۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
اخذ نشان استاندارد حلال بازارهای کشورهای اسلامی را برای ایران بازگشایی می کند
نماینده ولی فقیه در دامپزشکی کشور:

اخذ نشان استاندارد حلال بازارهای کشورهای اسلامی را برای ایران بازگشایی می کند

قزوین- مسئول‌ حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: اخذ نشان استاندارد حلال بازارهای کشورهای اسلامی را برای محصول ایرانی بازگشایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازار، جلسه هم اندیشی غذای حلال روز چهارشنبه با حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، عیسی قبادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین و مدیران دستگاههای اجرایی ذیربط در سالن باغستان برگزار شد.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم در این جلسه اظهار کرد: تامین غذای سالم و حلال از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که نظارت بر سلامت و حلالیت آن بر عهده دامپزشکی است و کارشناسان دامپزشکی با نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام و طیور و صید آبزیان همواره در خدمت مردم بوده است.

حجت الاسلام حسینی مقدم تشریح کرد: در کشور ۵۷۰ کشتارگاه فعال و ۷۰۰ ناظر بهداشتی داریم که وظیفه تامین فرآورده های خام دامی سالم و حلال را بر عهده دارند.

وی در این جلسه بر اهمیت اقدامات دامپزشکی در تامین غذای سالم تاکید کرد و افزود: دامپزشکی با تکیه بر دانش تخصصی در راستای امنیت و ایمنی غذایی فعالیت می کند.

وی افزود: ناظران ذبح شرعی و مدیران کشتارگاه ها امانتدار حکم خداوند هستند و لقمه حرام خانواده ها دچار انواع انحرافات خواهند شد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به نقش فرهنگ سازی تولید و مصرف غذای حلال، عنوان کرد: با تصویب قانون نظارت شرعی می توانیم با اطمینان اعلام کنیم هیچ کشتارگاهی بدون ناظر شرعی و بهداشتی در کشور وجود ندارد.

وی یادآور شد: امیدواریم با اخذ نشان استاندارد حلال بتوانیم زمینه را برای صادرات فرآورده های خام دامی به کشورهای اسلامی فراهم کنیم.

عیسی قبادی معاون اقتصادی استاندار قزوین نیز گفت: موضوع غذای حلال یک بحث بین المللی است که در حال حاضر در دنیا بازارهای خود را به دست آورده است و ایران در این زمینه به عنوان یک کشور صاحبنظر و مبدا است.

 وی افزود: موضوع حلال بودن محصولات  غذایی به پشتوانه مذهبی و با استفاده از علوم و فنون جدید باید توسعه یابد.

نظارت های جدی بر کشتارگاه های قزوین
حمید زینالی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: اجرای ضوابط بهداشتی در کشتارگاهها زمینه ای است برای پاکی  فرآورده های خام دامی چرا که حلالیت و سلامت در فرآورده های خام دامی مکمل هم هستند.

وی تصریح کرد: کشتارگاهها در حقیقت نقش یک پالایشگاه را دارند که با توجه به مدیریتهای صورت گرفته هیچ یک از اجزای دام بیرون ریخته نمی شود و حتی اجزای حرام دام نیز برای مصارف بهداشتی و آرایشی صادر می شود و برای کشور ارز آوری دارد.

زینالی ادامه داد: دوره های آموزشی برای ذابحین هر ساله برگزار می شود و همچنین نظارت‌هایی در زمینه ممنوعیت عرضه آبزیان حرام گوشت همواره اجرا می شود.

تولید غذای حلال در توسعه صادرات کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این جلسه گفت: تولید و بازرگانی غذای حلال به عنوان یک برند در توسعه صادرات کشورهای اسلامی مورد توجه  قرار گیرد.

وی افزود: در تولید غذای حلال مباحث شرعی و علمی با حضور ناظران شرعی و کارشناسان دامپزشکی در کشتارگاه ها و واحدهای بهره برداری پیوند خورده که منجر به تولید غذای سالم و بهداشتی شده است.

به گفته وی در استان قزوین کشتارگاههای پیشرفته برای ذبح دام وطیور وجود دارد که ناظر شرعی بر مراحل ذبح نظارت دارند.

خمسه افزود: همکاری و تعامل موثر با دستگاهها و متولیان بخش تاثیر بسزایی در تامین غذای  سالم مردم  دارد.

کد خبر: ۶۷٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha