۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
 بانک‌های یزد ۲۴ درصد از سپرده‌های مردم را وام نداده‌اند
عضو انجمن اقتصاددانان ایران:

بانک‌های یزد ۲۴ درصد از سپرده‌های مردم را وام نداده‌اند

یزد- علوی راد، عضو انجمن اقتصاددانان ایران با تحلیل آمار مربوط به شکاف میان مانده‌سپرده‌ها و تسهیلات در بانک‌های استان که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، گفت: بانک‌های یزد ۲۴ درصد از سپرده‌های مردم را وام نداده‌اند.

عباس علوی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به آمار منتشر شده بانک مرکزی، گفت: شکاف میان مانده سپرده‌ها، پس از کسر سپرده قانونی و مانده تسهیلات جاری و غیرجاری، در بانک‌های استان یزد تا پایان مهر ماه ۱۳۹۹ به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: نسبت مانده تسهیلات به مانده سپرده‌ها در استان یزد حدود ۷۶درصد است؛ به این معنی که بانک‌های استان یزد ۲۴درصد از سپرده‌های مردم را وام نداده‌اند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، نسبت ۷۶ درصد با لحاظ کردن مانده تسهیلات غیرجاری به مجموع مانده تسهیلات یعنی ۲۷/۸ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. 

علوی‌راد گفت: در واقع اگر مانده تسهیلات غیرجاری از کل مانده کسر شود می‌توان قضاوت دقیق‌تری درباره وام‌دهی واقعی بانک‌ها داشت اما متأسفانه اطلاعات رسمی مانده تسهیلات غیرجاری سیستم بانکی استان‌ها به شکل مجزا منتشر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شکاف میان مانده سپرده‌ها و تسهیلات در بانک‌های استان یزد با شیب ملایم رو به افزایش است و به نظر می‌رسد شیوه‌های کنونی تأمین مالی برای سرمایه‌گذاری در استان و تکیه صرف بر سیستم بانکی راهگشا نخواهد بود. 

کد خبر: ۶۷٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha