۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
افزایش ۲ برابری خشکسالی در جهان
دانشگاه ایالتی میشیگان اعلام کرد

افزایش ۲ برابری خشکسالی در جهان

مطالعات نشان می دهد در اواخر قرن بیست و یکم، مساحت زمین و جمعیتی که با خشکسالی شدید روبرو هستند می تواند بیش از دو برابر افزایش یابد.

به گزارش بازار، مطالعات محققان دانشگاه ایالتی میشیگان نشان می‌دهد جمعیت تحت تأثیر خشکسالی جهان افزایش خواهد یافت و از ۳ درصد در طول سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۵ به ۷ تا ۸ درصد در اواخر قرن ۲۱ خواهد رسید.

«فرشید فلفلانی»، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «اگر سطح گرمایش جهانی از متوسط به بالا ادامه داشته و مدیریت آب در وضعیت فعلی خود ادامه یابد، افراد بیشتری از خشکسالی شدید رنج می‌برند. مناطقی از نیمکره جنوبی که در حال حاضر دچار کمبود شدید آب هستند، به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. این افزایش کمبود آب بر امنیت غذایی تأثیر می‌گذارد و مهاجرت و درگیری انسان را تشدید می‌کند.»

طبق پیش بینی تیم تحقیقات، کاهش زیادی در ذخیره آب طبیعی زمین در دو سوم جهان اتفاق افتاده که ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

وی در ادامه می‌افزاید: «یافته‌های ما نگران کننده است. تا به امروز هیچ تحقیقی بررسی نکرده است که چگونه تغییرات آب و هوایی بر ذخیره آب زمین در سطح جهان تأثیر می‌گذارد. مطالعه ما اولین تصویر جامع از چگونگی تأثیر گرمایش کره زمین و تغییرات اجتماعی-اقتصادی بر ذخیره آب‌های زمینی و معنای آن برای خشکسالی تا پایان قرن است.»

فلفلانی گفت: «ما به نتایج خود اطمینان زیادی داریم، زیرا از ده‌ها مدل استفاده کردیم و آن‌ها در مورد تغییرات پیش بینی شده همسو و هماهنگ بودند.»

محققان بر مدیریت و تعدیل منابع آب بهتر برای جلوگیری از عواقب اقتصادی - اجتماعی بالقوه فاجعه بار کمبود آب در سراسر جهان تاکید دارند.

کد خبر: ۶۷٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha