۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
تهران و سئول نتوانستند اختلاف مربوط به توقیف نفتکش را حل کنند
عرب نیوز مدعی شد

تهران و سئول نتوانستند اختلاف مربوط به توقیف نفتکش را حل کنند

با وجود سفر دو هیئت نمایندگی از کره جنوبی به تهران، مقامات ایران از قبول درخواست سئول برای آزادی نفتکش و ۲۰ خدمه آن خودداری کرده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: به گفته منابع دیپلماتیک در سئول، کره جنوبی و ایران نتوانسته اند درباره آزادی توقیف نفتکش به توافق برسند. روز یکشنبه معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای فراهم آوردن امکان آزادی نفتکش توقیف شده این کشور از سوی ایران وارد تهران شد. پیش از سفر نیز، هیئت دیگری به ریاست مدیر کل اداره آفریقا و خاورمیانه وزرات خارجه کره جنوبی، به تهران سفر کرده بود.

با وجود سفر دو هیئت نمایندگی از کره جنوبی به تهران، مقامات ایران از قبول درخواست سئول برای آزادی نفتکش و ۲۰ خدمه آن خودداری کرده اند. یک مقام کره جنوبی گفت ایرانی ها از سئول می خواهند تا ۷ میلیارد دلار پول توقیف شده این کشور، در بانک های کره جنوبی را آزاد کند.

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی با «عباس عراقچی» همتای ایرانی خود دیدار و خواستار آزادی سریع نفتکش و خدمه آن شد. وی در ضمن از ایران خواست تا شواهد مربوط به آلوده ساختن آب های خلیج فارس توسط نفتکش کره جنوبی را، ارائه دهد.

ایران همچنان استدلال خود درباره توقیف کشتی به علل فنی و نقض مقررات زیست محیطی را تکرار و از سئول می خواهد تا پول های مسدود شده ایران را آزاد کند.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است علت مسدود کردن دارایی های ایران در کره جنوبی، فقدان اراده سیاسی از جانب دولت کره جنوبی است و نه تحریم های آمریکا.

در گزارشی که وزارت امور خارجه کره جنوبی روز ششم ژانویه به پارلمان این کشور ارایه داد، آمده است که تدابیر لازم برای اقدام حقوقی علیه جمهوری اسلامی ایران به علت توقیف نفتکش در حال تدارک است.

در این گزارش تصریح شده است تا زمانیکه مشخص نشود نفتکش از روی عمد به آلوده ساختن آب دریا مبادرت کرده و به همین علت نمی تواند به مسیر خود ادامه دهد، نمی توانیم بپذیریم که این شناور قوانین بین المللی را نقض کرده است.

«سونگ وو – رین»، از وکلای مدافع موسسه DR&AJU گفت: نفتکش ها برای اینکه بر اثر هر گونه تصادمی آسیب نبینند و محموله آنها نشت نکند، داری مخازن دوجداره هستند. به گفته وی اگر توقیف این نفتکش ادامه پیدا کند مالک این شناور می تواند تقاضای خسارت کند.

این وکیل مدافع گفت با توجه به اینکه اختلاف حقوقی ممکن است به طولانی شدن توقیف نفتکش منجر شود، بهتر است این اختلاف توسط  دو کشور از طریق دیپلماتیک حل شود.  
ایران پس از شکایت از مشکلات ناشی از توقیف پول این کشور برای خرید واکسن کرونا، به توقیف نفتکش کرده جنوبی مبادرت کرده است. هفت میلیارد دلار از پول ایران در پی خروج ترامپ از توافق هسته ای، در دو بانک کره جنوبی مسدود شد.

تهران و سئول در تلاش برای پایان دادن به بن بست به وجود آمده درباره استفاده از یک میلیارد دلار از پول های مسدود شده برای خرید تجهیزات پزشکی گفتگو کردند و ایران در ضمن خواستار آزاد شدن ۱۰ میلیون دلار دیگر از پول های خود برای خرید واکسن از شرکت بین المللی COVAX که تولید کننده واکسن است، شده است.

کد خبر: ۶۷٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha