۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
پیش بینی روند بازارهای ۱۴۰۰؛ ادامه روند ۹۹ با کمی تغییرات
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

پیش بینی روند بازارهای ۱۴۰۰؛ ادامه روند ۹۹ با کمی تغییرات

یزد- پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها در خصوص روند صعودی و یا نزولی بودن انواع بازارها اعم از بازار سکه و طلا، بورس، ارز دیجیتال، خودرو و مسکن در سال ۱۴۰۰ کمی دشوار است اما برخی معتقد هستند که بازارهای سرمایه‌ای در امتداد سال جاری خواهند بود.

گروه استان‌ها؛ بازار: آگاهی از وضعیت اقتصادی و نیز بررسی و تحلیل شرایط مختلف سیاسی به افراد کمک می‌کند تا روند بازارها را تشخیص داده و بر آن اساس، سرمایه‌های خود را در میان بازارها حرکت دهند. در عین حال، شاید هر فردی نتواند آینده اقتصاد و روند بازارها را پیش‌بینی کند؛ چراکه تبحر در پیش‌بینی و آینده‌نگری نیازمند دانش، به‌روز بودن در حوزه اطلاعات و اخبار داخلی و خارجی و نیز داشتن تجربه و هوش اقتصادی است.

جایگاه هر کدام از بازارها در سال آینده اعم از بازار سکه و طلا، ارز دیجیتال، مسکن، بورس و خودرو هچنین وضعیت تورم در سال ۱۴۰۰ دارای اهمیت است زیرا به مردم قدرت تصمیم گیری و تحلیل می دهد برخی کارشناسان معتقد هستند که تحلیل شرایط و پیش‌بینی آینده اقتصاد گامی مهم برای محافظت افراد از پول‌هایشان است که نباید از آن غفلت شود.

برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که به طور کلی بازارها در سال ۱۴۰۰ تفاوت چندانی با سال ۱۳۹۹ نخواهند داشت زیرا تاکنون رشد اقتصادی کشور به واسطه نفت بوده که اکنون این محصول در سراسر دنیا و نه تنها ایران جایگاه خود را از دست داده است.

درباره تحلیل های سال ۱۴۰۰ با یاسین هدایتی‌فر،کارشناس اقتصاد به گفتگو نشستیم.

* بازارها در سال آینده را چگونه تحلیل می‌کنید؟
به طور مختصر، بازارهای سال ۱۴۰۰ را می‌توان مانند سال ۱۳۹۹ دید. بازار سرمایه، خودرو، مسکن، طلا و ارز در سال ۱۴۰۰ به مانند سال قبل خواهد بود و به جز تغییراتی جزئی، تغییرات بزرگی نخواهند داشت.

احتمال می‌رود تورم تا پیش از ماه تیر و یا مرداد و شهریور سال آینده نسبت به الان کاهش یابد زیرا عمومأ در سال انتخابات ریاست جمهوری، کشور با کاهش تورم روبه‌رو می‌شود، اما پس از آن، به نظر می‌رسد دست‌کم همان تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی امسال را مشاهده کنیم.

بازارهای سال ۱۴۰۰ را می‌توان مانند سال ۱۳۹۹ دید. بازار سرمایه، خودرو، مسکن، طلا و ارز در سال ۱۴۰۰ به مانند سال قبل خواهد بود

طبق بودجه در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۰ نیز به نظر می‌رسد سال آینده با همان میزان تورمی که در سال ۱۳۹۹ روبه‌رو هستیم، مواجه باشیم. با این وصف، نمی‌توان به قطعیت گفت که شرایط اقتصادی و معیشتی در سال ۱۴۰۰ بهتر از سال ۱۳۹۹ است. 

* بودجه ۱۴۰۰ در میزان تورم چه نقشی خواهد داشت؟
به طور کلی، بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹، ۲۰ درصد بزرگتر شده این در حالی است که در مورد منابع تأمین آن مطلبی مطرح نشده یعنی به منابع تأمین آن چیزی اضافه نشده است. پس انتظار کسری بودجه، افزایش تورم و چاپ پول با توجه به بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود.

* درباره دلایل پیش‌بینی وجود تورم در سال ۱۴۰۰ توضیح دهید؟
بودجه ۱۴۰۰ بحث‌ها و مجادله‌هایی را میان منتقدان برانگیخت که دلایل آن مربوط به دیده نشدن چندین موضوع مهم در بودجه ۱۴۰۰است؛ ندیدن بودجه واکسن کرونا و در نظر نگرفتن مصوبه مجلس در خصوص تحویل بسته‌های کالای اساسی به ۶۰ میلیون نفر ایرانی از جمله آنها است چراکه این دو موضوع در بودجه ۱۴۰۰ نیامده است. در مورد ارائه کالای اساسی، به نظر می‌رسد دولت این طرح را قبول ندارد چراکه محل تأمین این بودجه مشخص نیست.

یکی دیگر از موضوعات مورد مناقشه، میزان نفت فروخته شده در بودجه ۱۴۰۰ است که انگار با این فرض مطرح شده که مشکل ایران با دنیا حل شده است و کشور دوباره می‌تواند صادرات نفت را از سر بگیرد؛ در حالی که مجلس طرح خروج از برجام را تصویب کرده که اگر این طرح اجرایی شود و در آن زمان، تمام تحریم‌ها رفع نشده باشد، قطعأ تحریم‌ها به سادگی برداشته نمی‌شود. پس دولت این طرح‌های اساسی و جنجالی مجلس را ندیده است.

پیشنهاد فروش نفت توسط دولت و نریختن ۲۵درصد از درآمد حاصل از آن به صندوق توسعه ملی نیز از دیگر مواردی بوده که رهبری با این موضوع مخالفت کرده است اما تکلیف این موضوع نیز در بودجه ۱۴۰۰ مشخص نشده است. همه اینها دلایلی است که می‌تواند تورم سال ۱۴۰۰ را به همراه داشته باشد.

پیشنهاد فروش نفت توسط دولت و نریختن ۲۵درصد از درآمد حاصل از آن به صندوق توسعه ملی

* سال آینده برای بورس چطور سالی است؟
در بودجه ۱۴۰۰ نقش بازار سرمایه پررنگ‌ شده است. فروش اوراق بهادار و عرضه اولیه‌های بازار بورس در سال آینده بیشتر خواهد بود؛ به عبارتی، تأمین سرمایه به واسطه فروش شرکت‌ها در بودجه ۱۳۹۹، ۲۰ هزار میلیارد تومان و در بودجه ۱۴۰۰، ۹۵ هزار میلیارد تومان بوده است و این، نشان می‌دهد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ بازار سبزی است که انتخابات ریاست جمهوری و توجه دولت به بازار بورس طبق بودجه ۱۴۰۰ از دلایل این پالس مثبت است. به طور مختصر، می‌توانم بگویم که سال آینده برای بازار بورس یک سال رویایی خواهد بود.

* بازار خودرو چگونه پیش‌بینی می‌شود؟
تا خرداد و یا تیر ماه سال آینده دارای ثبات در بازار خودرو هستیم و پس از آن به اندازه درصد تورم سال، دچار روند افزایشی در بازار خودرو خواهیم شد.

* نظرتان در مورد روند رشد بازار طلا در سال آینده چیست؟ 
در بلندمدت، روند طلا همیشه صعودی است. اگر در بازه‌ای از زمان مثلأ سال ۹۲ تا ۹۶ سکه برای مدت طولانی در قیمت یک میلیون و نیم ثابت مانده بود، شاهد بودیم که سکه ناگهان دچار رشد جهشی شد و با ۱۰ الی ۱۵ برابر افزایش، به قیمت ۱۰ الی ۱۶ میلیون تومان رسید. دلیل رشد طلا و سکه، رشد نقدینگی است و بنا به میزان تورم سالانه، می‌توان رشد ۳۰ الی ۴۰ درصدی طلا را در سال انتظار داشت.

پس، اگر یک سال بنا به هر دلیلی اعم از درآمدهای نفتی و... طلا رشد نداشته باشد، سال آینده رشد خود را به اندازه میزان تورم جبران می‌کند. در میان‌مدت می‌توان قیمت ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان را برای سکه انتظار داشت. در کوتاه‌مدت نیز هیچ‌کس نمی‌تواند انتظاری در مورد بازار طلا داشته باشد زیرا باید بر اساس روندها پیش رفت.

* در مورد بازار مسکن چه تحلیلی وجود دارد؟
این تفکر که مسکن یک سرمایه امن است سابقه‌ای ۴۰ الی ۵۰ ساله دارد؛ پس، بازار مسکن در سال آینده نیز جزو سرمایه‌های امن و پرطرفدار است و مردم را به سمت خود خواهد کشاند. البته فعلأ بازار مسکن تا ماه آذر و یا دی سال آینده در رکود دیده می‌شود.

* ارز دیجیتال میتواند تمایل عموم مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار را به خود جلب کند؟
هر کجا پول باشد، نیاز به انجام فعالیتی برای جلب توجه مردم نیست؛ چراکه نظرها ناخودآگاه به آن سمت جلب می‌شود و آن بازار رشد خواهد کرد. اکنون به دلیل افزایش قیمت بیت‌کوین نظر مردم به این بازار جلب شده است. حال چه به مردم گفته شود وارد این بازار شوید و چه گفته نشود، آنها راه خود را خواهند رفت.

در بلندمدت، روند طلا همیشه صعودی است

در واقع اگر سود پول در صنعت و یا صادرات گذاشته شود، نظرها به آن سمت جلب می‌شود و اگر در دیگر بخش‌ها برای مثال، ارز دیجیتال، بورس و... گذاشته شود نیز همین‌طور است.

* آیا سال آینده سفره مردم بزرگتر خواهد شد؟
سال آینده از نظر اقتصادی سالی آرمانی نیست و اقتصاد ایران همچنان دچار تنش، تورم و رکود تورمی باشد، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد که در محاسبات متن حاضر، به آن توجهی نشده باشد. به شخصه معتقدم لازم است مردم به ویژه قشر متوسط جامعه با داشتن آگاهی و اطلاعات نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و روندهای بازار، برای افزایش درآمد خود تلاش کنند و راهکارهای سرمایه‌گذاری درست در بازارها را بیاموزند؛ چراکه تنها راهی که می‌توانند سفره خانه خود را از تورم حفظ کنند، اتکا به خود است.

ایران در مرحله جهش اقتصادی نیست. برای رسیدن به جهش، حجم رکود در کشور باید کمتر شود اما این حجم به طور مداوم در حال افزایش است. جهش اقتصادی مرحله چهارم است. یک زمانی شما در حال رکود هستید، سپس صفر می‌شوید، بعد به مرحله رشد می‌رسید و پس از رشد، شاهد جهش خواهید بود. ما در نقطه منفی دو هستیم در حالی که برای رسیدن به جهش اقتصادی باید مثبت دو بود. پس نه فقط امسال بلکه سال‌های آینده هم از منفی دو به دو نخواهیم رسید؛ تاکنون مقدار رشد اقتصادی کشور به واسطه نفت بوده که اکنون نفت در سراسر دنیا و نه تنها ایران جایگاه خود را از دست داده است. 

کد خبر: ۶۷٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha