۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
شرط جدید واتساپ و انتخاب پیام رسان های جدید| امنیتی از جنس سیگنال؛ اسکرین شات ممنوع!

شرط جدید واتساپ و انتخاب پیام رسان های جدید| امنیتی از جنس سیگنال؛ اسکرین شات ممنوع!

این روزها یکی از دغدغه‌های مهم کاربران اپلیکیشن‌های پیام رسان این است که با شرط جدیدی که واتساپ پیش پای کاربران قرار داده سراغ کدام پیام رسان بروند؟ سیگنال یکی از نام‌هایی است که در جهان مطرح شده و طی روزهای اخیر رشد ۴۰۰۰ درصدی داشته است!

مژده باقری؛ بازار: طی روزهای اخیر واتساپ که تحت مالکیت فیسبوک قرار دارد با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده و دو راه پیش پای کاربرانش قرار داده است: یا با به‌اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی‌ با فیسبوک موافقت کنند یا اینکه حساب کاربری‌ خود را حذف کنند!

برخی از داده‌هایی که واتساپ از کاربر جمع‌آوری می‌کند شامل این موارد می‌شود: شماره موبایل، شماره موبایل فهرست مخاطبان گوشی، نام پروفایل‌ها، تصویر پروفایل‌ها، پیغام استاتوس به ‌همراه زمان آخرین باری که کاربر آنلاین بوده است و داده‌های تشخیصی (Diagnostic Data).

با شرایط جدیدی که  واتساپ پیش پای کاربرانش قرار داده، به نظر می‌رسد که کاربران جهانی به اپلیکیشن دیگری به نام سیگنال روی آورده‌اند. سیگنال نامی بود که ایلان ماسک مدیر عامل تسلا بعد از تصمیم جدید واتساپ کاربران را به استفاده از آن ترغیب کرد و طولی نکشید که کاربران به سمت سیگنال هجوم آوردند.  البته یکی از محبووبترین پیام‌رسان‌ها در ایران اپلیکیشن تلگرام است که طبق آخرین اخبار حدود ۴۹ میلیون ایرانی کاربر آن هستند. اما از طرفی موضوع فیلتری که تلگرام در ایران با آن مواجه شده دسترسی به این پیام رسان را کمی تا قسمتی با سختی همراه کرده است. بنابراین بسیاری  از کاربران ایرانی نیز به دنبال جایگزینی مناسب برای واتساپ هستند که دردسرهای فیلترینگ را نیز نداشته باشد. شاید در این میان سیگنال همان نامی باشد که به دنبالش هستند و همراه کاربران جهانی بهترین گزینه انتخابی ممکن باشد! اپلیکیشنی که در روزهای اخیر رشدی ۴۰۰۰ درصدی را تجربه کرده است! سیگنالی که به اعتقاد بسیاری بهترین جایگزین ممکن برای واتساپ است.

سازمان غیرتجاری  Open Whisper System سیگنال را منتشر کرده و  این اپلیکیشن مانند تلگرام یک نرم افزار متن باز یا اپن سورس است و از رمز نگاری پیشرفته برای رد و بدل کردن اطلاعات استفاده می کند. سیگنال یک برنامه پیام رسان متنی و مکالمات صوتی است که روی حریم خصوصی متمرکز بوده و در تلفنهای هوشمند اپل و اندروید و در دسکتاپ قابل دسترسی است.

امنیت سیگنال شعار این نرم افزار است: حریم شخصی شما قابل احترام است، ما به راحتی آن را فراهم می کنیم. پروتکل رمزنگاری شده مسنجر سیگنال از جانب بسیاری از کارشناسان امنیت سیستم مورد قدردانی و نظرات مثبت قرار گرفته است و می توان گفت سیگنال قابل ‌اعتمادترین و امن ‌ترین پیام رسان شناخته‌ شده تاکنون است که می توان به آن اطمینان کرد. رمزنگاری دو طرفه‌ ی end to end برای این نرم افزار در نظر گرفته شده است.

ارتباطات در سیگنال رمزگذاری شده هستند یعنی تنها افراد حاضر در مکالمه می توانند محتوای آن را ببینند و خود سیگنال هم نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد. حتی استیکرها هم رمزنگاری خاصی دارند.

در سیگنال اگر طرف مقابل چت شما اسکرین شات از صفحه گوشی خود بگیرد، نرم افزار شما را آگاه خواهد کرد البته برای استفاده از این قابلیت باید در قسمت تنظیمات نرم افزار آن را فعال کنید قابلیت های نرم افزار Signal Private Messenger مانند تلگرام است و رابط کاربری ساده و روانی دارد که شما در هنگام کار کردن با آن گیج نخواهید شد.

سیگنال درست مانند WhatsApp یک منبع کاملاً آزاد، رایگان، ایمن و خصوصی برای پیام رسانی فوری است (جدا از این واقعیت که باز، امن و خصوصی است). … و درست مانند هر پلت فرم پیام رسانی دیگر، امروز از پیام رسانی گروهی پشتیبانی می کند.

حریم خصوصی در سیگنال فراتر از این حقیقت است که پیامهای کاربران رمزگذاری می شوند. می توانید پیامهایتان را طوری تنظیم کنید که پس از یک مدت زمان مشخص خود به خود حذف شوند. بعلاوه سیگنال هیچ اطلاعاتی از کاربران جمع آوری نمی کند. تنها اطلاعاتی که سیگنال از کاربرانش دریافت می کند، شماره تلفن آنهاست. در این مورد هم سیگنال به دنبال راهی است تا به رمزگذاری سرورهای تماس، دریافت این اطلاعات را هم حذف کند. به این ترتیب حتی اگر ماموران قانون بخواهند سیگنال را وادار کنند اطلاعات کاربران را در اختیار آنها قرار دهد، این شرکت می تواند صادقانه اعلام کند که هیچ اطلاعاتی برای اشتراک گذاری ندارد.

برایان اکتون، موسس واتس‌اپ در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ میلیون دلار برای ایجاد بنیاد سیگنال کمک کرد که اکنون سیگنال را اداره می کند. پس از این که شرکت فیس بوک واتس‌اپ را خریداری کرد و اکتون بر سر از بین رفتن حریم خصوصی در واتس‌اپ با فیس بوک اختلاف پیدا کرد و این شرکت را ترک کرد، با هدف ایجاد یک سرویس پیام رسان واقعا امن به هیات مدیره سیگنال پیوست.

کد خبر: ۶۷٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha