۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
گرانی‌ بی‌پایان گوشت قرمز؛ سفره مردم کوچک‌تر شده است
بازار از یزد گزارش می‌دهد؛

گرانی‌ بی‌پایان گوشت قرمز؛ سفره مردم کوچک‌تر شده است

یزد- گرانی گوشت قرمز همچنان در یزد ادامه دارد موضوعی که باعث شده تا سفره‌های مردم از این محصول مهم خالی‌تر از همیشه باشد از سوی دیگر مسئولان کمتر در این باره پاسخگو هستند و مشکلات در تامین گوشت قرمز همچنان ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی گوشت قرمز موضوعی است که طبق گفته عباس علوی‌راد، عضو انجمن اقتصاددانان ایران گریبان اقشار مرفه جامعه را نمی‌گیرد و نمی‌توان گفت تبعات آن همانطور که سیاستمداران اعلام کرده‌اند، در ظاهر زندگی اقشار پردرآمد دیده ‌شود بلکه اثرات این تورم در زندگی دهک‌های فقیر جامعه نمایان خواهد شد.

به نظر می‌رسد دستگاه‌های مسئول در ارتباط با گرانی گوشت آن‌طور که باید رسیدگی نمی‌کنند. حال آنکه تعزیرات از برخورد با متخلفان صحبت می کند.

بازرسی‌ها صورت می‌گیرد
مدیرکل تعزیرات حکومتی یزد در این باره معتقد است: مجموعه بازرسی استان آنطور که باید با تعزیرات همراه نیست و از آنجایی که بازرسی و کشف تخلف در شرایط امروز امری دشوار است، لازم است دستگاه‌های نظارتی مثل صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف در کاهش تخلفات با اداره تعزیرات حکومتی همراه باشند.

علی‌اکبر مختاری در گفتگو با خبرنگار بازار به موضوع گرانی یکی از مهمترین کالاهای اساسی یعنی گوشت قرمز پرداخت و گفت: مجموعه تعزیراتی یک مجموعه تخلفاتی است و هیچ‌گونه بازرسی انجام نمی‌دهد همچنین امروز در شرایطی هستیم که مشکل تأمین نهاده‌های دامی باید حل شود در غیر این صورت، گرانی‌ گوشت قرمز در استان و کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

شناسایی قاچاقچیان دام در یزد
به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی یزد، در سال جاری واردات کالاهای اساسی نسبت به سال ۹۸ مطلوب بود، اما  با کاهش واردات در برخی اقلام اساسی روبه‌رو هستیم و تا زمانی که نتوانیم ارز لازم را تأمین کنیم با مشکلات عدیده‌ مواجه خواهیم شد.

مختاری در مورد قاچاق دام بیان کرد: قانون در مورد قاچاق دام بسیار بازدارنده و به‌روز است؛ به گونه‌ای که اگر قاچاقچیان به جزای نقدی محکوم شوند اما پرداخت نکنند به ۱۵ سال حبس محکوم می‌شوند. اکنون و در ماه جاری قاچاقچیان دام در استان یزد شناسایی‌ شده‌اند و در مورد آنها پرونده تشکیل شده است.

مجموعه تعزیراتی یک مجموعه تخلفاتی است و هیچ‌گونه بازرسی انجام نمی‌دهد همچنین امروز در شرایطی هستیم که مشکل تأمین نهاده‌های دامی باید حل شود در غیر این صورت، گرانی‌ گوشت قرمز در استان و کشور همچنان ادامه خواهد داشت

وی با بیان اینکه تخلفات گزارش‌شده ناشی از این بوده که دلالان نقش مهمی در گرانی داشته‌اند، از ایجاد سامانه‌های متعدد در بحث توزیع کالا سخن گفت و افزود برخی واسطه‌ها و دلالان این سامانه را دور می‌زنند که باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

قیمت بالای گوشت در کشتارگاه
رئیس اتحادیه گوشت قرمز استان یزد در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه سابقه چند دهه اخیر نشان می‌دهد در فصل زمستان تعداد دام کاهش و قیمت آن افزایش می‌یابد. پس در این فصل نیاز به گسترش نظارت و مدیریت بهتر است، گفت:  اصناف خود تولیدکننده گوشت قرمز نیستند بلکه آنها گوشت را از کشتارگاه خریداری می‌کنند، پس در شرایطی که کشتارگاه گوشت را به قصابان گران می‌فروشد، نباید این انتظار را از قصاب داشت که گوشت را با قیمتی ارزان‌تر از نرخ کشتارگاه به مردم بفروشد.

علی ملک‌ثابت بیان کرد: چندین بار از مسئولان استان تقاضا شده است که نسبت به گران بودن گوشت در کشتارگاه رسیدگی شود اما همچنان این مشکل حل نشده است و انتظار صنف قصابان این است که ریشه‌یابی شود چرا قیمت دام گران شده و به جز قصابان طیف‌های مرتبط دیگری جوابگو نیستند.

وی با اشاره به اینکه به قیمت‌های کشتارگاه نظارت نمی‌شود، تصریح کرد: لازم است سازمان صمت به این موضوع بیشتر رسیدگی کند؛ زیرا جدا بر گرانی قیمت گوشت قرمز توسط کشتارگاه، معضل قاچاق دام نیز به این مشکل دامن زده است استان یزد ۹۰درصد گوشت قرمز خود را از دیگر استان‌ها وارد می‌کند پس یزد، یک استان مصرف‌کننده در زمینه گوشت قرمز است.

گوشت گران به دست قصاب ها می رسد
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز یزد نسبت به این موضع مسئولان که دلیل گرانی دام را از قصاب‌ها می‌پرسند، اظهار گلایه کرد و گفت: به نظر می‌رسد مسئولان نرخ گوشت قرمز در دیگر استان‌ها را ندارد؛ چراکه اکنون قیمت یک کیلو گوشت در کشتارگاه ۱۱۵ هزار تومان است. کشتارگاه هر کیلو گوشت از یک لاشه کامل را ۱۱۱ هزار تومان برای قصاب حساب می‌کند که اگر با هشت درصد سود مصوب قصاب که از سوی سازمان صمت در نظر گرفته شده، محاسبه شود، قیمت گوشت توزیعی به مردم باید هشت هزار و ۸۸۰ تومان از قیمت اولیه بیشتر باشد.

ملک ثابت ادامه داد: اگر این مسئله که سود قصاب در دیگر استان‌ها ۱۵ درصد ولی در یزد هشت درصد است، را نادیده بگیریم، قیمت گوشت قرمز در یزد باید به ازای هر کیلو ۱۱۹ هزار و ۸۸۰ تومان باشد؛ این در حالی است که سازمان صمت از قصاب می‌خواهد قیمت هر کیلو گوشت را ۱۱۰ هزار تومان، یعنی حتی پایین‌تر از نرخ خریداری شده توسط کشتارگاه بفروشد.  گوشت گران شده است؛ زیرا نهاده‌ها و دیگر مقوله‌های تولید و توزیع گوشت گران شده است از این‌رو، شایسته نیست مسئولان در مورد گران بودن یا نبودن دام قضاوت کرده و تنها عامل گرانی را قصاب بدانند و به پخش‌کننده، کشتارگاه و دیگر عوامل بی‌توجه باشند.

کشتارگاه هر کیلو گوشت از یک لاشه کامل را ۱۱۱ هزار تومان برای قصاب حساب می‌کند که اگر با هشت درصد سود مصوب قصاب که از سوی سازمان صمت در نظر گرفته شده، محاسبه شود، قیمت گوشت توزیعی به مردم باید هشت هزار و ۸۸۰ تومان از قیمت اولیه بیشتر باشد

وی گفت متأسفانه در شرایطی هستیم که قاچاق دام برای دامدار به صرفه‌تر از فروش دآن ر استان است و افزود: الان نرخ فروش مقبول هر کیلو گوشت قرمز توسط اداره تعزیرات حکومتی ۱۱۰ هزار تومان است در حالی‌که این قیمت برای فروشنده به صرفه نیست و برای همین است که برخی فروشنده‌ها گوشت قرمز را به قیمت هر کیلو ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشند. در چنین شرایطی، طبیعی است که مدیرکل تعزیرات حکومتی در گفت‌وگوی تلویزیونی از آمارهای بالای جریمه‌ ‌شوندگان در یزد سخن می‌گوید.

نظارت بیش از حد بر فروشندگان یزدی
رئیس صنف فروشندگان گوشت قرمز استان یزد نیز به خبرنگار بازار گفت: از نظر بنده جریمه واحدهای قصابی هیچ فایده‌ای برای مردم ندارد و در راستای ارزان شدن گوشت قرمز نیز تأثیرگذار نخواهد بود چراکه باید در نظر گرفت مغازه‌دار قرار نیست از جیب خودش پول جریمه را پرداخت کند بلکه او نیز این جریمه را از مردم خواهد گرفت؛ پس مشکل از جای دیگری آب می‌خورد و راهکار ارزان شدن گوشت در انجام چنین اقداماتی نیست.

ملک‌ثابت در این خصوص که راهکار چیست، می‌گوید: طی نامه‌ای که به جهاد کشاورزی ارسال کرده‌ایم، مطرح شده است که کشتارگاه گوشت را گران حساب می‌کند و بهترین راه‌حل این است که قیمت گوشت به اتحادیه قصاب‌ها تفویض اختیار شود و سپس کشتارگاه بر آن اساس نرخ خود را تعیین کند.

وی در خصوص گرانی گوشت در کشتارگاه، توضیح می‌دهد:  کشتارگاه نیز دلیل خود را دارد و معتقد است نرخ را باید طوری نگه دارد که دام همچنان هم از دیگر استان‌ها وارد یزد شود؛ این در حالی است که اگر به درستی کارشناسی شود، قیمت گوشت می‌تواند ثابت شود. گوشت باید گران شود زیرا در صورت گران نشدن، بیشتر دچار هرج و مرج و نابسامانی خواهیم شد.  صنف قصابان در شرایطی است که برخی قصابان از ادامه کار منصرف شده اند.

نرمال نبودن بازار کالاهای اساسی در یزد
مدیرکل جهاد کشاورزی یزد نیز با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت اقلام اساسی مثل گوشت قرمز خوب نیست. در بحث قاچاق دام اتفاق خوبی که افتاده است، بحث پلاک‌گذاری دام است که موجب کنترل دام و جلوگیری از خروج آن از کشور می‌شود در بحث‌های تنظیم بازار، استان‌ها چیزی به نام تنظیم بازار کشوری را قبول ندارند و لازم است این مهم به ستاد بازار منطقه‌ای نقش داده شود.

کشتارگاه نیز دلیل خود را دارد و معتقد است نرخ را باید طوری نگه دارد که دام همچنان هم از دیگر استان‌ها وارد یزد شود

سید جمال سجادی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و این جنگ معیشت مردم را تحت فشار قرار داده است، ادامه داد: در تعیین قیمت اقلام اساسی ۱۴ فاکتور اثر دارد که دستمزد و نهاده از جمله آن‌ها است و بخشی از آنها نیز مدیریتی است.

وی افزود:  اگر توسط دستگاه‌ها کار تیمی صورت بگیرد، بهتر می‌توان انجام وظیفه کرد. برای مثال، اگر بتوان به صورت منطقه‌ای تبادل کالا کرد و محصولاتی مثل تخم‌مرغ که در یزد به صورت مازاد وجود دارد را به دیگر استان‌ها داد و از آنها گوشت قرمز گرفت، نقش مؤثری در کاهش قیمت گوشت داشته باشد.

به نظر می‌رسد گرانی‌های بی‌پایان همچنان بدون پایان به راه خود ادامه دهند و حتی گردهمایی‌های متعدد مسئولان و کارشناسان مرتبط نیز نتواند عامل اصلی گرانی‌ها را آنطور که در واقعیت است، مشخص کند؛ چراکه هر کدام از مسئولان و دست‌اندرکاران علت گرانی را به دیگر نهاد مربوطه ارجاع می‌دهند و حتی در صورت ارائه راهکار نیز، هدف ابتدایی و مهم که آیا راهکاری باثبات برای کاهش قیمت اقلام اساسی اعم از گوشت قرمز در استان وجود دارد یا خیر در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۶۷٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha