۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
بایدن برجام را به موضوع موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران پیوند بزند!
عرب نیوز بررسی کرد:

بایدن برجام را به موضوع موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران پیوند بزند!

یک رسانه عرب زبان در تحلیلی نوشت بایدن باید برجام را به موضوع موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران پیوند بزند.

بازار؛ گروه بین الملل: «جیک سالیوان» که از سوی بایدن به سمت مشاور امنیت ملی منصوب شده است، هفته گذشته در مصاحبه با سی ان ان به شدت از سیاست دولت ترامپ در مورد ایران انتقاد کرد و گفت امروزه ایران از هر زمان دیگری به ساخت جنگ افزار هسته ای نزدیک تر شده و با ادامه رفتار تهاجمی خود، به منافع آمریکا در منطقه آسیب می رساند.

سولیوان در این مصاحبه گفت زمینه گفتگو بین واشنگتن و تهران و بازگشت آمریکا به برجام باید آماده شود و افزود به عقیده ما برنامه موشک های بالستیک ایران نیز باید بخشی از گفتگوهای دو طرف باشد و افزود دولت بایدن تلاش خواهد کرد تا شرکای منطقه ای ایران نیز در مذاکرات مشارکت داشته باشند.

پرسش این است چه عاملی ایران را وادار خواهد کرد تا در مذاکرات، به ویژه درباره برنامه موشکی و سیاست منطقه ای خود شرکت کند؟ ایران بی درنگ به اظهارات سالیوان پاسخ داد و وزیر خارجه این کشور گفت توانمندی دفاعی ایران هرگز مورد مذاکره قرار نگرفته و هرگز نیز قرار نخواهد گرفت.

میدانیم که دولت جدید آمریکا می خواهد در زمینه برنامه هسته ای ایران و دیگر مسایل مربوط به این کشور یک راه حل سریع دیپلماتیک پیدا کند اما باید بدانیم که هر گام شتاب زده در واقع چراغ سبزی به ایران برای نفوذ بیشتر در منطقه و حمایت های مالی، تسلیحاتی و آموزشی بیشتر به نیروهای طرفدار خود، خواهد بود.

با توجه به چنین مسایلی می توان گفت راه حل مورد نظر،  پیوند دادن سه مقوله مختلف یعنی برنامه هسته ای، برنامه موشکی و رفتار منطقه ای ایران، به یکدیگر است. باید به گونه ای با ایران مذاکره شود که لغو تحریم ها به موازات  پیشرفت در زمینه دو موضوع غیرهسته ای صورت گیرد.

لازم است که کشورهای عرب و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بطور اخص، در تلاش های دیپلماتیک کشورهای ۱+ ۵ برای رسیدن به توافق تازه با ایران مشارکت داده شوند.

باید توجه داشت که لغو تحریم ها بدون برداشتن گام های مثبت از سوی ایران در حل مسایل مورد اختلاف، در نهایت به نشان دادن کارت سفید به ایران به اجرای طرح های منطقه ای خود با برخورداری از حمایت سازمان ملل متحد، خواهد انجامید.

کد خبر: ۶۷٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha