۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
جانسون و جانسون برای دریافت تاییدیه در امریکا و بریتانیا آماده می شود؛ واکسنی که بازی را در مبارزه با کرونا تغییر می‌دهد

جانسون و جانسون برای دریافت تاییدیه در امریکا و بریتانیا آماده می شود؛ واکسنی که بازی را در مبارزه با کرونا تغییر می‌دهد

واکسن تولیدی بلژیک را می توان یکی از مهمترین واکسن های دنیا در مبارزه با کرونا دانست. واکسنی که با تزریق تنها یک دوز می تواند بدن را در برابر کرونا ایمن کند و حداقل سه ماه در دمای یخچال قابل نگهداری است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، یکی از واکسن هایی که این روزها زیاد در مورد آن صحبت می شود، واکسن تولیدی شرکت جانسون و جانسون است که تنها با تزریق یک دوز می تواند در بدن ایمی ایجاد کند.

این واکسن که انتظار می رود در اواسط فوریه در امریکا تایید شود ولی تا انتهای همین ماه در بریتانیا مورد تایید و استفاده قرار خواهد گرفت، ساختاری شبیه واکسن آسترازنکا دارد. بوریس جانسون نخست وزیر کشور بریتانیا از واکسن اروپایی جانسون و جانسون به عنوان یکی از مهمترین واکسنهای کرونا نام برد و گفت: «این واکسن می تواند حداقل سه ماه در دمای یخچال سالم بماند به همین دلیل توزیع و تزریق آن ساده تر از فایزر و مدرنا است. از طرف دیگر این واکسن برای ایجاد ایمنی در بدن تنها به یک دوز نیاز دارد که بازهم مزیت مهمی برای واکسن  جانسون و جانسون محسوب می شود.»

 او در این سخنرانی  با اشاره به  این مطلب که مقامات بهداشتی بریتانیا درخواست شرکت جانسون و جانسون و اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این شرکت را دریافت کرده اند و نتیجه بررسی ها تا انتهای ماه جاری میلادی مشخص می شود گفت: «بریتانیا در اوت سال قبل ۳۰ میلیون دوز واکسن جانسون و جانسون را خریداری کرد و امکان افزایش میزان خرید تا سقف ۲۲ میلیون دوز برای تحویل در سال جاری را هم دارد.»

واکسن جانسون و جانسون در بلژیک تولید می شود
در این روزها که خبر ارایه اطلاعات تکمیلی سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن جانسون و جانسون با مشارکت ۴۵ هزار نفر به مقامات بهداشتی بریتانیا و امریکا ظرف یک ماه آینده زیاد به گوش می رسد، این سوال مهم ایجاد می شود که این شرکت به کدام کشور تعلق دارد و واکسن تولیدی آنها چه ویژگیهایی دارد؟

شرکت جانسون و جانسون یک شرکت داروسازی بزرگ و مطرح امریکایی است که کارخانه ها و واحدهای تولیدی زیادی در سراسر دنیا دارد. هر یک از کارخانه مستقل از هم عمل می کنند و در صورت تولید دارویی می توانند از منافع مالی آن استفاده کنند. نکته مهم این است که واکسن کرونای جانسون و جانسون که بسیاری از آن به نام جانسن(نام کارخانه فعال در بلژیک) نام می برند، نه در امریکا بلکه در اروپا تولید شده است.

 ای بی سی نیوز در این زمینه نوشت:«واکسن جانسون و جانسون یا J&J در واحد تولیدی کشور بلژیک که «جانسن فارمسی» نامیده می شود، تولید شد و تکنولوژی تولید این واکسن شباهت زیادی به تکنولوژی واکسن آسترازنکا دارد. این تکنولوژی یکی از قدیمی ترین و قابل اعتمادترین تکنولوژی های تولید واکسن در دنیا است و امکان تولید با این تکنولوژی در کشورهای مختلفی وجود دارد. مزیت این واکسن این است که تنها در یک دوز تزریق می شود و کارایی بالاتر از ۸۰ درصد دارد. کارخانه بلژیک شرکت جانسون و جانسون که تولید این واکسن را انجام داده است اعلام کرد توان تولید یک میلیارد دوز واکسن را در سال ۲۰۲۱ دارد.»

عرضه ۵۰۰ میلیون دوز واکسن جانسون و جانسون به کوواکس
به دلیل ویژگیهای این واکسن و ساده بودن امکان توزیع و نگهداری ان، گزینه مناسبی برای عرضه به کشورهای کم درآمد و کشورهای با درامد متوسط است. طبق گزارشهای منتشر شده توسط سی ان بی سی این شرکت در نظر دارد ۵۰۰ میلیون دوز واکسن را از طریق سازوکار کوواکس در اختیار کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط قرار دهد. در این گزارش آمده است: «توزیع عادلانه واکسن راهی برای پایان دادن به بحران کرونا است. به همین دلیل واکسن تولید شده در کارخانه جانسون و جانسون در کشور بلژیک می تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.»

بسیاری از تحلیل گران دو واکسن تولید شده در شرکت آسترازنکا و شرکت جانسون و جانسون را واکسن هایی می دانند که می تواند ورق را در مبارزه با کرونا بر گرداند. تولید ۴ میلیارد دوز واکسن توسط این دو شرکت در سال جاری که برای واکسینه شدن ۲.۵ میلیارد نفر کفایت می کند، گم بلندی در مبارزه با کرونا در دنیا است و می تواند بخش زیادی از نیاز کشورهای در حال توسعه دنیا را تامین کند.

 باید به یک نکته مهم هم توجه کرد که این واکسن ها که شرکتهای اروپایی تولید شده اند، فاصله کمتری تا بازار مصرف آسیا دارند و از نظر لجستیکی هم گزینه های بهتری برای این منطقه هستند. این به دلیل شرایط مناسب نگهداری می تواند برای کشورهای گرمسیر گزینه خوبی باشد و از طرف دیگر امکان تسریع روند واکسیناسیون در این کشورها را نیز فراهم کند.

کد خبر: ۶۷٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha