۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
قدرت گیری اقتصاد چین در پسا کرونا؛ پیش بینی رشد ۸.۲ درصدی در سال ۲۰۲۱
بازار گزارش می‌دهد؛

قدرت گیری اقتصاد چین در پسا کرونا؛ پیش بینی رشد ۸.۲ درصدی در سال ۲۰۲۱

در سال گذشته اقتصاد دنیا وارد رکود شد و تمامی کشورهای صنعتی هم بحران را تجربه کردند ولی وضعیت کشور چین فرق داشت. اقتصاد چین در سال گذشته با نرخ ۲.۱ درصد رشد کرد و در سال جاری با نرخ ۸.۲ درصد رشد خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: دراین روزها که اقتصاد تمامی کشورهای دنیا با رکود روبرو است و حتی در مورد رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ هم تردیدهای زیادی وجود دارد، پیش بینی ها از رشد سریع اقتصادی کشور چین در سال جدید میلادی ارایه شده است.

بر مبنای گزارش ارایه شده توسط بانک یو بی اس در سال جدید میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی چین با نرخ ۸.۲ درصد رشد می کند و مصرف داخلی اصلی ترین عامل تقویت کننده اقتصاد در این سال خواهد بود. یو بی اس در گزارش خود با اشاره به اینکه در اوایل دهه گذشته میلادی، چین اقتصادی صادرات محور بود ولی حال به اقتصادی مصرف محور تبدیل شده است نوشت: «رشد اقتصادی چین و افزایش درآمد مردم در این کشور سبب شد تا سهم مصرف داخلی به تولید ناخالص داخلی این کشور بیشتر شود و از وابستگی اقتصاد به بازارهای صادراتی و درآمد حاصل از آن کاسته شود. همین مساله می تواند عامل اصلی تداوم روند افزایش نرخ رشد اقتصادی این کشور آسیایی خواهد بود زیرا از آسیب پذیری اقتصاد این کشور می کاهد و چین را به موتوری قدرتمند برای رشد اقتصادی دنیا در سالهای پیش رو تبدیل می کند.»

بر طبق این گزارش در سال ۲۰۲۰ که تمامی کشورهای دنیا به دلیل همه گیری کرونا با چالشهای زیادی روبرو شده بودند و رکود و افزایش بدهی های دولتی مشکلات زیادی را برای انها ایجاد کرده بود، ارزش تولید ناخالص داخلی چین ۲.۱ درصد رشد کرد.

رشد ۷ درصدی صادرات کشور چین
سازمان تجارت جهانی اخیرا پیش بینی کرد که در سال جدید میلادی صادرات چین ۷ درصد رشد می کند. ارزش صادرات این کشور به امریکا با رشد ۱۰ درصدی همراه خواهد بود. در ماه نوامبر سال قبل نرخ رشد صادرات چین برابر با ۲۱.۱ درصد بود که بالاترین نرخ رشد صادرات ماهانه طی سه سال قبل بود. یک ماه قبل از این تاریخ یعنی در ماه اکتبر همان سال نرخ رشد ماهانه صادرات این کشور برابر با ۱۱.۴ درصد گزارش شده بود.

 از طرف دیگر فشارهای جامعه جهانی روی چین در مورد حجم صادرات این کشور کاسته می شود زیرا رشد تقاضا برای انواع کالاها باعث بیشتر شدن نیاز برای کالاهای مصرفی و تولیدی می شود و در شرایطی که بسیاری از کشورها هنوز نتوانسته اند فعالیتهای صنعتی خود را مانند قبل از کرونا انجام دهند، وجود چین در بازار غنیمتی برای اقتصاد محسوب می شود. البته  انتظار نمی رود تعرفه های وارداتی وضع شده توسط دونالد ترامپ، به سرعت در دولت جدید امریکا از بین برود ولی بدون شک در دولت جدید از تنشهای موجود در روابط دو کشور کاسته می شود و فضا برای همکاری اقتصادی و مذاکره در زمینه مختلف فراهم خواهد شد.

انتظار می رود در سال جدید میلادی نرخ رشد سرمایه گذاری در سرمایه های ثابت در چین۵ درصد رشد کند.در عرصه اقتصاد کلان،سیاست های تزریق به اقتصاد و حمایت مالی دولت به تدریج کاهش پیدا می کند و انتظار می رود از انتهای سال ۲۰۲۱ دیگر نیازی به حمایت دولت چین از اقتصاد داخلی وجود نداشته باشد. این در حالیست که در کشورهای غربی این سیاست حداقل تا اواخر سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد.

نرخ بدهی به تولید ناخالص داخلی این کشور هم در سال جاری ۲ درصد تنزل می یابد که بازهم رکوردی بزرگ برای اقتصاد چین است زیرا تمامی کشورها نه تنها در سال ۲۰۲۰ بلکه در سال جاری با رشد بدهی روبرو خواهند بود.

صنعت زودتر از مصرف در سال ۲۰۲۱ رشد می کند
بانک جهانی هم اخیرا گزارشی در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در سال جاری ارایه داد. بر مبنای این گزارش  با شروع واکسیناسیون سراسری در دنیا و کم شدن محدودیتها به تدریج شاهد رشد فعالیتهای صنعتی و افزایش تولید در دنیا خواهیم بود ولی احیای مصرف در دنیا فرایندی زمان بر است.

در گزارش بانک جهانی آمده است: «مردم برای احیای اعتماد خود به سیستم اقتصادی دنیا نیاز به زمان دارند. از یک طرف باید زیان های اقتصادی متحمل شده در دوره کرونا را جبران کنند و از طرف دیگر باید اطمینان حاصل کنند که بحران کرونا یا بحران هایی مشابه به زودی بازنمی گردد. در این صورت است که مصرف رشد می کند و تقاضا برای کالاهای مصرفی رشد می کند. ولی فعالیتهای صنعتی و تولیدی بعد از پایان قرنطینه ها و محدودیتها از سر گرفته خواهد شد و تولید تا انتهای سال به سطح قبل از کرونا بازمی گردد.»

گلوبال تایمز هم به نقل الیوت وانگ یکی از تحلیل گران اقتصادی نوشت:« در خوش بینانه ترین حالت مصرف در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد رشد می کند. این در حالیست که در سال ۲۰۲۰ ما شاهد کاهش بالغ بر ۵۰ درصدی مصرف در دنیا بودیم.»

کد خبر: ۶۷٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha