷٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha