۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
دامداران مجبور به خرید سوخت قاچاق هستند
یادداشت وارده؛

دامداران مجبور به خرید سوخت قاچاق هستند

سمنان- «دولت باعث می‌شود که دامداران نهاده‌های دامی و سوخت مورد نیازشان را از عرضه خارج از شبکه تأمین کنند همچنین بروکراسی سبب شده تا نفت و خوراک دام با دشواری به روستائیان برسد و اینجا است که دولت سبب می‌شود دلالان تقویت شوند» این بخشی از یادداشت محمد حسن میرزایی کارشناس اقتصادی برای بازار است.

محمد حسن میرزایی؛ بازار، یکی از بزرگترین مشکلات امروز در زمینه تولید استان سمنان قاچاق و به خصوص عرضه خارج از شبکه است که به نظر بنده تفاوتی با سرقت ندارد  عرضه خارج از شبکه سوخت و خوراک دام و نهادهای طیور امروز کاری کرده که کم کم شاهد مرگ تولید باشیم.

امروز عرضه خارج از شبکه اقلامی ماند خوراک دام و طیور به وضوح در سطح استان سمنان انجام می شود، کارخانه‌های خوراک دام به اندازه کافی خوراک ندارند و از سوی دیگر سهمیه‌ها سر از بازار آزاد در می‌آورد و این بازار آزاد دقیقاً همان توزیع خارج از شبکه است.

کمبود ها دلال پروری می کند
فقدان خوراک دام کافی در سطح استان سمنان به وضوح دیده می‌شود اما چرا واسطه‌ها با یک تماس تلفنی هر مقدار جو و کنجاله و به خصوص سویا که شما بخواهید مقابل مرغداری و دامداری شما تحویل می‌دهند آیا این عرضه خارج از شبکه نیست؟ عجیب تر اینکه اگر شما یک میلیارد تومان پول را به تولید اختصاص دهید و دوست شما همان میزان را به دلالی اقلامی که شما نیاز دارید سر یک سال به دلیل همین قوانین مضحک و بروکراسی دولتی دوست شما از شما دو برابر پولدار تر شده و احتمالاً شما ورشکسته هم شده‌اید را بلافاصله یک وام هم به شما می‌دهند تا از ابتدای کار بدهکار باشید.

بروکراسی سبب شده تا نفت و خوراک با دشواری به دامداران و تولید کنندگان تعلق بگیرد و لذا اینجا است که دولت سبب می‌شود تا دلالان تقویت شوند

در همین یک و نیم سال اخیر سویا که کیلوگرمی چهار هزار تومان بود به شش هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و بعد ۹ هزار تومان و امروز کیلویی ۱۳ هزار تومان با یک تماس تلفنی به شما تحویل می‌شود و دیگر نیاز به معطلی هم ندارید! این چه منطقی است که به راحتی عرضه خارج از شبکه صورت می‌گیرد یا سوخت نیز این چنین است شما چند هزار لیتر نفت را به راحتی با یک تماس تلفنی با یک و نیم برابر قیمت واقعی دریافت می‌کنید!

وقتی یک و نیم برابر قیمت واقعی به دلال بدهید دیگر نه ثبت نام اینترنتی می‌خواهد، نه کارت واکسن دامپزشکی می‌خواهد، نه سامانه جهاد کشاورزی می‌خواهد نه استعلام اداره گاز و کد پستی و جی پی اس می‌خواهد و … در نتیجه کدام یک راحت تر است؟ بروکراسی پیچیده برای هزار لیتر نفت یا یک تماس تلفنی و دریافت آن؟ بنده به جرأت می‌گویم که این سیستم دولتی خدمت رسان به روستاهای ما دلال پروری می‌کند. از طرف دیگر اقتصاد ناسالم ما که در آن تولید ورشکسته است و دلالی پر درآمد هرگز با این چنین تفکراتی موفق به خروج از ورطه‌ها نخواهد شد.

ایرادات سیستم دولتی
سیستم دولتی ما خودش فساد و قاچاق آفرین است دلالی اتفاقاً از درون جهاد، تعاون روستایی، شرکت نفت و … شروع می‌شود زیرا برای یک بشکه نفت و یا ۲۰۰ کیلوگرم سویا یک دامدار آنقدر اذیت می‌شود که قید همه چیز را می‌زند.از طرف دیگر مشکل اینجا است که بعضاً دولتی ها خودشان ذی نفع هم می شوند امروز جهاد کشاورزی می تواند اعلام کند که چه تعداد از کارکنان خودش دامداری و مرغداری و ... دارند؟ آیا این امر سبب نمی شود که برابری همه در برابر قانون کمی خدشه دار شود؟

دریافت هزار لیتر نفت برای دامداری که می‌خواهد از سرما نمیرد چه ارتباطی به کد پستی، استعلام شرکت گاز، واکسن دامی دارد! دامدار اگر گاز داشت چرا درخواست نفت کند؟ اگر دام نداشت مگر بیمار است که هزار لیتر نفت را به دامداری اش ببرد و انبار کند؟ به فرض این هزار لیتر نفت را هم بفروشد چرا با این هزار لیتر نفت مبارزه می‌شود اما با آن ده‌ها هزار لیتر عرضه خارج از شبکه خیر؟!

سیستم دولتی ما خودش فساد و قاچاق آفرین است دلالی اتفاقاً از درون جهاد، تعاون روستایی، شرکت نفت و … شروع می‌شود زیرا برای یک بشکه نفت و یا ۲۰۰ کیلوگرم سویا یک دامدار آنقدر اذیت می‌شود که قید همه چیز را می‌زند

دقیقاً کاری که هصورت گرفته این است که به نام مقابله با قاچاق سوخت روستائیان را از خوراک و سوخت محروم کرده اند و نمونه آن عشایر بیارجمند بودند که سال گذشته را در سرما گذراندند تا مسئولان ما در اتاق های گرمشان پا روی پا بگذارند و  به اینکه دارند با قاچاق مقابله می کنند افتخار کنند! مشکل اینجا است که همین آقای مسئول از خودش نمی پرسد که اگر زن و بچه من در سرما بودند هم همین کار را می کردم؟

تقابل با مردم روستانشین به نام مقابله با قاچاق
 اگر دولت تأمین و توزیع نهادهای دامی و سوخت را بر عهده بخش خصوصی می‌گذاشت و دخالتی نمی‌کرد با قاطعیت می‌گویم یک مورد از این مشکلات نبود هم دامداران خوراک کافی داشتند و هم سوخت کافی و نیاز به عرضه خارج از شبکه هم نبود ولی فساد بروکراتیک سبب شده تا دامدار مجبور به خرید الای قاچاق و عرضه خارج از شبکه شود.

امروز قاچاق و توزیع خارج از شبکه گلوی تولید را فشرده است ما همقبول داریم و حتی معتقد هستیم اگر مسئولان در سطح استان سمنان کاری برای مقابله با عرضه خارج از شبکه نکنند، دیگر اثری از تولید وجود نخواهد داشت اما رویه کنونی دولتی چه می‌کند؟ یک دامدار که هزار لیتر نفت خریده را قاچاق چی محسوب می‌کند اما دانه درشت‌تر ها را خیر؛ و کسی هم نمی پرسد که علت روی آوردن این دامدار با خرید سوخت و خوراک خارج از شبکه چه بوده است.

یک نکته دیگر را باید ذکر کرد تا مفهوم خرابی سیستم دولتی را مردم به وضوح درک کنند و ببینند که ما با چه سیستم بروکراسی عجیب و بعضاً مضحکی روبرو هستیم، نمی توانیم به رفع آن هم امیدوار باشیم.  روستاهای کالپوش در میامی با روستاهای استان گلستان مرز دارند و بعضاً یک سمت جاده هشت متری استان سمنان است و دیگر سمت گلستان! به عبارت دیگر ممکن است خانه یکی در استان سمنان باشد حیاطش در استان گلستان!! عجیب اینکه اگر شما بخواهید گوسفندان خودتان را از این سمت جاده به آن سمت جاده ببرید تا به چرا بپردازند شما قاچاق چی محسوب شده اید!

۲ مورد عجیب
اگر بخواهید گوسفندان تان را به چشمه ای ببرید تا آب بخواند باید گوش هایشان را پلاک کوبی کنید که قبل از آن باید پروانه دام بگیرید، مکان دامداری تعیین کنید، بازدید ها صورت گیرد، چاله آهک در مقابلش حفر کنید، دیوارهایش را سیمان بزنید، دام ها را واکسن بزنید، دامپزشکی نامه بیاورید در سامانه ای ثبت نام کنید کد پستی دریافت کنید و تازه ۹۰ درصدشان هم حضوری و در مرکز شهرستان! تا بتوانید گوسفندان تان را از این سمت اده هشت متری به آن سمت جاده ببرید! این عمق فاجعه بروکراسی در استان سمنان است.

تا مفهوم خرابی سیستم دولتی را مردم به وضوح درک کنند و ببینند که ما با چه سیستم بروکراسی عجیب و بعضاً مضحکی روبرو هستیم، نمی توانیم به رفع آن هم امیدوار باشیم

یا اگر شما ۱۰ گوسفند در یک روستا دارید که دامداری تان خارج از روستا بوده و گاز ندارد برای دریافت هزار لیتر نفت باید ابتدا درخواست بدهید، به جهاد بروید، بعد از آن به دامپزشکی بروید تمام گوسفندان تان را واکسن بزنید، سپس به اداره پست بروید و جی پی اس دامداری تان را بزنید تا کد پستی دریافت کنید سپس آن را به اداره گاز بدهید که کشف کنند که خدایی ناکرده شما از گاز استفاده نکرده اید.

بعد از آن دوباره به جهاد می آید و این بار به شرکت نفت می روید حواله دوباره به جهاد کشاورزی می آید و به یک پمپ بنزین یا نفت عرضه می شود و شما آن را تحویل می گیرید این یعنی پروسه ای ۲۵ روزه! به همین سادگی مسئولان استان سمنان شما را از انجام دادن جرم قاچاق برحزر داشته اند و خودشان هم دیو بد هیبت قاچاق و عرضه خارج از شبکه را شکست داده اند!  این بخش کوچکی از بروکراسی دولتی است که مردم را مجبور به تهیه نیازهایشان از دلالان می کند و قاچاق پروری را رونق می دهد.

کد خبر: ۶۷٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha