۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
کاهش انگیزه برای خرید طلا| نایب رئیس اتحادیه طلا: آینده بازار به تغییرات آمریکا بستگی دارد
«بازار» گزارش می دهد

کاهش انگیزه برای خرید طلا| نایب رئیس اتحادیه طلا: آینده بازار به تغییرات آمریکا بستگی دارد

خرید و فروش مصنوعات طلا و سکه در بازار تهران با توجه به ثبات قیمت ها در هفته جاری همانند روزهای گذشته مشتریان کمتری داشت و بازار شاهد داد و ستد اندک طلا بود.

بازار؛ گروه اصناف: در آخرین روزهای هفته قیمت سکه طرح جدید در بازار تهران به ۱۱ میلیون و ۵۵ هزار تومان رسید، قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۵ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۴ میلیون و ۵ هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی نیز ۲۳ میلیون ریال و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار تهران یک میلیون و ۹۸هزار تومان خرید و فروش شد.

همچنین نرخ دلار در بازار روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه سال جاری با روند کاهشی به رقم ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان و یورو نیز به قیمت ۳۰ هزار تومان  رسید.

از طرفی با اتمام پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ و شروع بکار جوبایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور امریکا تا بیستم ژانویه شاهد جابجایی متغییرهای اقتصادی در بازارهای جهانی از جمله طلا خواهیم بود.

با این حال با نوسانات قیمت ارز و طلا بازار نیز بسرعت به این شاخص ها  عکس العمل نشان می دهد و این در میزان خرید و فروش مصنوعات طلا در داخل بسیار تاثیرگذار است.

مشتریان انگیزه لازم برای خرید مصنوعات طلا نداشتند
«
محمد کشتی آرای»، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص وضعیت معاملات طلا در هفته گذشته و هفته آینده گفت: در ۱۵ روز گذشته ثبات قیمت ها، انگیزه لازم را برای مشتریان برای خرید مصنوعات طلا نداشته است و این در کاهش دادوستد طلا در بازارهای داخلی موثر بوده است.

وی بیان کرد: این وضعیت در ۴۰ روز گذشته ادامه داشته است و هم اکنون بازار طلا در کشور در یک رکود معنی دار قرار گرفته و تقاضا برای خرید طلا را به شدت کاهش داده است.

کشتی آرای بیان کرد: با توجه به روند نزولی قیمت طلا در بازار هم اکنون قیمت خرید سکه در بازار ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، چون به دلیل ریسک زیاد خرید طلا اختلاف خرید و فروش در بازار بیشتر شده است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران اظهارداشت: پیش بینی ما برای هفته آینده بازار طلا حفظ همین وضعیت رکود و معاملات اندک است، مگر اینکه شاهد حادثه ای در جهان باشیم.

کشتی آرای یادآورشد: با توجه به ۴۰ روز گذشته و ثبات در بازار طلا و ارز به نظر می رسد هفته آینده نیز جاذبه خرید طلا همچنان در نزد مردم روند نزولی و بسیار اندک باشد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به اینده طلا در بازارهای جهانی گفت: آینده قیمت طلا در بازارهای جهانی به وضعیت تغییر قدرت در امریکا بستگی دارد.

قیمت اونس جهانی طلا ۱۸۵۹ دلار 
همزمان با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در روزهای پایانی هفته جاری قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۸۵۹  دلار رسید که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۰ دلار کاهش یافت.

«اکبر نقوی نیا» بیان کرد: با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلا نیز در بازار ایران کاهش یافت و سکه در روزهای پایانی هفته به کانال ۱۱ میلیون تومان وارد شد و به نظر می رسد روند نزولی قیمت طلا همچنان با شیب اندکی ادامه یابد.

آینده قیمت طلا در بازارهای جهانی 
قیمت معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در بازارهای ایالات متحده روند صعودی داشت، در حالی که در روز ابتدایی هفته جاری بازارهای سهام روند نزولی داشت، بازار فلزات گرانبها به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاری بار دیگر با افزایش تقاضا روبرو شد.

در حالی که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها با کاهش شدید روبرو شده بود، برخی از سرمایه‌گذاران فرصت سرمایه گذاری را مناسب دیده و این بازار با افزایش تقاضا روبرو شد.

بر همین اساس طلای آتی فوریه (بهمن ماه) با ۱۳.۵۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۴۸.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۶۳ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۲۰۵ دلار در هر اونس معامله شد.

از دیدگاه برخی کارشناسان معاملات آتی طلای فوریه در پایین‌ترین سطح پنج هفته گذشته خود قرار گرفت و روند صعودی قیمت طلا با وجود ضربه‌های نزولی شدید روز جمعه گذشته، مزیت فنی خود را در کوتاه مدت از دست داد. آنها معتقدند که هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۹۶۲.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است.

بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۵۶ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی کمترین قیمت هفته گذشته یعنی ۱۸۲۷.۸۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۷.۱۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

با این حال از روز جمعه گذشته قیمت طلا دچار یک سقوط بسیار شدید و نوسانات زیادی شد که در نتیجه آن سرمایه گذاران برای بار دیگر دچار تردید نسبت به آینده طلا شدند. اما الان زمان مناسبی برای خرید یا فروش طلاست؟

در حال حاضر سرمایه گذاران در حال تخلیه سرمایه خود از بازار طلا و حرکت به سمت بازار های پرسود تر مانند بازار سهام (به خصوص سهام تسلا) و بیت کوین هستند که در حال حاضر روزانه تا  ۱۰ درصد سود دارند

کارشناسان و سرمایه گذاران سنتی طلا معتقدند که حرکت به سمت این بازارها یک اشتباه بوده و در نهایت طلا بهتر از تمامی این بازار ها حرکت خواهد کرد.

با انتشار داده های اقتصادی مربوط به مشاغل در روزهای گذشته در امریکا انتظارات تورمی کاهش یافته و در نتیجه آن قیمت طلا نیز کاهش یافت. همانطور که همه ما می دانیم قیمت طلا با انتظارات تورمی رابطه ای مثبت دارد.

شرایط در حال حاضر بسیار مشابه با ابتدای همه گیری ویروس کرونا است  و آمار مرگ میر در ایالات متحده بسیار افزایش یافته و داده های اقتصادی بسیار ضعیف تر از آنچه پیش بینی می شد، هستند.

در این شرایط می توان انتظار داشت که قیمت طلا برای بار دیگر قدرت از دست رفته خود را به دست آورد. طلا در حال حاضر قیمت خود را به دلیل بهبود شرایط اقتصادی از دست نداده است، بلکه اقتصاد بسیار بدتر از آنچیزی که پیش بینی می شد، تضعیف شده است.

کارشناسان طلا و جواهر معتقدند که تنها زمانی قیمت طلا در بازارهای جهانی روند نزولی خواهد داشت که شرایط اقتصادی بهبود یافته باشد و نشانه هایی از خروج از بحران اقتصادی در کشورهای مختلف جهان مشاهده شود.

کد خبر: ۶۷٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha